معرفت ادیان، سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، تابستان 1403، صفحات 83-98

    چگونگی بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان‌شناسی و استلزامات آن

    نویسندگان:
    ✍️ مجتبی نوری کوهبنانی / دکتری ادیان و عرفان، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mojtaba_nouri_kouhbanani@iran.ir
    امیر خواص / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajed1362@yahoo.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2022029
    چکیده: 
    مواجهة ادیان با مقولة رنج دارای جوانب مختلفی است که از منظرهای گوناگون به آن پرداخته شده است. در این پژوهش به شیوة توصیفی ـ تحلیلی به بررسی چگونگی استفادة آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین و تشریح جوانب انسان‌شناسانه می‌پردازد. در این مقاله رویکردهای مختلف آیین بودا در بهره‌برداری از ظرفیت رنج برای تبیین و توصیف دامنه‌های گسترده‌ای از ویژگی‌های انسانی مطرح می‌شود. همچنین در ادامه به استلزامات انسان‌شناختی اشاره می‌گردد و بیان می‌شود که نسبت رنج با طبیعت انسان چگونه است و وجود رنج چه نسبتی با اختیار انسان دارد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج، به‌مثابة یک ابزار مؤثر در تبیین انسان‌شناسی است و این آیین اعتقاد دارد که رنج نه‌تنها جزء حتمی زندگی، بلکه فرصتی برای تحول است. در این راستا، آیین بودا رنج را به دو دستة طبیعی و غیرطبیعی، و اختیاری و غیراختیاری تفکیک می‌کند و نتیجة تحمل رنج را رسیدن به نیروانه می‌داند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Howness of Buddhism Utilization of the Capacity of Suffering in Explaining Anthropology and its Implications
    Abstract: 
    The confrontation of religions with the category of suffering has different aspects that have been addressed from different perspectives. Using the descriptive-analytical method, this research examines how Buddhism uses the capacity of suffering in explaining and describing anthropological aspects. In this article, different approaches of Buddhism in exploiting the capacity of suffering to explain and describe a wide range of human characteristics are proposed. In the following, anthropological requirements are mentioned and it is stated that what is the relationship between suffering and human nature and what is the relationship between the existence of suffering and human agency. The findings of the research show that Buddhism's exploitation of the capacity of suffering is an effective tool in explaining anthropology, and this religion believes that suffering is not only an inevitable part of life, but also an opportunity for transformation. In this direction, Buddhism separates suffering into two categories, natural and unnatural, voluntary and non-voluntary, and considers the result of enduring suffering to reach nirvana.
    • ‌‫پاشائی، عسکری، ۱۳۸۹، بودا: زندگی بودا، آیین او، و انجمن رهروان او، گزارش متن های کانون پالی‌، تهران، نگاه معاصر.‬‬‬‬
    • ‌‫ پاشائی، عسکری، 1390 الف، سوره نیلوفر سه‌گانه‌، قم، ادیان.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‌‫ پاشائی، عسکری، 1390 ب، مژه‌های نادیدنی، قم، ادیان.‬‬‬‬
    • ‌‫چاترجی، ساتیش چاندرا و همکاران، ۱۳۹۴، معرفی مکتب های فلسفی هند، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.‬‬‬‬
    • ‌‫حسینی قلعه بهمن، اکبر، ۱۳۹۶، الهیات تطبیقی: حقیقت غایی در ادیان‌، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).‬‬
    • ‌‫گواهی، عبدالرحیم، بی‌تا، واژه‌نامه ادیان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.‬‬‬‬
    • ‌‫ گواهی، عبدالرحیم، ۱۳۹۰، فرهنگ توصیفی ادیان‌، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • Anālayo, Bhikkhu, and Bhikkhunī Dhammadinnā. 2021. «From Compassion to Self-Compassion: A Text-Historical Perspective.» Mindfulness 12 (6): 1350-60.
    • Anderson, Ronald E. 2013. Human Suffering and Quality of Life: Conceptualizing Stories and Statistics. Springer Science & Business Media.
    • Author (s). 1968. East-West Studies on the Problem of the Self: Papers Presented at the Conference on Comparative Philosophy and Culture Held at the College of Wooster.
    • Bhikkhu Anālayo. 2019. «Rebirth and the West by Bhikkhu Anālayo.» Insight 45.
    • Bodhi, Bhikkhu. 2010. The Noble Eightfold Path: The Way to the End of Suffering. Buddhist Publication Society.
    • Burton, David. 2017. Buddhism: A Contemporary Philosophical Investigation. Taylor & Francis.
    • Buswell, Robert E., and Donald S. Lopez. 2013. The Princeton Dictionary of Buddhism. Princeton University Press.
    • Chatterji, Manas. 2017. Integral Ecology and Sustainable Business. Emerald Group Publishing.
    • Chen, Yu-Hsi. 2006. «Coping with Suffering: The Buddhist Perspective.» Handbook of Multicultural Perspectives on Stress and Coping, 73-89.
    • Choong, Yoke Meei. 2014. «How Free Is the Bodhisattva in Deliberate Rebirth?» 法鼓佛學學報.
    • DARLING, GRACE, trans. 2011. SUFFERING IN BUDDHISM AND HRISTIANITY: A COMPARISON.
    • Fink, Charles K. 2012. «The ‘Scent’ of a Self: Buddhism and the First-Person Perspective.» Asian Philosophy 22 (3): 289-306.
    • Garfield, Jay. 2008. «Buddhist Ethics.» Unpublished Paper.
    • Gethin, Rupert. 1998. The Founv ndations of Buddhism. OUP Oxford.
    • Girish, Indu. n.d. «MIND IN HARMONY: A BUDDHIST PERSPECTIVE.» BUDDHIST APPROACH TO HARMONIOUS FAMILIES, HEALTHCARE, AND SUSTAINABLE SOCIETIES, 513.
    • Hamilton, Susan Bruce. 1992. The Constitution of the Human Being According to Early Buddhism. University of Oxford.
    • Hanh, Thich Nhat. 2008. The Heart of Buddha’s Teaching. Random House.
    • Harvey, Peter. 2000. An Introduction to Buddhist Ethics: Foundations, Values and Issues. Cambridge University Press.
    • Hayes, Steven C. 2002. «Buddhism and Acceptance and Commitment Therapy.» Cognitive and Behavioral Practice 9 (1): 58-66.
    • Ikeda, Daisaku. 2004. Unlocking the Mysteries of Birth & Death:... And Everything In Between, A Buddhist View Life. Middleway Press.
    • Joshanloo, Mohsen. 2014. «Eastern Conceptualizations of Happiness: Fundamental Differences with Western Views.» Journal of Happiness Studies 15: 475-93.
    • Keown, Damien. 2004. A Dictionary of Buddhism. OUP Oxford.
    • Kumar, Sameet M. 2002. «An Introduction to Buddhism for the Cognitive-Behavioral Therapist.» Cognitive and Behavioral Practice 9 (1): 40-43.
    • Leifer, Ron. 1999. «Buddhist Conceptualization and Treatment of Anger.» Journal of Clinical Psychology 55 (3): 339-51. https://doi.org/10.1002/ (SICI)1097-4679 (199903)55:3<339::AID-JCLP6>3.0.CO;2-E.
    • Lewis Hall, M. Elizabeth, and Peter Hill. 2019. «Meaning-Making, Suffering, and Religion: A Worldview Conception.» Mental Health, Religion & Culture 22 (5): 467-79.
    • Lin, Chien-Te, and Wei-Hung Yen. 2015. «On the Naturalization of Karma and Rebirth.» International Journal of Dharma Studies 3 (1): 1-18.
    • Lin, Chien-Te. 2013. «Rethinking Mind-Body Dualism: A Buddhist Take on the Mind-Body Problem.» Contemporary Buddhism 14 (2): 239-64.
    • Morwood, Joel. 2019. The Way of Selflessness: A Practical Guide to Enlightenment Based on the Teachings of the WorldÕs Great Mystics. Lulu.com.
    • Numata center. 2003. Buddha-Dharma, Revised Second Edition. printed in United America.
    • Nyanatiloka, Thera. 1972. Buddhist Dictionary. Frewin.
    • Palihawadana, Mahinda, and John Ross Carter. 2000. The Dhammapada (Oxford World’s Classics). Oxford University Press.
    • Powers, John. 2007. Introduction to Tibetan Buddhism. Shambhala Publications.
    • Prasad, H. S. 2000. «Dreamless Sleep and Soul: A Controversy between Vedanta and Buddhism.» Asian Philosophy 10 (1): 61-73.
    • Rāhula, Walpola. 1974. What the Buddha Taught. Grove Press.
    • Rose, Phil. 2015. Radiohead and the Global Movement for Change: «Pragmatism Not Idealism.» Rowman & Littlefield.
    • Siderits, Mark. 2021. Buddhism as Philosophy. Hackett Publishing.
    • Thera, Piyadassi, and Jayatilaka. 1972. The Psychological Aspect of Buddhism. Buddhist Publication Society.
    • Yeh, Theresa Der-lan. 2006. «The Way to Peace: A Buddhist Perspective» International Journal of Peace Studies, 91-112.
    • Ziegler, Harumi Hirano. 2020. A FOREST OF PEARLS FROM THE DHARMA GARDEN. BDK America, Inc. VOLUME IV vols. Printed in the United States of America.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری کوهبنانی، مجتبی، خواص، امیر.(1403) چگونگی بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان‌شناسی و استلزامات آن. فصلنامه معرفت ادیان، 15(3)، 83-98 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2022029

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی نوری کوهبنانی؛ امیر خواص."چگونگی بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان‌شناسی و استلزامات آن". فصلنامه معرفت ادیان، 15، 3، 1403، 83-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری کوهبنانی، مجتبی، خواص، امیر.(1403) 'چگونگی بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان‌شناسی و استلزامات آن'، فصلنامه معرفت ادیان، 15(3), pp. 83-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری کوهبنانی، مجتبی، خواص، امیر. چگونگی بهره‌برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان‌شناسی و استلزامات آن. معرفت ادیان، 15, 1403؛ 15(3): 83-98