Ma`rifat-e Adyan, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2024 , Pages 23-46

    Comparing Islamic Anthropology with Yoga-Samkhya

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mahdi Karimi / Ph.D Student in Islamic Theology / karimi.m2@gmail.com
    Abstract: 
    Many are those who think that Yoga is some kind of exercises of meditation, not knowing that Yoga, one of the important philosophical systems in India and Samkhya, is coupled together and forms one system. Accordingly, without Samkhya, these exercises do not have sound basis, and if one does not observe it, one's practice is incorrect. Perhaps the most important part of any philosophical system is the way it views true human aspects. Giventhis, we have made a comparison between Islamic anthropology and Yoga Samkhya to bring out the similarities and differences between them, hoping that it will pave the way to a proper understanding of the truth. According to Islam and Yoga school, man has a metaphysical origin, the knowledge of which plays a major role in ensuring man's safety, but in Islam the word safety implies something other than that which Yoga school implies. Although both schools stress the importance of salvation, self-refinement, meditation and practice, there are sharp differences between them in as far as condition, type, method and objective are concerned.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مقایسه «انسان‌شناسی» اسلامی با مکتب یوگا ـ سانکهیه
    Abstract: 
    بسیاری با یوگا به عنوان نوع خاصی از حرکات تمرکزبخش آشنایی دارند. اما غافلند از اینکه یوگا یکی از نظام های مهم فلسفی هند است که در طول زمان با زوج دیگری به نام «سانکهیه» ترکیب شده و نظام خاصی را به وجود آورده است. از این رو، هیچ یک از این حرکات بدون آن پشتوانه و مبانی فکری نیست و بدون توجه به آن هم عمل به آن صحیح نمی باشد. شاید مهم ترین بخش یک نظام فلسفی، نوع نگرش آن به محورهای اصیل انسانی باشد. این امر در این نوشتار ما را به بررسی مقایسه ای انسان شناسی اسلامی و یوگا- سانکهیه سوق داد تا کشف نقاط اشتراک و افتراق ما را به درک عمیق تری از حقیقت نایل گرداند. در اسلام و در مکتب یوگا، انسان دارای اصلی ماورایی است که معرفت آن، نقش مهمی در نجات انسان دارد. اما مفهوم «نجات» در این دو اندیشه، بسیار متمایز از یکدیگر است. هر دو آیین بر خودسازی، تهذیب، تفکر، عمل و ریاضت تأکید بسزایی دارند، ولی تفاوت های مهمی در شرط، نوع، روش و هدف آنها وجود دارد که در این نوشتار تبیین خواهد شد.
    • ابن‌طاوس، سيدرضي‌الدين، علي بن موسي بن جعفر، مهج الدعوات، قم، دار الذخائر، 1411 ق
    • اسمارت، نينيان و...، سه سنّت فلسفي، ترجمه ابوالفضل محمودي، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1378.
    • ايزوتسو، توشي هيكو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1373
    • بيروني، ابوريحان، تحقيق ماللهند، چاپ عربي، حيدرآباد دكن، بي‌نا، 1377.
    • تاراچند، تأثير اسلام در فرهنگ هند، ترجمه علي پيرنيا، تهران، پاژنگ، 1374.
    • تميمي‌آمدي، عبدالواحد بن محمد، غرر الحكم و دررالكلم، قم، امام عصر، بي تا.
    • توفيقي، حسين، «مقدمه‌اي بر مقايسه اديان توحيدي»، هفت آسمان، شماره 22، تابستان 1383، ص 67-112.
    • جوادي‌آملي، عبدالله، انسان در اسلام، قم، فرهنگي رجاء، 1372 .
    • ـــــ ، مراحل اخلاق در قرآن، قم، اسراء، 1377.
    • چاندرا چاترجي، ساتيش، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، ترجمه فرناز ناظرزاده كرماني، قم، اديان، 1386.
    • شايگان، داريوش، اديان و مكتب‌هاي فلسفي هند، تهران، امير كبير، 1362.
    • شريعتي، علي، انسان، تهران، الهام، چ دوم، 1362.
    • شريف، محمّد و عسكري خانقاه، انسان‌شناسي عمومي، تهران، سمت، 1378.
    • شوايتزر، آلبرت، متفكرين بزرگ هند، ترجمة علي اكبر بامداد، تهران، فاروس، 1358.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، موسسه اعلمي، 1974م
    • ـــــ ، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاريجاني، قم، الزهراء، 1369، ج 1.
    • ـــــ ، شيعه در اسلام، ناشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبائي، 1360.
    • طبرسي، علي‌بن حسن، مجمع البيان، بيروت، دارالمعرفه، 1408.
    • مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، دار احياء تراث، 1412ق.
    • مصباح‌يزدي، محمدتقي، خودشناسي براي خودسازي، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1386.
    • مطهري، مرتضي، انسان كامل، قم، صدرا، 1373.
    • ـــــ ، مقدمه‌اي بر جهان‌بيني اسلامي، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1363.
    • مكارم‌شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، قم، امام علي بن ابي طالب،1377.
    • مهدوي‌كني، محمدرضا، نقطه‌هاي آغاز در اخلاق عملي، تهران، فرهنگ اسلامي،1371ش.
    • ميرباقري، سيدمحسن، سيماي انسان مختار در قرآن، تهران، رايزن، 1378.
    • نصري، عبدالله، مباني انسان شناسي در قرآن، تهران، موسسه فيض كاشاني، 1372.
    • واعظي، احمد، انسان از ديدگاه اسلام، تهران، سمت، 1377.
    • ساتيش چاندرا چاترجي، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، ترجمه فرناز ناظرزاده كرماني، قم، مركز اديان، 1386ش، ص488.
    • جوادي آملي ،عبدالله، انسان در اسلام، قم: نشر فرهنگي رجاء، 1372 ش، ص30.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاريجاني ، قم، الزهراء، 1369 ش.
    • James Hastings, Encyclopedia of Religeon and Ethics, London ,T&T Clark last edition, 1976, V 11
    • Encyclopedia AMERICANA, USA, Scholastic Library Publishing, 2006 ,V 2
    • Mircea Eliade, The Encyclopedia of Religion, New York, 1986, V 13
    • Radha Krishnan, The Hindo View of Life, London, George Allen LTD, 1949
    • Reese, W.L, Dictionary of Philosiphy & Religion; Western Thought, London: Humanities Press , 1993
    • Stephen H.Phillips, Classical Indian Metaphysic, U.S.A Open Court publishing company, 1995
    • P.T.Raju, Structural Depth of Indian Thought, University of New York Press, 1985
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, Mahdi.(2024) Comparing Islamic Anthropology with Yoga-Samkhya. Ma`rifat-e Adyan, 1(2), 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Karimi."Comparing Islamic Anthropology with Yoga-Samkhya". Ma`rifat-e Adyan, 1, 2, 2024, 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M.(2024) 'Comparing Islamic Anthropology with Yoga-Samkhya', Ma`rifat-e Adyan, 1(2), pp. 23-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M. Comparing Islamic Anthropology with Yoga-Samkhya. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 1(2): 23-46