معرفت ادیان، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، زمستان 1402، صفحات 149-165

    بررسی مقایسه‌ای شمنیسم و عرفان یهودی

    نویسندگان:
    ✍️ امیر یوسفی / دکترای ادیان و عرفان دانشگاه تهران / yousefi.amir@ut.ac.ir
    محمود شیخ / استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه تهران / ma.sheikh@ut.ac.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2020902
    چکیده: 
    خلسه و مکاشفه برای اموری همچون درمانگری و پیشگویی و استفاده از اورادِ رازآلود برای منافع قومی و گاه فردی، مقابله با دشمنان و ارتباط با موجودات فراطبیعی، عناصر اصلی شمنیسم هستند که در عرفان یهودی نیز می‌توان این ویژگی‌ها و تشابهات را جست‌وجو کرد. این شباهت‌ها بستری مناسب و مستعد برای ایجاد فهم و روشی ا‌ست که عرفان یهودی را در موقعیت مقایسه و بررسی با شمنیسم قرار می‌دهد. عرفان یهودی از «مرکابا» تا «قبالا» و «حسیدیسم» از کتاب «معسه برشیت» و متون «هخالوت» تا «شمشیر موسی» همه سراسر رموزِ منوط به کشف، خلسه و مقدمات لازم برای تشرف هستند یا نسخه‌هایی از اوراد جادویی را برای رسیدن به اهدافی همچون درمان و پیشگویی و اضرار به دشمنان ارائه می‌کنند. ازاین‌رو می‌توان جلوة یک شمن را در عارفان یهودی مشاهده کرد که چنین روشی را برای کسب فنون و مهارت‌های لازم ماورایی برای منافع قومی در پیش می‌گیرند‌ و از آنها بهره می‌برند؛ با این تفاوت که همزمان خود را متدین به دین پیچیده‌تری همچون یهودیت نیز می‌دانند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study of Shamanism and Jewish Mysticism
    Abstract: 
    The main elements of shamanism is ecstasy and intuition for matters such as healing and divination and the use of mysterious spells for national and sometimes individual interests, confronting enemies and communicating with supernatural beings; which are similar to Jewish mysticism as well. The similarities between Jewish mysticism and shamanism creates a good situation to understand and compare them. Jewish mysticism is full of secrets subject to discovery and ecstasy and necessary preparations for having the honor of visiting, including "Merkabah", "Qabalah" and "Hasidism" and also the book "Ma’aseh Bereshit", the texts "Hekhalot" and the "Sword of Moses". It also has prescriptions of magical spells to achieve goals such as treatment and prediction, and harming to their enemies. Therefore, a shaman can be seen in Jewish mystics who use such a method to acquire the necessary transcendental techniques and skills for their national interests; yet the difference is that they consider themselves devoted to a more complex religion such as Judaism at the same time.
    • کتاب مقدس، 2014، ترجمة هزارة نو، چ دوم، لندن، ایلام.
    • عهد عتیق (کتاب‌های شریعت یا تورات)، 1394، ترجمة پیروز سیار، چ دوم، تهران، هرمس.
    • آنترمن، آلن، 1393، باورها و آیین‌های یهودی، ترجمة رضا فرزین، چ سوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • الیاده، میرچا، 1392، شمنیسم (فنون کهن خلسه)، ترجمة محمدکاظم مهاجری، چ سوم، قم، ادیان.
    • دان، جوزف، 1398، قبالا، ترجمة مصطفی مرشدلو، تهران، حکمت سینا.
    • شولم، گرشوم، 1389، جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ترجمة فرید‌الدین رادمهر، چ دوم، تهران، نیلوفر.
    • ـــــ ، 1397، زوهر (کتاب روشنایی)، ترجمة هما شهرام‌بخت، تهران، علمی و فرهنگی.
    • Abelson, j, 2001, jewsh mysticism: an introduction to the kabbalah, dover ppublications.
    • Blacker, Carmen, 1986, The Catalpa Bow: A Study of Shamanistic Practices in Japan, London, Boston, Allen & Unwin.
    • Davila, James, 2013, Hekalot literature in translation, leiden Boston, brill.
    • de Moshe, Harba, 1896, The Sword Of Moses, translated by Gaster Moses.
    • Eliade, Mircea, 1964, Shamanism: Archaic Techniques of Ecstacy, Princeton N. J, University Press.
    • Encyclopedia Judaica, Fred skolnik, Editor in Chief Michael Berenbaum And Others, Keter Publishing House, United States Of America.
    • Goffan, lisa de, 2017, travelling on the heavenly road, the aspect of travel in Hekhalot and merkavah literature, University of van Amsterdam.
    • Grab, Jonathan, 2011, Shamanic Trance in Modern Kabbalah, University of Chicago Press.
    • Halifax, Joan , 1979, Shamanic Voices: A Survey of Visionary Narratives, New York, London, Arkana/Penguin.
    • Harari,Yuval, 2012, Introduction Of The Sword Of Moses, University Of Pensylvania Press.
    • Kalisch, Isidor, 2002, Sepher yezirah, Rosicrucian order, Amorc.
    • Miller II, Robert D, 2011, Shamanism in Early Israel, Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes, Department of Oriental Studies, University of Vienna.
    • Grozinger, Karl Erich, 1995, mysticism/magic: and kabbalah in ashkenazi judaism, international symposium held in Frankfurt 1991, edited by Karl Erich Grozinger and joseph Pan.
    • Pick, Bernard, 1913, The cabala: its influence on judaism and Christianity, Kessinger’s rare reprint.
    • Rothenberg, Celia E, 2013, Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions, University of California Press.
    • Samuel, 1997, Judah ben ,Yehuda ben Shemuel (he-Hasid), Yehudah HeChasid, Sefer chasidim, The Book of the Pious, publisher: Jason Arouson.
    • Scholem, Gershom, 1965, Jewish Gnosticism, Merkabah Mysticism, and Talmudic Tradition, New York, Jewish Theological Seminary of America.
    • Tehillim, Shimush, 2012, Synopsis of Sefer Shimush Tehillim, Publisher, Reuven Brauner.
    • Trachtenberg, Joshua, 1939, Jewish magic and superstition: A study in folk religion, foreword by Moshe idel Newyork, Behrman’Jewish Book House.
    • Winkler, Gershon, 2003, Magic of the Ordinary: Recovering the Shamanic in Judaism, North Atlantic Books.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی، امیر، شیخ، محمود.(1402) بررسی مقایسه‌ای شمنیسم و عرفان یهودی. فصلنامه معرفت ادیان، 15(1)، 149-165 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2020902

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیر یوسفی؛ محمود شیخ."بررسی مقایسه‌ای شمنیسم و عرفان یهودی". فصلنامه معرفت ادیان، 15، 1، 1402، 149-165

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی، امیر، شیخ، محمود.(1402) 'بررسی مقایسه‌ای شمنیسم و عرفان یهودی'، فصلنامه معرفت ادیان، 15(1), pp. 149-165

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یوسفی، امیر، شیخ، محمود. بررسی مقایسه‌ای شمنیسم و عرفان یهودی. معرفت ادیان، 15, 1402؛ 15(1): 149-165