معرفت ادیان، سال شانزدهم، شماره اول، پیاپی 61، زمستان 1403، صفحات 100-116

    نقد آموزۀ برگزیدگی بنی‌اسرائیل و تبیین کمال حقیقی از دیدگاه اسپینوزا

    نویسندگان:
    ✍️ حسین صابری ورزنه / استادیار گروه فلسفة دین، ادیان و عرفان دانشگاه تهران / h_saberi_v@ut.ac.ir
    زهرا طالبی / کارشناس‌ارشد ادیان و عرفان دانشگاه تهران / zahra.talebi9893@gmail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2022173
    چکیده: 
    برگزیدگی بنی‌اسرائیل را می‌توان محوری‌ترین آموزه در یهودیت سنتی دانست. بحث دربارة برگزیدگی در دنیای مدرن که عقلانیت را محور زندگی انسانی می‌داند و از ارزش‌های دموکراتیک دفاع می‌کند، چالش‌هایی به‌دنبال داشته است. اسپینوزا فیلسوف عقل‌گرای قرن هفدهم که تبار یهودی دارد، در رسالة الهیاتی ـ سیاسی، مواجهه‌ای انتقادی با این آموزه داشته و با طرح استدلال‌هایی ادعاهای یهودیان را ناموجه و نامنطبق با متن مقدس دانسته است. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی ابتدا بر پایۀ برخی مبانی فلسفی اسپینوزا، تحلیل و نقد وی از این آموزه را که سویۀ سلبی در آن قوت دارد، مطرح می‌کنیم؛ سپس به ایضاح فلسفی مفهوم کمال و فضیلت حقیقی در اندیشۀ اسپینوزا می‌پردازیم. اسپینوزا یهودیان را از جهت اجتماعی ـ سیاسی و به‌صورتی موقت برگزیده می‌داند؛ اما در روایت فلسفی، درصدد اثبات این موضع است که کمال و خیر حقیقی تنها منحصر در زندگی عقلانی و اخلاقی در سطح فردی و زیستن در جامعۀ آزاد در سطح اجتماعی است و آن را بر مبنای مفهوم قدرت، فعالیت و ضرورت تبیین می‌کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Critique of the Doctrine of the Election of the Israelites and the Explanation of True Perfection from Spinoza’s Perspective
    Abstract: 
    The election of the Israelites can be considered the most central doctrine in traditional Judaism. In the modern world, which considers rationality to be the center of human life and defends democratic values, the discussion of election has brought many challenges. Spinoza, a 17th-century rationalist philosopher of Jewish descent, had a critical encounter with this doctrine in his theological-political treatise, presenting arguments that consider the Jewish claims to be unjustified and inconsistent with the scripture. Using the descriptive-analytical method, in this article, based on some of Spinoza’s philosophical foundations, we first present his analysis and criticism of this doctrine, which has a strong negative aspect; then we discuss the philosophical explanation of the concept of perfection and true virtue in Spinoza’s thoughts. Spinoza considers Jews to be temporarily chosen from a socio-political perspective, but in the philosophical narrative, he seeks to prove that perfection and true goodness exist only in a rational and moral life at the individual level and in a free society at the social level. He explains perfection based on the concepts of power, activity, and necessity.
    References: 
    • Qur'an. (M. M. Fooladvand, Trans.). Publisher not specified.
    • Bible. (2015). (According to the interfaith translation). Publisher not specified.
    • Epstein, I. (2006). Judaism: A historical study. Tehran: Institute for Research in Philosophy and Islamic Sciences.
    • Gandami, R. (2005). The concept of chosen people in Judaism. Haft Aseman, 7(26), 63-102.
    • Harris, E. A. (2010). A brief outline of Spinoza's philosophy. Translated by M. Shahrayiini. Tehran: Nashr-e Ney.
    • Nouzhour, Y. (2000). Reason and revelation in Spinoza's philosophy of religion and state. Tehran: Paya Publications.
    • Spinoza, B. (2013). Political treatise. Translated by P. Gholami & I. Ganji. Tehran: Rozbehan Publications.
    • English
    • Allison, Henry (1987). Benedict de Spinoza: An Introduction. New Haven: Yale University Press.
    • Arbib, Dan (2021). “Spinoza and scripture”. In: A Companion to Spinoza. edited by Yitzhak Melamed. 449-462. Wiley Blackwell.
    • Bennett, Jonathan (1984). A Study of Spinoza's Ethics. Indianapolis: Hackett Publishing.
    • Bidney, David (1940). The Psychology and Ethics of Spinoza. New Haven: Yale University Press.
    • Carr, spencer (1978). “Spinoza’s Distinction Between Rational and Intuitive Knowledge”. In: The Philosophucal Review, 87(2), 241-252.
    • Carierro, John (2014). “Spinoza, the Will, and the Ontology of Power”. In: The Young Spinoza. edited by Yitzhak Melamed. 160-182. USA: Oxford University Press.
    • Charles, R. H (trans) (1913). The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament. Oxford: Clarendon Press. 
    • Curley, Edwin (1973). “Spinoza’s Moral Philosophy”. in: Spinoza: A Collection of Critical Essays. edited by Marjorie Grene. 354-376. New York: Anchor Press.
    • Delahunty, R. G (1985). Spinoza. London & New York: Routledge.
    • Friedman, Richard (1997). Who Wrote the Bible. Harper SanFrancisco: Harper Collins Pub.
    • Garrett, Don (1996). “Spinoza’s Ethical Theory”. in: The Cambridge Companion to Spinoza. edited by Don Garrett. 267-314. Cambridge: Cambridge Universty Press.
    • Garrett, Don (2002). “Spinoza’s Conatus Argument”. in: Spinoza: Metaphysical Themes. edited by Koistinen & biro. 127-158. Oxford & New York: Oxford University Press.
    • Geller, Jay (2005). “Spinoza's Election of the Jews: The Problem of Jewish Persistence”. in: Jewish Social Studies New Series, 12(1), 39-63.
    • Gurkan, Leyla (2009). The Jews as a Chosen People. . London & New York: Routledge.
    • Guttmann, Julius (1964). Philosophies of Judaism. New York: Anchor Books.
    • Harrisville, Roy (2002). The Bible in Modern Culture. Cambridge: William B. Eerdmans Publishing Co.
    • Hart, Alan (1983). Spinoza’s Ethics: Part I and II. Leiden: Brill.
    • Hunter, Graeme (2004). “Spinoza on Miracle”. in: International Journal of Philosophy of Religion. 56(1), 41-51.
    • Joachim, H. H (1901). A Study of the Ethics of Spinoza. Oxford: Clarendon Press.
    • Kohler, K (1918). Jewish Theology. New York: Macmillan.
    • Levy, Ze’ev (1993). “Judaism and Chosenness”. in: A People apart. edited by Daniel Frank. 91-106. Albany: State University of New York Press.
    • Melamed, Yitzhak (2010). “Spinoza and the Doctrine of the Election of Israel”. in: SPINOZA’S Theological-Political Treatise: A Critical Guide. edited by Melamed and Rosenthal. Ch 7. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Miller, Jon (2003). “Spinoza and the Concept of Law of Nature”. in: History of philosophy Quarterly. 20(3). 257-276.
    • Nadler, Steven (2006). Spinoza’s Ethics: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Nadler, Steven (2007). “Baruch Spinoza and the Naturalization of Judaism”. in: The Cambridge Companion to Modern Jewish Philosophy. 14-34. Cambridge: Cambridge University Press. 
    • Nadler, Steven (2011). A Book Forged in Hell. Princeton & Oxford: Princeton University Press.
    • Newlands, Samuel (2017). “Spinoza and the Metaphysics pf Perfection”. in: Spinoza’s ethics. edited by Yitzhak Melamed. 266ـ284. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Novak, David (1995). The Election of Israel. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Polka, Brayton (2007). Between Philosophy and Religion: Spinoza, The Bible and Modernity. New York: Lexington Books.
    • Popkin, Richard (2003). The History of Scepticism. Oxford & New York: Oxford University Press.
    • Rocca, Michael. D (2008). Spinoza. London & New York: Routledge.
    • Rudavsky, T. M (2015). “The science of Scripture: Abraham ibn Ezra and Spinoza on”. in: Spinoza and Medieval Jewish Philosophy. edited by Steven Nadler. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Schechter, S (1909). Some Aspects of Rabbinic Theology. London: Norwood Press.
    • Schweid, Eliezer (2011). A History of Modern Jewish religious Philosophy. translated by Leonard Levin. Leiden: Brill.
    • Silberman, Lou (2007). “CHOSEN PEAOPLEP”. in: Encyclopedia Judaica. 669-672.
    • Spinoza, Benedict (2002). Complete Works. Trans by Samuel Shirley. Cambridge: Hackett Publishing Co.
    • Strauss, Leo (1982). Spinoza’s Critique of Religion. New York: Schocken Books.
    • Strauss, Leo (1988). Persecution and the Art of Writing. Chicago & London: University of Chicago Press.
    • Verbeek, Theo (2003). Spinoza’s Theologico-Political Treatise. London & New York: Routledge. 
    • Viljanen, Valtteri (2007). Spinoza’s Dynamics of Being. University of Turku.
    • Viljanen, Valtteri (2011). Spinoza’s Geometry of Power. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Wolfson, Harry (1934). The Philosophy of Spinoza. Cambridge: Harvard University Press.
    • Yovel, Yirmyahu (1989). Spinoza and Other Heretics. Princeton: Princeton University Press.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • کتاب مقدس، 2015م، (طبق ترجمۀ بین‌الکلیسایی).
    • اپستاین، ایزیدور (1385). یهودیت: بررسی تاریخی. تهران: مؤسسة پژوهشی فلسفه و حکمت اسلامی.
    • اسپینوزا، باروخ (1392). رسالۀ سیاسی. ترجمة پیمان غلامی و ایمان گنجی. تهران: انتشارات روزبهان.
    • گندمی، رضا (1384). اندیشۀ قوم برگزیده در یهودیت. هفت آسمان، 7(26)، 63ـ102.
    • نوظهور، یوسف (1379). عقل و وحی و دین و دولت در فلسفۀ اسپینوزا. تهران: انتشارات پایا.
    • هریس، ارول. ای (1389). طرح اجمالی فلسفۀ اسپینوزا. ترجمۀ مصطفی شهرآیینی. تهران: نشر نی.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صابری ورزنه، حسین، طالبی، زهرا.(1403) نقد آموزۀ برگزیدگی بنی‌اسرائیل و تبیین کمال حقیقی از دیدگاه اسپینوزا. فصلنامه معرفت ادیان، 16(1)، 100-116 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2022173

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین صابری ورزنه؛ زهرا طالبی."نقد آموزۀ برگزیدگی بنی‌اسرائیل و تبیین کمال حقیقی از دیدگاه اسپینوزا". فصلنامه معرفت ادیان، 16، 1، 1403، 100-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صابری ورزنه، حسین، طالبی، زهرا.(1403) 'نقد آموزۀ برگزیدگی بنی‌اسرائیل و تبیین کمال حقیقی از دیدگاه اسپینوزا'، فصلنامه معرفت ادیان، 16(1), pp. 100-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صابری ورزنه، حسین، طالبی، زهرا. نقد آموزۀ برگزیدگی بنی‌اسرائیل و تبیین کمال حقیقی از دیدگاه اسپینوزا. معرفت ادیان، 16, 1403؛ 16(1): 100-116