معرفت ادیان، سال شانزدهم، شماره اول، پیاپی 61، زمستان 1403، صفحات 62-81

    بررسی تطبیقی مولفه مسئولیت اجتماعی هوش هیجانی بار-اون در قرآن و عهد جدید

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ستاره طهرانی / دانشجوی دکتری رشتة ادیان و عرفان دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / tehrani_s89@ymail.com
    ✍️ ارسطو میرانی / استادیار گروه ادیان و عرفان دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران / arastoomirani@gmail.com
    طاهره حاج ابراهیمی / دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / thajebrahimi@yahoo.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.5000256
    چکیده: 
    امروزه بر اساس علم روان‌شناسی یکی از شاخص‌های انسان سالم، با هوش هیجانی پرورش یافته، داشتن تعهد و مسئولیت اجتماعی است. سؤال این است که دو دین اسلام و مسیحیت چقدر به این بخش از توانایی هوش انسان پرداخته‌اند؟ آیا رهبران دینی ادیان یادشده به‌عنوان الگوی جامعة مؤمنان خود دارای این ویژگی بوده‌اند؟ و آیا در قرآن و عهد جدید این مؤلفه از هوش هیجانی به دین‌داران تکلیف یا توصیه شده است؟ پژوهش حاضر یک مورد اسنادی ـ کتابخانه‌ای است که در ابتدا به مفهوم هوش هیجانی برگرفته از نظر بار ـ آن می‌پردازد و سپس از میان پانزده مؤلفة معرفی‌شده، مؤلفة مسئولیت اجتماعی را به‌صورت موردی انتخاب می‌کند تا در متن کتاب‌های قرآن و عهد جدید به‌صورت تطبیقی به بررسی آن بپردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در هر دو کتاب به این مؤلفه توجه شده است. توصیه‌های الهی در قرآن و شخص پیامبر(ص) دیده می‌شود و در عهد جدید مسئولیت اجتماعی را در گفتار و رفتار حضرت عیسی(ع) و پولس می‌توان مشاهده کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study of the Component of Bar-On Emotional Intelligence’s Social Responsibility in the Quran and the New Testament
    Abstract: 
    Today, according to psychology, one of the indicators of a healthy person with developed emotional intelligence is having social commitment and responsibility. The question is: to what extent have the two religions of Islam and Christianity addressed this part of human intelligence? Have the religious leaders of these religions considered this characteristic as a model for their community of believers? Is this component of emotional intelligence recommended to religious people in the Quran and the New Testament? The present study is a documentary-library research that first deals with the concept of emotional intelligence in terms of Bar-On and then selects the component of social responsibility from among the fifteen components to examine it comparatively in the text of the Quran and the New Testament. The results show that both books have paid attention to this component. Divine advice is given by the Quran and the Prophet. In the New Testament also social responsibility can be observed in the speech and conduct of Jesus and Paul.
    References: 
    • Quran. Translated by M. M. Fuladvand.
    • Amin, N. B. (n.d.). Tafsir makhzan al-irfan dar olum-e Quran. [Place of publication not specified]: [Publisher not specified].
    • Bruno, F. (2005). Farhang-e tosefi-ye ravanshenasi. Translated by F. Taheri & M. Yasaei. Tehran: [No publisher].
    • Encyclopedia of the Bible. (2003). Translated by B. Mohammadian et al. Edited by A. Aliayi. Tehran: Sorkhdar.
    • Faromarzi, S., Homaei, R., & Soltan Hosseini, M. (2009). Barresi-ye rabete-ye hoosh-e ma'nawi va hoosh-e hijani daneshjuyan. Dofaslnameh-ye elmi-takhasosi motale'at-e eslami va ravanshenasi, 3(5), 7-23.
    • Hasanzadeh, R., & Sadati Kiyadehi, S. M. (2021). Hoosh-e hijani (modiriat-e ehsas, 'atafeh va hijan). Tehran: Ravanshenasi.
    • Hosseini Hamedani, M. (1983). Anwar-e derakhshan dar tafsir-e Quran. Tehran: Lotfi.
    • Jafari, Y. (1997). Tafsir kowsar. Qom: Mo'asseseh-ye hejrat.
    • Makarem Shirazi, N. (1992). Tafsir nemouneh. Tehran: Dar al-ketab al-islamiyah.
    • Makarem Shirazi, N. (2003). Bargozideh-ye tafsir nemouneh. Tehran: Dar al-ketab al-islamiyah.
    • New Testament. Translated by Hezareh No.
    • Qara'ati, M. (2004). Tafsir noor. Tehran: Markaz-e farhangi dars-ha-ye Quran.
    • Qarashi Banabi, A. A. (1996). Tafsir ahsan al-hadith. Tehran: Markaz-e chap va nashr-e bonyad-e be'that.
    • Raghib Isfahani, H. b. M. (2004). Al-mofradat fi gharib al-Quran. [Place of publication not specified]: [Publisher not specified].
    • Rezaei Esfahani, M. A. (2008). Tafsir Quran mehr. Qom: Nashr-e pazhohesh-ha-ye tafsir va olum-e Quran.
    • Siarocchi, J., Fargas, J., & Mayer, J. (2004). Hoosh-e 'atafi dar zendegi-ye rouzmarreh. Translated by A. Nouri Emamzadeh & H. Naseri. Isfahan: Neveshteh.
    • Soheili, F., & Naseri, E. (2016). Hoosh-e ma'nawi va mighayas-e sanjesh-e an. Tehran: Nashr-e Avaye Noor.
    • Tabataba'i, S. M. H. (1995). Tarjomeh-ye tafsir al-mizan. Translated by S. M. B. Mousavi Hamedani. Qom: Jame'eh-ye modarresin hozeh-ye elmiyeh Qom, Daftar entesharat-e eslami.
    • Talabi, A., & Khoshbin, Y. (2012). Mas'ooliyatpaziri-ye ejtema'i-ye javanan. Faslnameh-ye olum-e ejtema'i, 19(59), 216-249.
    • Tayyib, A. H. (1990). Atyeb al-bayan fi tafsir al-Quran. Qom: [No publisher].
    • Tufiqi, H. (2000). Ashnai ba adyan bozorg. Qom: Mo'asseseh-ye farhangi Taha.
    • English
    • Allen, A& Mintrom, Michael (2010), Responsibility and School Governance, Educational Policy originally, published online.24(3), p. 439-464.
    • Bar-On, R. (1996). The Emotional Quotient Inventory: A measure of emotional intelligence. Toronto: ON Multi Health Systems.
    • Bar-On, R. (1997). The emotional quotient inventory (EQ-I): Technical manual. Multi Health Systems.
    • Edmiston, john (2001). biblical EQ. A Christian handbook for emotional transformation, copyright.
    • Folger, R. & Cropanzano, R. (2001). Fairness theory: Justice as accountability. In In book: Advances in Organizational Justice , Publisher: Stanford University Press,Editors: Jerald Greenberg, p. 1-55.
    • Hale, Thomas & Thorson, Stephen (2001). The Applied New Testament Commentary. Institution David C Cook. Editor Saro Khachiki, printed in india.
    • Littrell, Brittany (2022), A biblical model of emotional intelligence. Liberty University.
    • MacArthur, John (2007). New Testament commentary. Farsi translation published by Grace to you.
    • MacDonald, William (1995). Believer’s Bible Commentary. Thomas Nelson Publishers. Nashville. TN. p. 2383.
    • Petrides, K. V. & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15(6), P. 425ـ448.
    • Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The leadership quarterly, 13(3) ,P. 243-274.
    References: 
    • قرآن کریم. ترجمة محمدمهدی فولادوند.
    • عهد جدید. ترجمة هزارة نو.
    • امین، نصرت‌بیگم (بی‌تا). تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن. بى‌جا: بى‌نا.
    • برونو، فرانک (1384). فرهنگ توصیفی روان‌شناسی. ترجمة فرزانه طاهری و مهشید یاسائی. تهران: بی‌نا.
    • توفیقی، حسین (1379). آشنایی با ادیان بزرگ. قم: مؤسسة فرهنگی طه.
    • جعفرى، یعقوب (1376). تفسیر کوثر. قم: مؤسسة هجرت.
    • حسن‌زاده، رمضان و ساداتی کیادهی، سیدمرتضی (1400). هوش هیجانی (مدیریت احساس، عاطفه و هیجان). تهران: روان.
    • حسینى همدانى، محمد (1404ق). انوار درخشان در تفسیر قرآن. تهران: لطفى.
    • دایرةالمعارف کتاب مقدس (1382). ترجمة بهرام محمدیان و دیگران. ویراستار: آلیس علیایی. تهران: سرخدار.
    • راغب اصفهانی، حسین ‌بن‌ محمد (1383). المفردات الفاظ القرآن. بی‌جا: ذوی‌القربی.
    • رضایى اصفهانى، محمدعلى (1387). تفسیر قرآن مهر. قم: ناشر پژوهش‌هاى تفسیر و علوم قرآن.
    • سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل (1395). هوش معنوی و مقیاس‌های سنجش آن. تهران: نشر آوای نور.
    • سیاروچی ژوزف، فورگاس، ژوزف و مایر، جان (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمة اصغر نوری امامزاده و حبیب‌الله نصیری، اصفهان: نوشته.
    • طالبی، ابوتراب و خوشبین، یوسف (1391). مسئولیت‌پذیری اجتماعی جوانان. فصلنامة علوم اجتماعی، 19(59)، 216-249.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین (1374). ترجمة تفسیر المیزان. ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، دفتر انتشارات اسلامى.
    • طیب، عبدالحسین (1369). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. قم: بی‌نا.
    • فرامرزی، سالار، همایی، رضا، سلطان حسینی، محمد، (1388). بررسی رابطة هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان. دوفصلنامة علمی‌‌‌‌‌‌‌‌ ـ تخصصی مطالعات اسلام و روان‌شناسی،3(5)، 7-23.
    • قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن.
    • قرشى بنابى، على‌اکبر (1375). تفسیر احسن الحدیث. تهران: مرکز چاپ و نشر بنیاد بعثت.
    • مکارم شیرازى، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
    • مکارم شیرازى، ناصر (1382). برگزیدة تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طهرانی، ستاره، میرانی، ارسطو، حاج ابراهیمی، طاهره.(1403) بررسی تطبیقی مولفه مسئولیت اجتماعی هوش هیجانی بار-اون در قرآن و عهد جدید. فصلنامه معرفت ادیان، 16(1)، 62-81 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.5000256

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ستاره طهرانی؛ ارسطو میرانی؛ طاهره حاج ابراهیمی."بررسی تطبیقی مولفه مسئولیت اجتماعی هوش هیجانی بار-اون در قرآن و عهد جدید". فصلنامه معرفت ادیان، 16، 1، 1403، 62-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طهرانی، ستاره، میرانی، ارسطو، حاج ابراهیمی، طاهره.(1403) 'بررسی تطبیقی مولفه مسئولیت اجتماعی هوش هیجانی بار-اون در قرآن و عهد جدید'، فصلنامه معرفت ادیان، 16(1), pp. 62-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طهرانی، ستاره، میرانی، ارسطو، حاج ابراهیمی، طاهره. بررسی تطبیقی مولفه مسئولیت اجتماعی هوش هیجانی بار-اون در قرآن و عهد جدید. معرفت ادیان، 16, 1403؛ 16(1): 62-81