معرفت ادیان، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، بهار 1395، صفحات 23-33

    بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    جواد باغبانی آرانی / استاديار گروه اديان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني / arani@qabas.net
    چکیده: 
    دانشمندان ادیان ابراهیمی، به دو موضوع «خطاناپذیری» و «حجیت» متون مقدس خویش توجه داشته اند. یکی از دلایل این توجه متن محور بودن اسلام، یهودیت و مسیحیت است. وقتی یک مسلمان، یهودی و مسیحی بداند که کتاب مقدسش خطا و اشتباهی ندارد، یا به گونه ای اطمینان یابد که خطاها و اشتباهات احتمالی کتابش، به اعتبار آن صدمه نمی زند، اندیشه ها و اعمالش را مستند به آن می کند و با آرامش زندگی دینی خویش را ادامه می دهد.   خطاناپذیری قرآن کریم نزد مسلمانان و هر اندیشمند منصفی قطعی است؛ زیرا از سندی متواتر برخوردار است. تحدی می کند و فاقد اختلاف درونی است. قطعی بودن خطاناپذیری قرآن، مسلم بودن حجیت آن را به دنبال دارد.     یهودیان عهد عتیق را مقدس و آسمانی می شمارند. البته تلقی آنان از تقدس عهد عتیق، با تلقی ما مسلمانان از تقدس قرآن کریم متفاوت است. آنان بر این باورند که نویسندگان بشری عهد عتیق، هنگام نگارش این کتاب ها، از عنایت و توجه خدا برخوردار بوده اند و این کتاب ها حجتند و می توان بر آنها اعتماد کرد.            مسیحیان نیز مؤلف نهایى کتاب مقدس را خدا می دانند که این عمل را از طریق مؤلفان بشرى به انجام رسانده است. ازاین رو، کتاب مقدس نزد آنان حجت است. اما این حجیت از طریق اثبات خطاناپذیری آن دو متن مقدس به دست نیامده است؛ زیرا عهد عتیق و عهد جدید، از سندی متواتر بهره نمی برند، تحدی نمی کنند و مشتمل بر اختلافات و تناقضات فراوان درونی اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study of the Infallibility and Authority of the Holy Texts of Ibrahimic Religions
    Abstract: 
    Abstracts The two topics of ‘’infallibility’’ and ‘authority of the holy texts of Ibrahimic religion have been the special concern of the scholars of these religions. One of the reasons behind their concern is that Islam, Judaism and Christianity are among the text-based religions. When a Muslim, Jewish or Christian knows that his holy Book has no error and becomes sure that there are no probable errors in his Book, which can impair its validity, he/she will base his thoughts and deeds on the Book and lead a peaceful religious life. Every Muslim and fair scholar absolutely agree that the holy Qur’an is impeccable because all agree about its authenticity. Also, it represents a great challenge and it is free from substantial differences. The certainty of the infallibility of the holy Qur’an’ dispels and doubts about its authenticity. The Christians and the Jews tried hard to buck this strong trend and verify the authenticity of their Books. The Jewis consider the Old Testament as holy and heavenly, but their perception of the holiness of the Old Testament is different from Muslims' perception of the holiness of the holy Qur'an. They believe that the scribes of the Old Testament received divine providence while writing these Books and that these Books are reliable authoritative sources. Likewise, the Christians believe that God is the author of the holy book and that this work was written by scribes. Accordingly, they consider the Bible to be authentic. However, this authenticity is not confirmed by evidence about the infallibility of the two holy texts. This is because the authenticity the Old Testament and the New Testament is not agreed upon by all authorities, these Books do not represent a challenge and they consist a lot of differences and contradictions.
    • انترمن، آلن، باورها و آيين‌هاي يهودي، ترجمه حميدرضا فرزين، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1385.
    • تعاليم کليساي کاتوليک،ترجمه احمد رضا مفتاح، حسين سليماني و حسن قنبري، قم، اديان و مذاهب، 1393.
    • توني لين، تاريخ تفکر مسيحي، ترجمه روبرت آسريان، تهران، مؤسسه جهان کتاب، 1380.
    • حقاني فضل، محمد، 1392، خطاناپذيري کتاب مقدس از ديدگاه مسيحيان، قم، اديان و مذاهب.
    • راب، دكتر، ا، كهن، گنجينه‌اي از تلمود، (ترجمه امير فريدون گرگانى)، تهران، چاپخانه زيبا، 1350.
    • رسول‌زاده، عباس و باغباني، جواد، 1389، شناخت مسيحيت، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، (بي‌تا)، شناخت كليساي پروتستان، تهران، سمت(در حال انتشار...).
    • شوشتري، نورالله بن شريف‌الدين، 1391ق، إحقاق الحقّ و ازهاق الباطل، قم، کتابفروشي اسلامية.
    • صادق‌نيا، مهراب، 1393، قرآن و کتاب مقدس مقايسه ساختار و محتوا، قم، هاجر.
    • گندمي نصرآبادي، رضا، 1392، فيلون اسکندراني مؤسس فلسفه ديني، قم، اديان و مذاهب؛ تهران، سمت.
    • مک‌گراث، اليستر، 1384، درسنامه الاهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ميشل، توماس، کلام مسيحي، ترجمه حسين توفيقي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1377.
    • ولفسن، هري اوسترين، فلسفه آباي کليسا، ترجمه علي شهبازي، قم، اديان و مذاهب، 1389.
    • Foos & Patterson, 2000, The Revelation, Inspiration and Inerrang of the Bible.
    • Forestell, J.T, 1967, Biblical Inspiration, in New Catholic encyclopedia, The Catholic university of America, Mc Graw.
    • Neusner, Jacob & Averry-peck, Alon J, 2000, The Blackwell Companion to Judaism, United Kingdom, Blackwell Publisher.
    • Law.R, David, 2001, Inspiration (New Century Theology), London and New York: Continuum, p. 234.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باغبانی آرانی، جواد.(1395) بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی. فصلنامه معرفت ادیان، 7(2)، 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جواد باغبانی آرانی."بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی". فصلنامه معرفت ادیان، 7، 2، 1395، 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باغبانی آرانی، جواد.(1395) 'بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی'، فصلنامه معرفت ادیان، 7(2), pp. 23-33

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    باغبانی آرانی، جواد. بررسی تطبیقی خطاناپذیری و حجیت متون مقدس ادیان ابراهیمی. معرفت ادیان، 7, 1395؛ 7(2): 23-33