معرفت ادیان، سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 16، پاییز 1392، صفحات 55-76

    حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین حیدری / استاديار گروه اديان و فلسفه دانشگاه كاشان / heydari@kashanu.ac.ir
    ✍️ خدیجه کاردوست فینی / كارشناس ارشد اديان دانشگاه كاشان / erfan407@gmail.com
    چکیده: 
    سلیمان یکی از حکیمان و پادشاهان آرمانی یهود و یکی از پیامبران بزرگ در قرآن به شمار می رود. از نگاه متون عبری، سلیمان یکی از مقتدرترین و حکیم ترین پادشاه آرمانی منصوب از سوی خداوند بوده است. در طول حدود چهل سال حکومت (961 تا 922ق.م.) در قلمرو فرمانروایی وی آرامش و سلامت بی نظیری حاکم بود. از این رو، لقب وی ازیدیدیا (محبوب خدا) به شلومو یا سلیمان(پر از سلامتی) تغییر یافت. حتی حیوانات و نباتات نیز از این تنعم و عنایت سلیمان بهره مند بوده اند.     این جستار، عمدتاً با استناد به چند کتاب عهد قدیم و کتاب های قانونی ثانی، به تصویر سیمای سلیمان در نگاه یهودیان، با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم می پردازد.     در مواردی، گزارش عهد قدیم درباره اوصاف و کارکرد سلیمان، با متون اسلامی سازگار نیست، برخی از مغایرت ها در این مقاله نشان داده شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Solomon's Wisdom, Government and Mistake according to the Old Testament, with a Look at the View of the Glorious Quran
    Abstract: 
    Abstract Solomon is regarded one of the ideal sages and kings of Jews and mentioned as one of the great prophets in the Quran. According to Jewish religious texts, Solomon is the most powerful and sagest ideal king appointed by God. There was unprecedented peace and health during his 40-year ruling (961-922 B.E.C) over his territory (extended from Euphrates to Egypt and Palestine). Therefore, his epithet changed from Jedidiah into Solomon (which means full of health). Even animals and plants enjoyed his prosperity and providence. Referring primarily to some books of Old Testament and deuterocanonical books (Secondary Canon Books of Bible), the present paper explains how Solomon is perceived by Jews, using a Quranic view. In some cases, the accounts of Old Testament on Solomon's characteristics and functions contradicts with Islamic texts, which is shown in this paper.
    • ابان، اباسلمن، 1358، قوم من: تاريخ بني‌اسرائيل، ترجمه نعمت‌الله شكيب اصفهاني، تهران، كتابفروشي يهودا بروخيم و پسران.
    • ابن‌شهر آشوب مازندراني، محمد‌بن علي، 1410ق، متشابه القرآن و مختلفه، تحقيق و مقدمه علامه شهرستاني، قم، بيدار.
    • ابن‌عطيه اندلسي، عبدالحق‌بن غالب، 1422‌ق، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العريز، تحقيق عبدالسّلام عبدالشافي محمّد، بيروت، دارالكتب العلمية.
    • اسمارت، نينيان، 1383، تجربه ديني بشر، ترجمه محمد محمدرضايي و ابوالفضل محمودي، تهران، سمت.
    • آلوسي، سيدمحمود، 1415ق، روح المعاني في القرآن العظيم، تحقيق عبدالباري عطيه، بيروت، دارالكتب العلمية.
    • بيضاوي، محمد‌بن عمر، 1418ق، انوارالتنزيل و اسرار التاويل، تحقيق محمدعبدالرحمن المرعشلي، بيروت، داراحياء التراث العربي.
    • توفيقي، حسين، 1383، آشنايي با اديان بزرگ، تهران، سمت.
    • جزائري، سيد نعمت‌الله، 1404ق، القصص الانبياء، قم، مكتبة آيةالله المرعشي النجفي.
    • حائري تهراني، ميرسيدعلي، 1377، مقتنيات الدرر وملّتقطات الثمر، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • حيدري، حسين و حسن پاشايي، «دگرگوني‌هاي مفهومي حكمت در عهد قديم و عهد جديد»، 1389، اديان و عرفان، ش 2، ص ص 31ـ56.
    • رسول‌زاده، عباس، «سليمان، اسطوره يا تاريخ؟»، 1389، معرفت اديان، ش 1، ص 153ـ175.
    • سليماني اردستاني، عبدالرحيم، 1384 الف، «حكمت و حكيم در عهد قديم». قبسات، ش 35، ص 144ـ127.
    • سيوطي، جلال‌الدين، بي‌تا، الدرر المنثور في تفسير بالمأثور، بيروت، دارالمعرفة.
    • شفيعي، سيدروح‌الله، 1391، بررسي تاريخي خاندان پيامبران در قرآن و مقايسه آن با عهدين، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، علوم قرآن و حديث، تهران، دانشگاه علاّمه طباطبايي.
    • شوكاني، محمد‌بن علي، 1414ق، فتح الغدير، بيروت، دار ابن كثير ودارالكلم الطيب.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعه مدرسين.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1360، مجمع البيان في تفسيرالقرآن، ترجمه گروهي از محققان، تحقيق رضا ستوده، تهران، فراهاني.
    • طوسي، محمد‌بن حسن، بي‌تا، التبيان في تفسيرالقرآن، بيروت، داراحياء التراث العربي.
    • عروسي حويزي، عبدعلي‌بن جمعه، 1415ق، تفسير نورالثقلين، تحقيق سيد‌هاشم رسولي محلاتي، چ چهارم، قم، اسماعيليان.
    • فيض كاشاني، ملامحسن، 1415 ق، تفسير الصافي، تحقيق حسن اعلمي، تهران، نشر الصدر.
    • ـــــ ، 1418ق، تفسيرالاصفي، تحقيق محمدحسين درايتي و محمدرضا نعمتي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • كتاب‌هايي از عهد عتيق (كتاب‌هاي قانوني ثاني) براساس كتاب مقدس اورشليم، 1380، ترجمه پيروز سيار، تهران، ني.
    • مجلسي، محمدباقر، بي‌تا، بحارالانوار، تهران، اسلاميه.
    • محمديان، بهرام و ديگران (ترجمه و تاليف)، 1380، دايرةالمعارف كتاب مقدس، تهران، روز نو.
    • مظهري، محمدثناءالله، 1412ق، تفسير المظهري، تحقيق غلام نبي تونسي، پاكستان، مكتبه رشديه.
    • منتظرالقائم، اصغر و زهرا سليماني، «توسعه و تمدن‌سازي در حكومت‌هاي ديني»، 1388، تاريخ در آينه پژوهش، ش 4، ص 65ـ84.
    • ناس، جان باير، 1386، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي‌اصغر حكمت، تهران، علمي و فرهنگي.
    • نجفي، رضا، «داستان‌هاي عهد عتيق و مقايسه تطبيقي آن با قصص قرآني»، 1382، اطلاع‌رساني و كتابداري، كتاب ماه ادبيات و فلسفه، ش 77، ص 77ـ68.
    • هَلي، هنري، راهنماي كتاب مقدس، بي‌تا، ترجمه جسيكا باباخانيان، سابرينا بدليان و ادوارد عيسي بيك، زير نظر ساروخاچيكي.
    • هنری، 2000م، راهنمای کتاب مقدس، هلند، بي‌نا.
    • ييتس، كايل، 1378، جهان مذهبي: اديان در جوامع امروز، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • A.Ro. “Solomon in the Aggadah”, Encyclopedia Judaica, v.15 ,New York, The Macmillan Company,1972,p106-108
    • Brown. Alexandra R. "Wisdom Literature: Biblical Books". In: Encylopedia of Religion, 2005, V.14, Second edition. Editor: Lindsay Jones. Gale,U.S.A.
    • Cohn-Sherbok, 2003, Dan. Judaism : History, Belief, And Practice, Canada: Routledge.
    • Comay, Joan, 2002, Who's Who in the Old Testament, London & New York: Routledge.
    • Eliade, Mircea (Editor in Chief), 1987, The Encyclopedia of Religion, New York: Macmillan Publishing Company.
    • Karesh, sara E. and Mitchell M. Hurvitz, 2006, (Encyclopedia of World Religions). Encyclopedia of Judaism. Editor: J. Gordon Melton. New York: Facts On File,.Inc.
    • Landman, Isaac (Edited by), 1969, The Universal Jewish Encyclopedia, New York: KTAV Publishing.
    • Lucks,Naomi, 2009, Queen of sheba(Ancient World Leaders), New York: Chelsea House.
    • Metzger/Coogan, Bruce/Michael (Edited by), 1993, The Oxford Companion to the Bible, New York: Oxford University Press.
    • Queen of Sheba and Israel. In http://www..Leeman , Bernard: queenofsheba.info/files/articles.html., 2005.
    • Scott, Robert B.Y,( Wisdom), In: Encycloaedia Judaica,V.16,(Jerusalem 1978- 1982)
    • Seters, John Van, 1987, "Solomon", In: The Encyclopedia of Religion, V.13, Mircea Eliade. Macmillan Publishing Company, New York.
    • Singer, Isidore (Projector and Managing Editor), 1901, The Jewish Encyclopedia, New York: KTAV Publishing House.
    • Skolnik, Fred, 2007, (Editor in Chief), Encyclopedia Judaica (Second Edition), New York: Macmillan.
    • Wigoder, Geoffry, 2002, The New Encyclopedia of Judaism, New York: New York University Press.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، حسین، کاردوست فینی، خدیجه.(1392) حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم. فصلنامه معرفت ادیان، 4(4)، 55-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین حیدری؛ خدیجه کاردوست فینی."حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم". فصلنامه معرفت ادیان، 4، 4، 1392، 55-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، حسین، کاردوست فینی، خدیجه.(1392) 'حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم'، فصلنامه معرفت ادیان، 4(4), pp. 55-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری، حسین، کاردوست فینی، خدیجه. حکمت، حکومت و خطای سلیمان درعهد عتیق با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم. معرفت ادیان، 4, 1392؛ 4(4): 55-76