Writers:
Saeideh Sharifi / Master of Religions and Mysticism, Farabi Faculty, University of Tehran
Pages:
135-150
Receive Date: 2025/03/14
Accept Date: 2025/03/14
Abstract:
The "great pyramid of existence" or the "cosmic order" is the most fundamental ontological project that has existed among many different societies and cultures since the beginning of the prehistoric times and has systematized the society. Examples of the concept of "cosmic order" among nations are: the Indian tradition of "Rita", the Zoroastrian belief of "Ashe", "Maat" in the ancient Egypt, "Dharma" in Buddhism, "Logos" in Christianity, "Daiko" or "Minos" in ancient Greece, "Dao" in the Far East and "Unity" in Islam. Accordingly, the universe was thought to consist of a great chain that establishes a purposeful order for all beings, from the highest to the lowest beings; i.e. a metaphysical perspective that sought meaning and coherence in the world. Originally based on myth, this view had two aspects, celestial and terrestrial, and the terrestrial form led to the formation of various political and philosophical systems. Using a descriptive-analytical method, this research deals with one of its concepts, namely "Maat" in the ancient Egyptian civilization, in several aspects and shows that the various dimensions of "Maat" indicate a monotheistic logic that becomes meaningful in connection with the transcendental and celestial affairs.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جایگاه و مفهوم «ماعت» در مصر باستان
Abstract:
«هرم بزرگ هستی» یا «نظم کیهانی»، بنیادی ترین طرح هستی شناسی است که از آغاز دوران ما قبل تاریخ تاکنون در بین بسیاری از جوامع و فرهنگ های گوناگون بوده و جامعه را نظام مند می کرده است. نمونه هایی از مفهوم «نظم کیهانی» در بین اقوام عبارت است از: در سنت هندی «ریته»، در باورهای زرتشتی «اَشه»، در مصر باستان «ماعت»، در دین بودایی «دهرمه»، در مسیحیت «لوگوس»، در یونان باستان «دایکو» یا «منوس»، در خاور دور «دائو» و در اسلام «وحدت». بر این اساس، جهان مرکب از زنجیره عظیمی تصور می شد که نظمی قائم محور و غایتمند بر تمام موجودات، از رأس تا پایین ترین موجود حاکم را برقرار می سازد؛ یعنی دیدگاهی متافیزیکی که به دنبال معنا و انسجام در جهان بود. این دیدگاه که در اصل مبتنی بر اسطوره بود، دو جنبه آسمانی و زمینی داشت که در شکل زمینی منجر به شکل گیری نظام های سیاسی و فلسفی گوناگون می شد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی بر آن است تا به جنبه های گوناگون یکی از این مفاهیم آن، یعنی «ماعت» در تمدن مصر باستان بپردازد و مشخص سازد که ابعاد گوناگون «ماعت» گویای منطق توحیدی است که با پیوند خوردن با امور ماورائی و آسمانی معنا پیدا می کند.
References:
- اباذري، يوسف و همکاران، 1387، اديان جهان باستان، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- اردستاني سليماني، عبدالرحيم، 1394، اديان ابتدايي خاموش، تهران، طه.
- اسميت، برندا، 1394، مصر باستان، ترجمه آزيتا ياسائي، چ دهم، تهران، ققنوس.
- الياده، ميرچا، 1394، تاريخ انديشة ديني، ترجمه ماني صالحي علامه، تهران، نيلوفر.
- ايوونس، ورونيکا، 1382، شناخت اساطير هند، ترجمه باجلال فرخي، چ دوم، تهران، اساطير.
- پيکر، زهرا، 1387، «ارتباط آتش و اشه در اديان ايران باستان»، حافظ، ش42، ص21-22.
- جانستون، سارایلز، 1394، درآمدی بر دین های دنیای باستان، ترجمه جواد فیروزی، تهران، ققنوس.
- رستموندي، تقي، 1388، انديشه ايران شهر در عصر اسلامي، تهران، اميرکبير.
- غياثي، ناهيد، 1391، باورهاي رستاخيزي در مصر باستان و اديان ابراهيمي، تهران، اساطير.
- لاسيور، آليس، 1387، مصريان باستان، ترجمه نادر ميرسعيدي، تهران، ققنوس.
- ماله، آلبر و ژول آيزک، 1397، تاريخ ملل شرق و يونان، ترجمه عبدالحسين هژير، تهران، سمير.
- محمدپناه، بهنام، 1386، اسرار تمدن مصر باستان، چ دوم، تهران، سيزان.
- معصومي، غلامرضا، 1388، دايرةالمعارف اساطير و آيينهاي باستاني جهان، تهران، سوره مهر.
- ناس، جان، 1388، تاريخ جامع اديان، ترجمه علياصغر حکمت، تهران، علمي و فرهنگي.
- ويو، ژ، 1389، اساطير مصر، ترجمه ابوالقاسم اسماعيلپور، چ پنجم، تهران، قطره.
- Assmann, Jan, 1990, “Ma ‘at. Gerechtigkeit und Unsterblichkeit imAlten Ägypten”, Beck, München.
- _____ , 2008, of God and Gods: Israel and the Rise of Monotheism, George L Mosse Series in Modern European Cultural and Intellectual History, Madison: University of Wisconism Press.
- _____ , 2018, The Mind of Egypt History and Meaning in the time of the pharaohs Trans Andrew Jenkins, New York, Henry Holt and Company.
- Black, Games, 2002, The instruction of Amen mope: A Critical Edition and commentary, Prolegomenon and prologue, Dissertation University of Wisconsin Madison.
- Bleigberg, Edward, 2005, Arts and Humanities through the Eras, Ancient Egypt 2675-332 BCE, Detroit, Thomson Gal.
- Dumas, Francois, 1965, La Civilisation de l' Egypte Pharaonique, Paris, Arthoud.
- Elawar, May, 2011, “The epistemic goddess: A post-colonial analysis of justice through the methods of women's spirituality: A feminist case study on Afghanistan”, California Institute of Integral Studies.
- Faraone, Christopher and Emilly teeter, 2004, "Egyptian maat and hesiodic metis." Mnemosyne, Vol.12, p.177-208.
- Graness, Anke, 2016, “Writing the History of Philosophy in Africa: Where to Begin?”, Journal of African Cultural Studies, p.1-16.
- Hastings, James, 1980, Encyclopedia of Religion and Ethics, Edinburg, the scholar press II kley.
- Holland, Glen Stanfield, 2009, “Gods in the desert, Religions of the Ancient near”, Trans Johan Baines.
- Jouco, Bleaker, 1966, Guilt and purification in ancient Egypt, Vol.13(2), p.81-87.
- Karenga, Maulana, 2004, Maat, The moral ideal in ancient Egypt, Los Angeles, University of Sankore press.
- _____ , 2011, Maat and Human Communication: Supporting Identity, Culture, and History without Global Domination.
- Lichtheim, Miriam, 2006, Ancient Egyptian Literature, Volume I: The Old and Middle Kingdoms, California: University of California Press.
- Long, Bruce, 2000, "Cosmic Law", Encyclopedia of Religion and Ethics, Mircea Eliade (ed.), London, Macmillan.
- Mack, Burtonlee, 1970, “wisdom myth and mythology: An Essays in Understanding a Theological Tradition”, A Journal of Bible and Theology, Vol.24, p. 46-60.
- Mark, Joshua, 2016, "Maat" World History Encyclopedia, Retrieved from.
- Martin, Denis, 2008, “Maat and order in African cosmology: A conceptual tool for understanding indigenous knowledge", Journal of Black Studies, Vol.38, p.951-967.
- Meshki, Anna, 2011, "Kartvelian-Sumerian-Egyptian Linguacultural'' in Kartvelian limguoculturology of the past.
- Miniaci, Gianluce, 2014, “The Case of the Third Intermediate Period ‘Shabti-Maker of the Amun Domain’ Diamun / Padiamun and the Change in Conception of Shabti Statuettes”, the Journal of Egyptian Archaeology, London, Sage Publications, p.245-273.
- Pinch, Geraldin, 2002, Handbook of Egyptian Mythology, ABC -Clio United States of America.
- Remler, Pat, 2010, Egyptian mythology A to z”, Chelsea House publishing.
- Rice, Emily, 2002, Egypt making The Origins of ancient Egypt 5000-2000Bc, London/New York, Rutledge.
- Shaker, Mostafa, 2018, “Ma'at”, Story of Justice in ancient Egypt.
- Uzdavinys, Albert, 2008, Philosophy as a Rite of Rebirth: From Ancient Egypt to Neo-Platonism, Wiltshire: The Prometheus Truss Publication.
- Van Blerk, Nicolas, 2018, “The emergence of law in ancient Egypt: The role of Maat”, Fundamina, Vol.24.1, p.69-88.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Montazeri, sayyed saeid reza montazeri, Sharifi, Saeideh.(2025) The Position and Concept of "Maat" in Ancient Egypt. Ma`rifat-e Adyan, 13(2), 135-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
sayyed saeid reza montazeri Montazeri; Saeideh Sharifi."The Position and Concept of "Maat" in Ancient Egypt". Ma`rifat-e Adyan, 13, 2, 2025, 135-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Montazeri, S, Sharifi, S.(2025) 'The Position and Concept of "Maat" in Ancient Egypt', Ma`rifat-e Adyan, 13(2), pp. 135-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Montazeri, S, Sharifi, S. The Position and Concept of "Maat" in Ancient Egypt. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(2): 135-150