Pages:
65-86
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
It is commonly believed that the empirical method distinguishes modern science from other humanities discipline. This belief automatically leads to the idea that empiricism, which is considered as a method twinned with modern science, has developed in the period of scientific revolution. However, historical studies show that empiricism did not develop in the midst of the emergence of modern science in the scientific revolution, but came to existence following the theological disputes in the late medieval era. Expounding this point contributes to clarifying the relationship between science and religion. Evidence shows that Christian theologians, who were theologically motivated, raised some issues that prepared the ground for the development of empiricism. Using a descriptive-analytical method, the present paper studies the causes behind the development of empiricism among Christian theologians in the late medieval centuries. The research results show that in that era, three major factors related to theological motivations contributed to the emergence of empiricism: criticisms of the generalities, criticism of Aristotelian metaphysics and the distinction between analytic propositions and synthetic propositions. This study also establishes the relationship between empiricism and Christian theology in the late medieval centuries.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی رابطه تجربهگرایی و الهیات مسیحی در قرون وسطای متأخر
Abstract:
باور رایج این است که آنچه علم جدید را از سایر حوزه های معرفت بشری متمایز می سازد، همان روش تجربی است. این باور به خودی خود، این گونه به اذهان تداعی می شود که تجربه گرایی، به مثابه یک روش همزاد علم جدید است و در دورهی انقلاب علمی پدیدار گشته است. اما بررسی های تاریخی نشان می دهد که تجربه گرایی، نه در بحبوحه ظهور علم جدید در انقلاب علمی، بلکه در منازعات الهیاتی قرون وسطای متأخر متولد شد. این نکته، برای روشن کردن رابطهی علم و دین حائز اهمیت است. شواهد حاکی از این است که متألهان مسیحی، با انگیزه های الهیاتی، مسائلی را مطرح کردند که بستر مناسبی را برای پیدایش تجربه گرایی به وجود آورد. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، عوامل پیدایش تجربه گرایی را در قرون وسطای متأخر و در میان متألهان مسیحی مورد بررسی قرار می دهد. یافته ها حاکی از این است که در این عصر، سه عامل مهم، که با انگیزه های الهیاتی همراه بودند، در به وجود آمدن تجربه گرایی مؤثر واقع شدند: نقد کلیات، نقد مابعدالطبیعه ارسطویی و تفکیک میان قضایای تحلیلی و ترکیبی. همچنین این تحلیل، رابطه تجربه گرایی و الهیات مسیحی در قرون وسطای متأخر را روشن می کند.
References:
- ابوترابي، احمد، 1386، ماهيت قضاياي تحليلي نزد فلاسفه غرب و منطقدانان مسلمانان، گروه فلسفه دكتري.
- ارسطو، 1385، سماع طبيعي، ترجمة محمدحسن لطفي، چ دوم، تهران، طرح نو.
- ـــــ ، 1389، درباره نفس، ترجمة عليمراد داوودي، چ پنجم، تهران، حكمت.
- استيس، والتر ترنس،1390، دين و نكرش نوين، ترجمه احمد رضا جليلي، تهران، حكمت.
- باربور، ايان،1392، دين و علم، ترجمة پيروز فطورچي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه.
- باومر، فرانكلين لوفان، 1385، جريانهاي اصلي انديشه غرب، ترجمه كامبيز گوتن، چ دوم، تهران، حكمت.
- بدوي، عبدالرحمن، 1984، موسوعة الفلسفة، بيروت، الموسسة العربية الدراسات و النشر.
- تيسن، هنري، بيتا، الهيات مسيحي، ترجمه ط.ميكائيليان، بيجا، حيات ابدي.
- ژيلسون، اتين،1390، نقد تفكر فلسفي غرب، ترجمه احمد احمدي، چ پنجم، تهران، سمت.
- سروش، عبدالكريم، 1388، علم شناسي فلسفي، چ دوم، تهران، صراط.
- علوي سرشكي، محمدرضا، 1389، نقدي برهيوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه.
- كاپلستون، فريدريك، 1387، ديباچهاي بر فلسفه قرون وسطي، ترجمه مسعود عليا، چ دوم، تهران، ققنوس.
- ـــــ ، 1388، تاريخ فلسفه، ترجمه ابراهيم دادجو، چ دوم، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي.
- كانت، ايمانوئل، 1367، تمهيدات، ترجمه غلامعلي حداد عادل، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
- كورنر، اشتفان، 1380، فلسفه كانت، ترجمه عزتالله فولادوند، چ دوم، تهران، خوارزمي.
- لازي، جان، 1390، درآمدي بر فلسفه علم، ترجمه علي پايا، چ ششم، تهران، سمت.
- لاك، جان، 1380، جستاري در فهم بشر، ترجمه رضا زاده شفق، تهران، شفيعي.
- ليديمن، جيمز، 1390، فلسفه علم، ترجمه حسين كرمي، تهران، حكمت.
- ليندبرگ، ديويد.سي، 1377، سرآغازهاي علم در غرب، ترجمه فريدون بدرهاي، تهران، علمي و فرهنگي.
- Copleston, Fredrick, 1990, History of Medieval Philosophy, NotreDame & Londan, Univeersity of Notre Dame press.
- Evans, G.R., 1993, Philosophy & Theology, First Publishd,Londan & New York, Routledge.
- Gillespie, michael allen, 2008, Theological Origins of Modernity, Chicago and London, The University of Chicago Press.
- Goddu, Andre, 1984, The physics of William of Ockham, hungary, tuta sab aegide pallas.3jb.
- Hume, David, 1999, An Enquiry concerning Human Understanding, First published, New York, Oxford University Press.
- Klocker, Harry, 1996, William of Ockham and the divine freedom, 2nd ed, milwaukee Univeersity of Marquette press.
- Leibniz, Gottfried Wilhelm Von, 2008, New essays on human understanding, Translated by Kant Jonathan Bennett
- Marenbon, John, 1987, later Medieval Phiosophy, First Publishd, lonan & new York, Routledge & Kengan Paul.
- McGrath, Alister E., 2011, Christian Theology An Introduction, first published, United Kingdom,Wiley Blackwell.
- Ockham, William,1964, philosophical Writings, translated by philotheus Boehner, third printing, Indianapolis.londen, the bobs-merral company,inc.
- Tillich, paul, 1951, Systematic Theology, Londan, Univeersity of chicago press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
GHOLIPOOR, Javad, Daneshwar, Yousof.(2025) The Relationship between Empiricism and Christian Theology in the Late Medieval Centuries. Ma`rifat-e Adyan, 8(1), 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Javad GHOLIPOOR; Yousof Daneshwar."The Relationship between Empiricism and Christian Theology in the Late Medieval Centuries". Ma`rifat-e Adyan, 8, 1, 2025, 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
GHOLIPOOR, J, Daneshwar, Y.(2025) 'The Relationship between Empiricism and Christian Theology in the Late Medieval Centuries', Ma`rifat-e Adyan, 8(1), pp. 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
GHOLIPOOR, J, Daneshwar, Y. The Relationship between Empiricism and Christian Theology in the Late Medieval Centuries. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(1): 65-86