TY - JOUR ID - 670 TI - اهداف و اصول تربیتی آیین تائو و نقد آن بر مبنای حکمت متعالیه JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Hamdollah, Mohammadi AD - دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران AU - Afzal al-Sadat , Hoseini AD - دانشیار - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران- Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 25EP - 44تعلیم و تربیت ,حکمت متعالیه ,تائودجینگ ,چوانگ‌زه ,لائوزه ,آیین تائو ,DO - AB - یکی از ضروریات رشته های علوم تربیتی و بخصوص فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، شناخت انتقادی مکاتب تعلیم و تربیت در پرتو مقایسه‌ی تطبیقی آن با برخی مکاتب فلسفی دینی معاصر است. پژوهش حاضر در راستای این هدف سعی دارد تا بر مبنای آموزه های حکمت متعالیه‌ی صدرالمتألهین، به نقد اهداف و اصول تربیتی آیین تائو بپردازد. برای این مقصود، ابتدا با روش استنتاجی، اهداف، اصول و روش های تربیتی آیین تائو استخراج شده و در وهله‌ی دوم براساس حکمت متعالیه به نقد آنها و مبانی فلسفی تائوئیسم پرداخته شده است. براساس یافته ها، مهم ترین هدف تربیتی آیین تائو، پرورش انسانی هماهنگ با طریقت راستین (تائو) است. بررسی این اهداف و اصول بر مبنای حکمت متعالیه، نشانگر آن است که در وهله‌ی اول فقدان خداشناسی مناسب و گسست فلسفی بین هستی شناسی و انسان شناسی باعث شده است تا تائوئیسم به عنوان یک فلسفه‌ی تربیتی قادر به تفسیر مناسبی از اهداف و اصولی مثل تعادل و تسلیم محض در مقابل طریقت نباشد. با وجود این، برخی از آموزه های تربیتی تائوئیسم، مثل سادگی، بازگشت به طبیعت و تعادل بین تربیت جسمانی و روانی، می تواند پیام های مثبتی برای تعلیم و تربیت باشد. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/670 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2_45.pdf ER -