Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 2, No 26, Year 2024 , Pages 53-68

    An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Mahdi Ghasemi / PhD Student of Christian Theology, University of Religions and Denominations, Qom / mahdiqasemi53@gmail.com
    Ghorban Elmi / Associate Professor at the Faculty of Theology, Tehran University / gelmi@ut.ac.ir
    Abstract: 
    Abstracts The emergence of humanism and reform movement which gave rise to a new perception of individualism of man and the kind of man's relationship with God and forgiveness is the focal point of Luther's theology. Considering the new circumstances, Luther offered a new paradigm about man, freedom of will, and the kind of man's relationship with God and faith. From early, the medieval church used to consider God as a being to whom man has no access. Rejecting the intermediary role of the church, Luther declares that it is possible for man to have access to God and he is allowed to have direct conversation with Him. The conceptual modification that Luther made to the concept of forgiveness is based on the principle that God has apparently forgiven man and God's forgiveness lies in outside the sinner's existence. Therefore, forgiveness is something acquired, not granted. This new paradigm opposes the common Augustinian view which was prevailing in the Middle Ages and which considers forgiveness lies within man; a view that the church adopted and used it for the guidance of man. However, the essence of Luther’s paradigm about man giving man the freedom of which the church and religious law deprived him; therefore, man cannot worship God freely when he has only free will.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیلی بر پارادایم لوتر در باب انسان شناسی؛ در تعارض با پارادایم رسمی کلیسا
    Abstract: 
    با ظهور اومانیسم و نهضت اصلاح دینی، آگاهی جدیدی دربارۀ فردیت انسان به وجود آمد و نحوۀ ارتباط انسان با خدا و آمرزیدگی، کانون توجه الهیات لوتر قرار گرفت. لوتر با درک اوضاع جدید، پارادایمی نو در باب انسان، آزادی اراده، و نوع رابطۀ او با خدا و ایمان وضع کرد. پیش تر خدا در تلقی کلیسای قرون وسطایی، موجودی دور از دسترس بشر و هستی بود، اما وی با رد واسطگی کلیسا در همة شئون، به خدایی در دسترس انسان اشاره کرد که مجال گفت وگوی مستقیم دارد. تحول مفهومی لوتر در باب آمرزیدگی بر این اصل مبتنی بود که خداوند، انسان را گویی آمرزیده است و جایگاه آمرزیدگی خدا در خارج از وجود شخص گناهکار قرار دارد. بنابراین، آمرزیدگی، اکتسابی و نه اعطایی است. این پارادایم جدید، مخالف دیدگاه رایج آگوستینی در قرون وسطا مبنی بر جایگاه عدالت در درون انسان بود که راه ورود کلیسا برای هدایت انسان را باز می کرد. اما جوهرۀ پارادایم لوتر در باب انسان ، آزادی او در برابر انسانِ اسیر کلیسا و شریعت بود. لذا بندگی آزادمنشانۀ انسان فقط در سایۀ اراده ای آزاد میسور است.
    • اُبرمان، هيکو، 1385، لوتر، مردي بين خدا و شيطان، ترجمه فريدالدين رادمهر و ابوتراب سهراب، تهران، چشمه.
    • ايلخاني، محمد، 1389، تاريخ فلسفه در قرون وسطي و رنسانس، چ ‌سوم، تهران، سمت.
    • دانستَن، جي. لسلي، 1381، آيين پروتستان، ترجمه عبدالرحيم سليماني‌اردستاني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • سليماني‌اردستاني، عبدالرحيم، 1389، سرشت انسان در اسلام و مسيحيت، قم، اديان و مذاهب.
    • فازديک، هري امرسن، 1383، مارتين لوتر: اصلاحگر کليسا، ترجمه فريدون بدره‌اي، چ ‌پنجم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کونگ، هانس، 1390، متفکران بزرگ، گروه مترجمان، چ ‌دوم، قم، اديان و مذاهب.
    • لين، توني، 1381، تاريخ تفکر مسيحي، ترجمه روبرت آسريان، تهران، فرزان روز.
    • مجتهدي، کريم، 1388، فلسفه در آلمان (از لوتر تا نيچه)، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • مک‌گراث، آليستر، 1387، مقدمه‌اي بر نهضت اصلاح ديني، ترجمه بهروز حدادي، چ ‌دوم، قم، اديان و مذاهب.
    • ــــــــ ، 1392، درسنامۀ الهيات مسيحي، ترجمه محمدرضا بيات و ديگران، قم، اديان و مذاهب.
    • Luther, Martin, 1961, ''Preface to the Complete Edition of Luther's Latin Writings'', in Martin Luther: Selections From His Writings, J. Dillenberger, ed, Garden City, New York.
    • Luther, Martin, 1955-75, Luther, S Work, V.55, St Louis, Philadelphia.
    • Luther, Martin, 2004, Table Talk, William Hazlitt, Esq (Translator), Publisher: Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library.
    • Luther, Martin, 1883, First Principles of the Reformation, London, John Marry.
    • K.Mckim, Donald (Ed.), 2004, The Cambridge companion to Martin Luter, Cambridge Univercity Prees.
    • Kung, Hans and Tracy, David, 1989, Paradigm Change in theology, Translated by Margaret Kohl, T & T Clark Ltd, Edinburgh First Printed in the U.K.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, Mahdi, Elmi , Ghorban.(2024) An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm. Ma`rifat-e Adyan, 7(2), 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Ghasemi; Ghorban Elmi ."An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm". Ma`rifat-e Adyan, 7, 2, 2024, 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, M, Elmi , G.(2024) 'An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm', Ma`rifat-e Adyan, 7(2), pp. 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, M, Elmi , G. An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 7(2): 53-68