Pages:
25-44
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
One of the necessary discussions of educational sciences, especially of the philosophy of education, is to present a critical knowledge of the schools of education, with a comparative study of these schools and some contemporary religious philosophical schools. This research tries to criticize Tao’s aims and educational principles, based on the transcendental wisdom of Molla Sadra, to achieve this goal. Using an inferential method, I have first extracted the goals, principles and educational methods of Taoism; and second, I have criticized Taoism and its philosophical foundations based on the transcendental wisdom. The most important educational goal of Taoism, as I have researched, is educating human in harmony with the true tariqa (method), i.e. Tao. Examining these goals and principles on the basis of the transcendental wisdom, I will show that the lack of proper theology and the philosophical gap between ontology and anthropology has made Taoism - as an educational philosophy - incapable of correctly interpreting its goals and principles - such as balance and complete obedience of tariqa - in the first place. Nevertheless, some of the educational teachings of Taoism, such as simplicity, return to nature and balance between physical and mental education, can have a positive messages for education and training.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اهداف و اصول تربیتی آیین تائو و نقد آن بر مبنای حکمت متعالیه
Abstract:
یکی از ضروریات رشته های علوم تربیتی و بخصوص فلسفهی تعلیم و تربیت، شناخت انتقادی مکاتب تعلیم و تربیت در پرتو مقایسهی تطبیقی آن با برخی مکاتب فلسفی دینی معاصر است. پژوهش حاضر در راستای این هدف سعی دارد تا بر مبنای آموزه های حکمت متعالیهی صدرالمتألهین، به نقد اهداف و اصول تربیتی آیین تائو بپردازد. برای این مقصود، ابتدا با روش استنتاجی، اهداف، اصول و روش های تربیتی آیین تائو استخراج شده و در وهلهی دوم براساس حکمت متعالیه به نقد آنها و مبانی فلسفی تائوئیسم پرداخته شده است. براساس یافته ها، مهم ترین هدف تربیتی آیین تائو، پرورش انسانی هماهنگ با طریقت راستین (تائو) است. بررسی این اهداف و اصول بر مبنای حکمت متعالیه، نشانگر آن است که در وهلهی اول فقدان خداشناسی مناسب و گسست فلسفی بین هستی شناسی و انسان شناسی باعث شده است تا تائوئیسم به عنوان یک فلسفهی تربیتی قادر به تفسیر مناسبی از اهداف و اصولی مثل تعادل و تسلیم محض در مقابل طریقت نباشد. با وجود این، برخی از آموزه های تربیتی تائوئیسم، مثل سادگی، بازگشت به طبیعت و تعادل بین تربیت جسمانی و روانی، می تواند پیام های مثبتی برای تعلیم و تربیت باشد.
References:
- ابراهيمي ديناني، غلامحسين و معصومه قرباني آندرسي، 1388، «ارتباط اصالت وجود با وحدت وجود در اثبات توحيد واجب الوجود»، انديشه نوين ديني، ش 5 (16)، ص 33ـ59.
- اکبريان، رضا، 1388، جايگاه انسان در حکمت متعاليه، تهران، علم.
- ـــــ ، 1386، حکمت متعالیه و تفکر فلسفی معاصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
- ايزوتسو، توشيهيکو، 1385، صوفيسم و تائوئيسم، ترجمة محمدجواد گوهري. چ سوم. تهران، روزنه.
- حسنزاده آملي، حسن، 1380، شرح اسفار اربعه، قم، بوستان كتاب.
- شرفي، محمدرضا، 1389، «متافيزيک عشق پاسخي به دغدغههاي انسان معاصر با تأکيد بر فلسفه صدرايي»، در: اولين همايش انجمن فلسفه تعليم و تربيت، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- صدرالمتألهين، 1380، اسفار اربعه: سفر اول از خلق به حق، ترجمة محمد خواجوي، تهران، مولي.
- ـــــ ، 1383، اسفار اربعه: سفر اول از حق به خلق، ترجمة محمد خواجوي، تهران، مولي.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1385، نهاية الحکمة، ترجمه و شرح علي شيرواني، تهران، الزهراء.
- مومني، ناصر، 1396، «تربيت انسان در پرتوي انسانشناسي صدرايي»، حکمت صدرايي، ش 5 (2)، ص 153-167.
- B.W.V.N, 1999, "Tao", the Cambridge Dictionary of Philosophy, Robert Audi (ed.), Cambridge University.
- Blakney, R.B., 1955, "Introduction", in Lao Tzu (1955), The Way of Life, A new Translation of Tao Te Ching. Translated by Blakney, R.B, New York, New American Library.
- Chuang- Tzu, 2006, the Book of Chung Tzu, Toronto, Penguin Books.
- Hartz, Paula, 2009, world Religions: Daoism, Third Edition, Chelsea House Publication.
- Kohn, Livia & Roth, H.D., 2002, "Introduction", in Kohn, Livia & Roth, Harold (Ed), Daoist Identity; History, Lineage and Ritual, University of Hawaii Press.
- ----- , 2010, Sitting in Oblivion; the Heart of Daoist Meditation, Three Pines Press.
- ----- , 2012, Daoism and Chines Culture, Third Edition, Three Pines Press.
- Massaki, Tsuchya, 2002, "Confession of Sins and Awareness of Self in the Taiping jing", in Kohn, Livia & Roth, Harold (Ed), Daoist Identity; History, Lineage and Ritual, University of Hawaii Press.
- Miller, James, 2003, Daoism; a Beginner's Guide, England, One world Publication.
- ----- , 2013, "Daoism and Development", in Clark, M. (Ed.), Handbook of Research on Development and Religion, Cheltenham, UK: Edward Elgar.
- Rapp, John, 2013, Daoism and Anarchism: Critique of State Autonomy in Ancient and Modern China, New York and London, Continuum Press.
- Solomon, R. & Higgins, C., 1996, A Short History of Philosophy, London, Oxford University Press.
- Zeigler, R., 1999, "from critical postmodern to Post critical Premodern: Philip Wexler, Religion, and Transformation of Social- Educational Theory", Educational Theory, N. 49 (3), p. 501-415.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, Hamdollah, Hoseini, Afzal al-Sadat .(2025) The Objectives and Educational Principles of Taoism: Its Criticism on the Basis of the Transcendental Wisdom. Ma`rifat-e Adyan, 13(4), 25-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamdollah Mohammadi; Afzal al-Sadat Hoseini."The Objectives and Educational Principles of Taoism: Its Criticism on the Basis of the Transcendental Wisdom". Ma`rifat-e Adyan, 13, 4, 2025, 25-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, H, Hoseini, A.(2025) 'The Objectives and Educational Principles of Taoism: Its Criticism on the Basis of the Transcendental Wisdom', Ma`rifat-e Adyan, 13(4), pp. 25-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, H, Hoseini, A. The Objectives and Educational Principles of Taoism: Its Criticism on the Basis of the Transcendental Wisdom. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(4): 25-44