Ma`rifat-e Adyan, Volume 9, Issue 3, No 35, Year 2025 , Pages 73-87

    A Comparative Study of the Initial Origins of Piety in Sufism and Taoism (with an Emphasis on the Ideas of Fudayl ibn Iyad and Yang Zhu)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ghorban Elmi / Associate Professor, Tehran Uni / gelmi@ut.ac.ir
    ✍️ Hosein / M.A. in Religions and Mysticism, Tehran Uni / Hosseinomidi2015@yahoo.com
    Mohammad reza / M.A. in Religions and Mysticism, Tehran Uni
    Abstract: 
    Using descriptive-analytical method and concentrating on original sources, this paper compares the ideas of Fudayl ibn Iyad, the second century Islamic Sufi, and Yang Zhu, the earliest Taoists ascetic about piety. The primary similarities of Taoism and Sufism on piety have made it necessary to study this issue, which suggests the similarity of these two concepts with each other, since the Islamic Sufism began with asceticism as the of Taoism also began with piety. In sum, the ideas of Fudayl and Yang Zhu are somewhat similar, but despite the apparent similarities, Fudayl was an ascetic, mystic, devout, devoted and right seeker man, while Yang Zhu was a hermit, materialist and was inclined to get rid of the terrible suffering from himself, which lacks the transcendental values. Consequently, the concept of piety in Fudayl's ideas is superior to Yang Zhu's ones.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مقایسه و بررسی مبادی اولیة زهد در تصوف و تائوئیسم (باتکیه بر آرای فضیل‌بن‌عیاض و یانگ‌چو)
    Abstract: 
    این مقاله با استفاده از منابع دست اول و با روش توصیفی ـ تحلیلی به مقایسه‌ی آرای فضیل بن عیاض، صوفی سده‌ی دوم اسلامی و یانگ چو، زاهد سده های نخستین تائویی، در باب زهد می پردازد. ضرورت این تحقیق بر شباهت های ابتدایی مکتب تائویسم و تصوف در باب زهد است؛ که به ظاهر موجب یکسان دانستن مفهوم زهد در این دو مکتب می شود؛ زیرا تصوف اسلامی با زهد آغاز شد و شروع مکتب تائویسم هم زهد است. در مجموع باید گفت که در ظاهر، اقوال فضیل و یانگ چو، در مواردی شبیه هستند؛ اما به رغم شباهت های ظاهری، نتیجه می شود که فضیل زاهدی عارف، عابد، اهل ایثار و طالب حق است؛ در حالی که یانگ چو، صرفاً زاهدی دنیاگریز، مادی گرا و متمایل به حفظ خویشتن از رنج های دنیوی است که فاقد ارزش های متعالی به نوع انسان است. در نتیجه، مفهوم زهد در آرای فضیل بن عیاض بر یانگ چو برتری دارد.
    References: 
    • ابن‌سینا، 1388، اشارات و تنبیهات، ترجمه: حسن ملک‌شاهی، چ ششم، تهران، نشر سروش.
    • ایزوتسو، توشهیکو، 1392، صوفیسم و تائویسم، چ پنجم، تهران، انتشارات روزنه.
    • آدلر. جوزف، 1392، دین‌های چینی، ترجمه: حسن افشار، چ سوم، تهران، نشر مرکز.
    • آیکهورن، ورنر، 1389، دانشنامه فشرده ادیان زنده «آیین تائو»، ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، چ اول، تهران، نشر مرکز.
    • بایرناس، جان، 1386، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی‌اصغر حکمت، چ هفدهم، تهران، نشر علمی فرهنگی.
    • برتسل، یوگنی، 1387، تصوف و ادبیات تصوف، ترجمه: سیروس ایزدی، چ چهارم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
    • زرین‌کوب، عبدالحسین، 1387، ارزش میراث صوفیه، چ سیزدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
    • ـــــ ، 1390، جست و جو در تصوف، چ دوازدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
    • سراج، ابونصر، 1382، اللمع فی التصوف، تصحیح نیکلسون، ترجمه مهدی مجتبی، چ اول، تهران، نشر اساطیر.
    • غنی، قاسم، 1386، تاریخ تصوف در اسلام، جلد 2، چ دهم، تهران، نشر زوار.
    • قشیری، عبدالکریم، 1381، ترجمه رساله قشیریه، تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر، چ هفتم، تهران، انتشارات کتیبه.
    • کاپلستون، فردریک، 1388، واحد در ادیان، ترجمه: محمود یوسف ثانی، چ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان.
    • لائوتسه، 1371، دائودجینگ، ترجمه و تشریح شده با نام «دائو راهی برای تفکر»، ع. پاشایی، چاپ اول، تهران، نشر چشمه.
    • ــــ ، 1391، دائودجینگ، ترجمه سودابه فضلی، چ اول، قم، انتشارات ادیان.
    • مطهری، مرتضی، 1393، کلیات علوم اسلامی، چ شانزدهم، تهران، انتشارات صدرا.
    • هجویری، علی بن عثمان، 1384، کشف المحجوب، تصحیح: محمود عابدی، چ دوم، تهران، انتشارات سروش.
    • Cooper .J.C, 2010, the wisdom of the sage, Ed: Fitzgerald.J.A, Liberty of congress.
    • Forke, A, 2013, Yang chus garden of pleasure, London. Forgotten books.
    • Giles, L (T.R), 2014, Taoist teachings from the book of liehtzu, London, Forgotten book.
    • Graham, A.C. ( T.R), 1990, the book of lieh-tzu, New York, Columbia university press.
    • Jones, L, 2005, Encyclopedia of Religion» Asceticism«, (2th.ed.) Usa, Macmillan.
    • Kohn, L, 1997, East Asian history, Australian, institute of advanced studies.13(14), p91-118.
    • Legge, J, 2002, The Chinese classics, Gutenberg, the legal small print.
    • Merton, T, 1965, the way of chuang tzu, Canada, new direction.
    • Roth, H.D, 1999, Original Tao, New York, Columbia University press.
    • Sivin, N, 1995, medition philosophy and religion in ancient in china, Variorum.
    • Yu-lan, F, 1966, A short history of Chinese philosophy, network, macmillm.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , Ghorban, , Hosein, , Mohammad reza.(2025) A Comparative Study of the Initial Origins of Piety in Sufism and Taoism (with an Emphasis on the Ideas of Fudayl ibn Iyad and Yang Zhu). Ma`rifat-e Adyan, 9(3), 73-87

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghorban Elmi ; Hosein ; Mohammad reza ."A Comparative Study of the Initial Origins of Piety in Sufism and Taoism (with an Emphasis on the Ideas of Fudayl ibn Iyad and Yang Zhu)". Ma`rifat-e Adyan, 9, 3, 2025, 73-87

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , G, , H, , M.(2025) 'A Comparative Study of the Initial Origins of Piety in Sufism and Taoism (with an Emphasis on the Ideas of Fudayl ibn Iyad and Yang Zhu)', Ma`rifat-e Adyan, 9(3), pp. 73-87

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Elmi , G, , H, , M. A Comparative Study of the Initial Origins of Piety in Sufism and Taoism (with an Emphasis on the Ideas of Fudayl ibn Iyad and Yang Zhu). Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(3): 73-87