@article { author = {Elmi , Ghorban and , Hosein and , Mohammad reza}, title = {مقایسه و بررسی مبادی اولیة زهد در تصوف و تائوئیسم (باتکیه بر آرای فضیل‌بن‌عیاض و یانگ‌چو)}, journal = {معرفت ادیان 35، تابستان 1397}, volume = {9}, number = {3}, pages = {73-87}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Using descriptive-analytical method and concentrating on original sources, this paper compares the ideas of Fudayl ibn Iyad, the second century Islamic Sufi, and Yang Zhu, the earliest Taoists ascetic about piety. The primary similarities of Taoism and Sufism on piety have made it necessary to study this issue, which suggests the similarity of these two concepts with each other, since the Islamic Sufism began with asceticism as the of Taoism also began with piety. In sum, the ideas of Fudayl and Yang Zhu are somewhat similar, but despite the apparent similarities, Fudayl was an ascetic, mystic, devout, devoted and right seeker man, while Yang Zhu was a hermit, materialist and was inclined to get rid of the terrible suffering from himself, which lacks the transcendental values. Consequently, the concept of piety in Fudayl's ideas is superior to Yang Zhu's ones.}, keywords = {piety in Sufism, piety, Taoism, Fudayl ibn Iyad, Yang Zhu., }, title_fa = {مقایسه و بررسی مبادی اولیة زهد در تصوف و تائوئیسم (باتکیه بر آرای فضیل‌بن‌عیاض و یانگ‌چو)}, abstract_fa ={این مقاله با استفاده از منابع دست اول و با روش توصیفی ـ تحلیلی به مقایسه‌ی آرای فضیل بن عیاض، صوفی سده‌ی دوم اسلامی و یانگ چو، زاهد سده های نخستین تائویی، در باب زهد می پردازد. ضرورت این تحقیق بر شباهت های ابتدایی مکتب تائویسم و تصوف در باب زهد است؛ که به ظاهر موجب یکسان دانستن مفهوم زهد در این دو مکتب می شود؛ زیرا تصوف اسلامی با زهد آغاز شد و شروع مکتب تائویسم هم زهد است. در مجموع باید گفت که در ظاهر، اقوال فضیل و یانگ چو، در مواردی شبیه هستند؛ اما به رغم شباهت های ظاهری، نتیجه می شود که فضیل زاهدی عارف، عابد، اهل ایثار و طالب حق است؛ در حالی که یانگ چو، صرفاً زاهدی دنیاگریز، مادی گرا و متمایل به حفظ خویشتن از رنج های دنیوی است که فاقد ارزش های متعالی به نوع انسان است. در نتیجه، مفهوم زهد در آرای فضیل بن عیاض بر یانگ چو برتری دارد.}, keywords_fa = {زهد در تصوف ,زهد در تائویسم ,فضیل‌بن‌عیاض ,یانگ‌چو ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/362}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/4_27.pdf} }