Ma`rifat-e Adyan, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2024 , Pages 5-21

    A Review of Two Views on Ibraham's Oblation In Islamic Tradition

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mohammad rasuol / Ph.D Student in Religion / mrasool.imanik@gmail.com
    Abstract: 
    The holy Qur'an mentions the event of testing prophet Ibraham's faithfulness and readiness to give his son as ar offering to God. It represerts a turning point in the life of this great divine prophet. Due to the equivocation in the Qur'anic verses about the story of Ibraham's oblation and not stating who was to be offered and the place where the oblation was to take place, at first the name of Ibraheem's son who was to be given an offering was a matter of dispute among Muslim commentators of the Qur'an, but the dispute ended in the seventh century A.H., and it was found and confirmed in the Islamic tradition that Ishmael was the one whom prophet Ibraham intended to offer as oblation. Today, some of the orientalists claim that the earlier Islamic sources state that Isaac was the one to be offered to God, and that, for some reasons, such as rivalry with Judaism, Ishmael's name was introduced in the Islamic texts and commentaries after many centuries. The present study, which sheds light on the sunnah (Islamic tradition) and the sayings of the Infallibles in this concern, elaborates on the Qur'anic view about who Ibraham's oblation is
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم(ع) در سنّت اسلامی
    Abstract: 
    امتحان الاهی حضرت ابراهیم(ع) در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الاهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محلّ ذبح، از صدر اوّلیه ی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسّران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است، اما این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل(ع) به عنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است. امروزه برخی مستشرقان مدّعی اند که منابع اوّلیه ی اسلام و شخص پیامبر(ص)، حضرت اسحاق(ع) را به عنوان ذبیح الله معرّفی کرده اند و ذبیح الله خواندن اسماعیل(ع)، قرن ها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است. این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان(ع)، به بررسی مصداق ذبیح الله در قرآن کریم بپردازد.
    • ابن كثير، تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالكتب العلميه، 1419ق
    • ابن كثير، قصص الأنبياء، مصر، دارالكتب الحديثه، 1388ق،
    • ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، بيروت، دار صادر، چ سوم، 1414ق
    • ابن‌خلدون، عبدالرحمن، تاريخ ابن‌خلدون، بيروت، مؤسسۀ أعلمي، 1391ق،
    • آلوسي، سيدمحمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالكتب العلميه، 1415ق
    • ثعالبي، عبدالرحمن بن محمد، جواهر الحسان في تفسير القرآن، بيروت، دار احياء الثراث العربي، 1418ق.
    • جزائري، سيدنعمت‌الله، قصص الأنبياء، قم، شريف رضي، بي‌تا
    • زمخشري، محمود، الكشّاف عن حقائق التنزيل، بيروت، دارالكتب العربي، چ سوم، 1407ق
    • سيوطي، جلال الدين، در المنثور في تفسير المأثور، قم، كتابخانۀ آيت‌الله مرعشي نجفي، 1404ق.
    • شلبي، احمد، مقارنة الأديان اليهوديه، قاهره، مكتبة النهضة المصريه، چ دهم، 1998م
    • شيخ صدوق، خصال، قم، جامعه مدرسين، 1362
    • شيخ صدوق، عيون اخبار الرضا، بيروت، مؤسسه اعلمي ، 1404
    • شيخ صدوق، معاني الأخبار، قم، جامعۀ مدرّسين، 1338ش
    • شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه، قم، جامعۀ مدرّسين، چ2: 1404ق
    • طباطبائي، سيدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت،‌مؤسسه اعلمی، 1403 ق.
    • طبرسي، مجمع البيان، بيروت، مؤسسۀ اعلمي، 1415ق.
    • طبرسي، مكارم الأخلاق، نشر شريف رضي، 1392ق.
    • طبري، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة، 1412 ق.
    • طبري، محمد بن جرير، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، مؤسسه اعلمي، 1403ق
    • طريحي، فخرالدين، مجمع البحرين، تهران، كتابفروشي مرتضوي، چ سوم، 1375
    • علي بن ابراهيم قمي، تفسير قمي، قم، دار الكتاب للطباعة و النشر، چ سوم، ، 1404 ق
    • فخر رازي، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتيح الغيب، بيروت، دار إحياء تراث العربي، چ3: 1420ق
    • كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، اسلاميه، 1362
    • مجلسي، محمدباقر، بحار الأنوار، بيروت، مؤسسۀ الوفاء، 1403ق
    • محمد بن عمر بن عبد العزیز، اختیار معرفة الرجال (رجال کشی)، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348
    • هاكس،جيمز، قاموس كتاب مقدس، تهران، اساطير،1377
    • Chauri, Abdus Sattar and Hauri, lhsanur Rahman, The Only offered for Sacrifice, Isaac or Ishmael, India: Gyan Publishing House, 2010
    • Noort, Edward and Tigchelaar, Eibert(eds), The Sacrifice of Isaac, Boston:2002
    • Feiler, Bruce, Abraham, A Journey to Heart of Three Faiths, Canada: HarperCollins publisher,2002
    • Chliton, Bruce, Abraham's Course, New York: The Doubleday Broadway Publishing, 2008
    • Moberly, R. w. l. The Bible, Theology and Faith, Cambridge University Press, 2004
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad rasuol.(2024) A Review of Two Views on Ibraham's Oblation In Islamic Tradition. Ma`rifat-e Adyan, 1(2), 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad rasuol ."A Review of Two Views on Ibraham's Oblation In Islamic Tradition". Ma`rifat-e Adyan, 1, 2, 2024, 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'A Review of Two Views on Ibraham's Oblation In Islamic Tradition', Ma`rifat-e Adyan, 1(2), pp. 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. A Review of Two Views on Ibraham's Oblation In Islamic Tradition. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 1(2): 5-21