Ma`rifat-e Adyan, Volume 13, Issue 1, No 49, Year 2025 , Pages 49-64

    A Comparative Study of the Unity of Existence from the Viewpoint of Vedanta School in Hindu Mysticism and Sadra School in Islamic Mysticism

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Rezvaneh Najafi Savad Rudbari / Assistant Professor, the department of Islamic Education, Sistan and Baluchestan University / r.najafi1342@gmail.com
    Abstract: 
    The unity of existence is one of the complex issues raised in mystical schools. Showing the depth of attention of scholars in the Islamic world, the present paper is a comparative study of the views of the Hindu school and Islamic mysticism. In Hinduism and Islam, three interpretations of the unity of existence have been offered: 1. The universe is a single personal existence and all objects in the universe are considered as its components. Some Islamic theologians have attributed this view to mystics. 2. The universe is a single personal existence, and multiplicities and other objects are nothing more than illusions and mirages. This view is attributed to some Sufis. In both of these interpretations of the unity of existence, some words of the Hindu school are used. 3. The universe is an infinite and endless single personal existence that leaves no room for others, and pluralities are the manifestations of that single personal existence. In this view, the attribution of pluralities to existence is permissible. In the relationship between existence and pluralities, the single personal existence plays the role of a stational conditional mood, and the difference between pluralities, i.e. one plurality is superior to the other, is in analogical gradation. This interpretation is the view held by most Muslim mystics and is also derived from the words of Hindu mysticism.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی وحدت وجود از دیدگاه مکتب ودانته در عرفان هندویی با مکتب صدرایی در عرفان اسلامی
    Abstract: 
    وحدت وجود از مسائل بغرنجی است که در مکاتب عرفانی مطرح است. این تحقیق درصدد توصیف مقایسه ای دیدگاه مکتب هندویی و عرفان اسلامی برآمده که عمق توجه دانشمندان جهان اسلام را بیان می دارد. در مکتب هندویی و در بین مسلمین سه تفسیر از وحدت وجود ارائه شده است: 1. عالم یک وجود واحد شخصی است که همه‌ی اشیای عالم اجزای آن محسوب می شوند. این نظر را برخی از متکلمین اسلامی به عرفا نسبت داده اند. 2. عالم یک وجود واحد شخصی است و کثرات و اشیای دیگر، موهوم و سرابی بیش نیستند. این نظر به برخی از صوفیه منتسب می باشد. دو تفسیر یادشده از وحدت وجود، از کلمات مکتب هندویی نیز استفاده می شود. 3. عالم یک وجود واحد شخصی بی نهایت و نامحدود است که جایی برای غیر نمی گذارد. کثرات، شئون و ظهورات آن وجود واحد شخصی اند. در این دیدگاه، اتصاف کثرات به وجود، مجاز است. در نسبت وجود به کثرات، وجود واحد شخصی نقش حیثیت تقییدی شأنی را ایفا می کند و اختلاف کثرات ـ که یکی برتر از دیگری می باشد ـ اختلاف تشکیکی است. این تفسیر، نظر اکثر عرفای مسلمان است و از کلمات عرفان هندویی نیز به دست می آید.
    References: 
    • آشتياني، جلال‌الدين، 1370، شرح مقدمه قيصري، چ سوم، تهران، اميرکبير.
    • ابن‌ترکه، صائن‌الدين علي، 1360، تمهيد القواعد، تصحيح سيدجلال‌الدين آشتياني، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالي.
    • استيس، والترت، 1367، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاء‌الدين خرمشاهي، چ سوم، بي‌جا، سروش.
    • جلالي نائيني، محمدرضا، 1375، هند در يک نگاه، تهران، پنگوئن.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1378، تحرير تمهيد القواعد، قم، اسراء.
    • چاترچي، ساتيش چاندرا و دريندراموهان داتا، 1393، معرفي مکتب‌هاي فلسفي هند، ترجمه فرناز ناظرزاده کرماني، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • حافظ شيرازي، شمس‌الدين محمد، 1393، ديوان حافظ، تهران، نداي ايران.
    • حسن‌زاده آملي، حسن، 1385، عيون مسائل النفس و سرح العيون في شرح العيون، چ دوم، تهران، اميرکبير.
    • سمات، 1391، «وحدت وجود در مناظره دو استاد فلسفه و کلام حوزه»، سمات، ش7، ص88-117.
    • شايگان، داريوش، 1364، اديان و مکتب‌هاي فلسفي هند، چ سوم، تهران، سپهر.
    • شيرازي، صدرالدين محمد، 1981، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1981، حاشيه اسفار اربعة، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • فناري، شمس‌الدين حمزه، 2010، مصباح ‌الانس بين ‌المعقول ‌و المشهود، ‌بيروت، دار الکتب العلمية.
    • قرائي، فياض، 1384، اديان هند، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • قونوي، صدرالدين، 1416ق، المراسلات، تصحيح گوردون شوبرت، بيروت، وزارت مرکزي علوم و فناوري آلمان.
    • ـــــ ، 1362، رسالة النصوص، تصحيح سيدجلال‌الدين آشتياني، بي‌جا، مرکز نشر دانشگاهي.
    • قيصري، داود، 1375، شرح فصوص قيصري، تصحيح سيدجلال‌الدين آشتياني، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کاشاني، عبدالرزاق، 1370، شرح فصوص الحکم، چ چهارم، قم، بيدار.
    • کريشنان، رادها، 1382، تاريخ فلسفه شرق غرب، ترجمه خسرو جهاندار، تهران، علمي و فرهنگي.
    • ملکي تبريزي، جواد، 1385، رساله لقاءالله، چ هفتم، قم، آل‌علي
    • موسوي خميني، سيد روح‌الله، 1375، تفسير سوره حمد، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني
    • وزوائي، مجتبي و علي غفاري، 1387، «وجود مطلق از ديدگاه ابن‌عربي و شنکره»، مقالات و بررسي‌ها، ش87، ص55-80.
    • يزدان‌پناه يدالله، 1388، مباني و اصول عرفان نظري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • Chitick, William, 1994, C. Imaginal Worlds, New York, State University of New York press.
    • Nikhilananda, Swami, n.d, the Upanishads, Vol.1, London, phoenix House LTD.
    • Radhakrishnan, 1992, Indian philosophy, vol.2, Dlhi.
    • Sankaracarya, 1997, Commentary on Brhadarnyaka Upanisad, Translated by Swami Madhavananda, Calcutta, Advaita Asherama.
    • Sankaracarya, 2000, Brahma-Sutra-Bhasya, Translated by Swami Madhavananda, Calcutta, Advaita Asherama.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi Savad Rudbari , Rezvaneh.(2025) A Comparative Study of the Unity of Existence from the Viewpoint of Vedanta School in Hindu Mysticism and Sadra School in Islamic Mysticism. Ma`rifat-e Adyan, 13(1), 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezvaneh Najafi Savad Rudbari ."A Comparative Study of the Unity of Existence from the Viewpoint of Vedanta School in Hindu Mysticism and Sadra School in Islamic Mysticism". Ma`rifat-e Adyan, 13, 1, 2025, 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi Savad Rudbari , R.(2025) 'A Comparative Study of the Unity of Existence from the Viewpoint of Vedanta School in Hindu Mysticism and Sadra School in Islamic Mysticism', Ma`rifat-e Adyan, 13(1), pp. 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najafi Savad Rudbari , R. A Comparative Study of the Unity of Existence from the Viewpoint of Vedanta School in Hindu Mysticism and Sadra School in Islamic Mysticism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(1): 49-64