Pages:
137-151
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstract
“Compassion“(Karuna) is one of the Buddhism’s teachings that it’s importance is different in (Theravada and Mahayana). Compassion is the third state of the fourfold spiritual states which is, according to Theravada, the only state of Arhat; and in Mahayana besides the basic principle of Bodhisattva leads to salvation.
According to Arthur Schopenhauer (1860-1788), the teaching of Vedic ‘Tat Tevam Asi’ corresponds to metaphysical unity to which he always refers. He regards this teaching as the basic principle of Compassion. Considering Maya as the basis of suffering and argues that eradication of Maya through understanding reality that is, understanding the teaching which says “Tat Tevam Asi“ contributes to the realization of the teaching of “None-Self“ and real metaphysics. Freedom from Samsarah happens when the teaching of “None-Self “is put into practice. That is,Karuna and then, Nirvana are realized. This Buddhist course is of paramount importance in the doctrine of Mahayana. In fact, Compassion is the main feature of Mahayana and it is the goal of Bodhisattva. According to Schopenhauer's philosophy, deliverance or salvation is hard to attain, therefor his philosophy is considered close to the doctrines of Theravada.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :همدردی در آیین بودایی و فلسفه شوپنهاور
Abstract:
«همدردی» (کرونا)، یکی از آموزه هایی است که اهمیت آن در دو جریان اصلی آیین بودا (ترواده و مهایانه)، به یک میزان نیست. همدردی سومین مقام از مقامات چهارگانه معنوی است که در ترواده، تنها مقامی برای ارهت و در مهایانه، علاوه بر ویژگی اصلی بودیستوه، منجر به نجات نیز می گردد. برای آرتور شوپنهاور (1788-1860)، آموزۀ ودایی «تو همانی»، همان وحدت متافیزیکی است که همواره از آن سخن می گفت. وی همین آموزه را زیربنای اصل همدردی می داند. او زیربنای رنج را مایا دانسته و معتقد است زدودن مایا از طریق درک حقیقت هستی، یعنی درک همان آموزه تو همانی، منجر به تحقق آموزۀ «نه- خود» و فرادانش حقیقی می گردد. رهایی از سنساره نیز زمانی اتفاق می افتد که آموزۀ «نه- خود» عملی گردد؛ یعنی کرونا و پس از آن، نیروانه محقق می گردد. این سیر در آیین بودای مهایانه بسیار پررنگ است. درواقع، همدردی مشخصۀ اصلی آیین بودای مهایانه است که هدف نهایی بودیستوه است. نجات یا رستگاری، چیزی است که فلسفۀ شوپنهاور آن را به سختی ممکن می داند و از این جهت، فلسفۀ وی به آیین بودای ترواده نزدیک می شود.
References:
- آزاديان، مصطفي، 1390، «اخلاق بودايي: مباني و ساحتها»، معرفت اديان، ش 6، ص 143 ـ 168.
- احمدي، جعفر، 1390، «آيين هندو؛ گوناگوني طرحها در فرايند آفرينش و انحلال جهان»، معرفت اديان، ش 9، ص 93ـ112.
- پاشايي، عسكري، 1380، فراسوي فرزانگي (پرگيا پارميتا)، تهران، نگاه معاصر.
- ـــــ ، 1386، بودا، تهران، نگاه معاصر.
- جهانبگلو، رامين، 1377، شوپنهاور و نقد عقل كانتي، ترجمه محمد نبوي، تهران، نشر ني.
- حسيني قلعهبهمن، سيداكبر، 1388، «حقيقت غايي در آيين بودا»، معرفت اديان، ش 1، ص 99ـ116.
- سوزوكي، ب.ل، 1380، راه بودا، ترجمه ع. پاشايي، تهران، نگاه معاصر.
- شوپنهاور، آرتور، 1389، جهان همچون اراده و تصور، ترجمه رضا ولي ياري، تهران، مركز.
- ـــــ ، 1392، در باب طبيعت انسان، ترجمه رضا ولي ياري، تهران، مركز.
- نيوانو، نيكيو، 1389، آيين بودا در سوره نيلوفر، ترجمه ع. پاشايي، قم، اديان.
- Cartwright, David E, 2005, Historical Dictionary of Schopenhauer's Philosophy, United States of America, The Scarecrow Press, Inc.
- Wayman, Alex, 1987, “Soteriology” , Encyclopedia of Religion, Ed. By: Mirca Eliade, New York, Macmillan, Vol; 13, p:423- 426
- Gethin, Rupert, 1998, The Foundations of Buddhism, London, Oxford University Press.
- Poussin, L. DelaVallee, 1980, “Mahayana”, Encyclopedia of Religion and Ethics, Ed. By: James Hastings, Edinburgh, T&T Clark, Vol: 8, 331-336.
- Gyatso, Tenzin (The Fourteen Dalai Lama), 2003, Stages of Meditation (Training the Mind for Wisdom), Translated by Geshe Lobsang Jordhen & Losang Choephel Ganchenpa & Jeremy Russell, Canada, Snow Lion Publications.
- “Karuna”, Encyclopedia of Buddhism, Ed by Irons, Edward A, New York , Facts On File, 2008, P.278.
- Magee, Bryan, 1998, The story of philosophy, London, Dorling Kindersley.
- Schopenhauer, Arthur, 2007, Basis of Morality, New York, Cosimo, Inc.
- Schopenhauer, Arthur, 2004, Essays and Aphorisms, Translated by R. J. Hollingdale, London, Penguin Books Limited.
- Shantideva, 2006, The Way of the Bodhisattva, Translated by Padmakara, China, Shambhala Publications.
- Paul, Williams, 2009, Mahayana Buddhism (The Doctrinal Fowndations), 2nd edition, London and New York, Routledge.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Ali, , Fatemeh, hasanzadeh, Mahdi.(2025) Compassion in Buddhism and Schopenhauer’s Philosophy. Ma`rifat-e Adyan, 5(3), 137-151
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali ; Fatemeh ; Mahdi hasanzadeh."Compassion in Buddhism and Schopenhauer’s Philosophy". Ma`rifat-e Adyan, 5, 3, 2025, 137-151
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , F, hasanzadeh, M.(2025) 'Compassion in Buddhism and Schopenhauer’s Philosophy', Ma`rifat-e Adyan, 5(3), pp. 137-151
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , F, hasanzadeh, M. Compassion in Buddhism and Schopenhauer’s Philosophy. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 5(3): 137-151