معرفت ادیان، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، زمستان 1395، صفحات 87-104

    دین و دولت در اندیشه ژان کالون

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    بهروز حدادی / استاديار دانشگاه اديان و مذاهب / Behrooz.haddadi@gmail.com
    چکیده: 
    در این مقاله رابطة دین و دولت، از نگاه کالون بررسی شده است. وی با رویکرد و خاستگاهی الهیاتی به رابطه این دو می نگریست که عناصری چون گناه، نجات در مسیح، تقدیر ازلی و دعوت در آن، اهمیت بسیاری داشت. ولی آیا وی به عنوان مصلح بزرگ کلیسا، نگاهی مردم سالار و ستم ستیز به مقوله دین و دولت داشت؟ آیا کالون آن گونه که می اندیشید، عمل کرد و در اندیشه او ثبات و استمرار وجود داشت؟ کالون با اعطای مشروعیت دینی به دولت مدنی و کلیسا، هریک را دارای نقش و کارکردی مستقل می داند، اما دست بالا را به کلیسا می دهد. وی، از نظام سلطنتی و فردی بیزار است، اما نوعی جمهوری اریستوکراسی را ترجیح می دهد. البته چندان جایگاهی برای رأی مردم و حق اعتراض و اجازه مقاومت مدنی قائل نیست؛ زیرا نهاد قدرت، نهاد تعیین شده توسط خداوند است و به رغم آنکه به لحاظ نظری، نهاد قدرت مدنی را مستقل می دانست، در عمل آن را در خدمت نهاد دین قرار داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Church and State in John Calvin’s Thoughts
    Abstract: 
    The present paper studies the relationship between church and state from Calvin’s perspective. Calvin views the relationship between the two from a theological perspective, regards ideiaf such as sin, salvation in Christ, predestination and divine providence as very important. However, as a great reformer of the Church, does he have a democratic and anti-oppressive outlook on the issue of religion and state? Does he put his ideas into practice, and are his ideas constant? Calvin considers the civil government and the Church as religiously legitimate, and thinks that each of them has an independent role and function, but he gives priority to the Church. He expresses his resentment against monarchy and absolute sovereignty and his preference for aristocratic republic. Of course, he does not attach much importance to people’s vote, right to protest and civil resistance. To him, the government institution is formed through Divine Command, and although in theory, he considers civil government as an independent institution, he practically considers that it is in the service of church.
    • ابن‌حنبل، احمدبن، بي‌تا، مسند الإمام أحمد الحنبل، بيروت، دارالفكر.
    • اسكينر، كوئنتين، 1394، بنيادهاي انديشه سياسي مدرن، عصر دين‌پيرايي، ترجمه كاظم فيروزمند، تهران، آگاه.
    • باربور، ايان، 1380، علم و دين، ترجمه بهاءالدين خرمشاهي، تهران، جهاد دانشگاهي.
    • باربيه، موريس، 1389، دين و سياست در انديشه مدرن، ترجمه امير رضايي، تهران، قصيده‌سرا.
    • براون، مك‌آفي، روح آيين پروتستان، ترجمه فريبرز مجيدي. تهران: مؤسسه نگاه معاصر، 1382.
    • برونوفسکي، ب. مازليش، 1383، سنت روشنفکري در غرب از لئوناردو تا هگل، ترجمه لي‌لا سازگار، تهران، آگاه.
    • بومر، فرانكلين لوفان، جريان‌هاي بزرگ در تاريخ انديشه، ترجمه حسين بشيريه، تهران، مركز بازشناسي اسلام و ايران، 1380.
    • بيهقي، ابي بکر احمدبن حسين، 1421ق، شعب الايمان، تحقيق ابي هاجر سعيد بن بسيوني زغلول، بيروت، دار الکتب العلمية، ‎۲۰۰۰م /‎۱۳۷۹.
    • دورانت، ويل و آريل، ‎۱۳۷۲، درآمدي بر تاريخ تمدن. تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
    • طباطبايي، جواد، ‎۱۳۸۷، جدال قديم و جديد از نوزايش تا انقلاب فرانسه تاريخ انديشه سياسي جديد در اروپا، تهران، ثالث.
    • عنايت، حميد، 1385، نهادها و انديشه‌هاي سياسي در اسلام و ايران، تهران، روزنه.
    • ـــــ، 1380، انديشه سياسي در اسلام معاصر، ترجمه بهاء الدين خرمشاهي، تهران، خوارزمي.
    • فاستر، مايكل برسفورد، خداوندان انديشه سياسي، تهران، اميركبير، ‎۱۳۶۳.
    • كونگ، هانس، متفكران بزرگ مسيحي، ترجمه گروه مترجمان، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1386.
    • مك‌گراث، آليستر، 1388، مقدمه‌اي بر تفكر نهضت اصلاح ديني، ترجمه بهروز حدادي، قم، اديان و مذاهب.
    • Bainton, H. Roland, 1956, The Age of the Reformation, Canada, Van Nostradam Company.
    • Barth, Karl, The Theology of john Calvin, translated by Geoffrey W. Braomiley. Eerdmans Co, 1995.
    • Bettnson, Henry, 1999, (ed.), Documents of the Christian church. Oxford University Press.
    • Calvin, John, Institutes of the Christian Religion, edited by John T. McNeill, Translated and indexed by Ford Lewis Battles, 1960 The Westminster Press, 1960, Reissued 2006 by Westminster John Knox Press, Louisville, Kentucky.
    • George Gatgounis11, "The Political Theory of John Calvin."
    • Gillesspie, Michael Allen, 2008, The Theological Origins of Modernity, Chicago, The University of Chicago Press.
    • Gonzalez, Justo, 2010, The Story of Christianity: The Reformation to the Present Day, San Francisco, Harper Sanfrancisco.
    • Grimm, Harold, 1954, The Reformation Era 1500-1650, New York, The Macmillan Company.
    • Harro hopel (ed. and tr.), 2007, Cambridge Texts in the History of Political Though, Luther and Calvin on Secular Authority, New York, Cambridge University Press.
    • Hopfl, Haroo (tr. and ed.), 2007, Luther and Calvin on Secular Authority, in Cambridge Texts in the History of Political Thought, New York, Cambridge University Press.
    • John Calvin Selections from His Writings, 1975, Edited and With an Introduction by John Dillenberger, American Academy of Religion.
    • John T. McNeill (ed.), 1960, Institutes of the Christian Religion, Translated and indexed by Ford Lewis Battles. Kentucky: The Westminster Press.
    • McGrath, Alister and Darren C, 2004, Marks (eds.), The Blackwell Companion to Protestantism, Oxford, Blackwell Publishing.
    • Mckim, Donald, 2004, (ed.), The Cambridge Companion to John Calvin, Cambridge University Press.
    • Nappy, William G., “Calvin and Geneva” in Pettegreee (ed.) The Reformation World,
    • Pettegree, A. (ed.), 2004, The Reformation, Critical Concepts in Historical Studies, London, Routledge.
    • Quin Treleven, John Calvin on civil Government.
    • Se-Hyoung Yi, "John Calvin’s Ambiguity and His “Democratic” Republicanism"
    • Skinner, Quentin, The Foundations of Modern Political Thought, V.2, The Age of Reformation. Cambridge University Press, 2004.
    • Stevenson, William, 2004, "Calvin and Political Issues," in Cambridge Companion to John Calvin, p.173,
    • Tawney, Religion and the Rise of Capitalism, A Historical Study.
    • The Cambridge companion to John Calvin, 2004, edited by Donald K. McKim.- Cambridge, U.K; New York, Cambridge University Press.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حدادی، بهروز.(1395) دین و دولت در اندیشه ژان کالون. فصلنامه معرفت ادیان، 8(1)، 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهروز حدادی."دین و دولت در اندیشه ژان کالون". فصلنامه معرفت ادیان، 8، 1، 1395، 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حدادی، بهروز.(1395) 'دین و دولت در اندیشه ژان کالون'، فصلنامه معرفت ادیان، 8(1), pp. 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حدادی، بهروز. دین و دولت در اندیشه ژان کالون. معرفت ادیان، 8, 1395؛ 8(1): 87-104