@article { author = {, Ali and , Fatemeh and hasanzadeh, Mahdi}, title = {همدردی در آیین بودایی و فلسفه شوپنهاور}, journal = {معرفت ادیان 19، تابستان 1393}, volume = {5}, number = {3}, pages = {137-151}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstract “Compassion“(Karuna) is one of the Buddhism’s teachings that it’s importance is different in (Theravada and Mahayana). Compassion is the third state of the fourfold spiritual states which is, according to Theravada, the only state of Arhat; and in Mahayana besides the basic principle of Bodhisattva leads to salvation. According to Arthur Schopenhauer (1860-1788), the teaching of Vedic ‘Tat Tevam Asi’ corresponds to metaphysical unity to which he always refers. He regards this teaching as the basic principle of Compassion. Considering Maya as the basis of suffering and argues that eradication of Maya through understanding reality that is, understanding the teaching which says “Tat Tevam Asi“ contributes to the realization of the teaching of “None-Self“ and real metaphysics. Freedom from Samsarah happens when the teaching of “None-Self “is put into practice. That is,Karuna and then, Nirvana are realized. This Buddhist course is of paramount importance in the doctrine of Mahayana. In fact, Compassion is the main feature of Mahayana and it is the goal of Bodhisattva. According to Schopenhauer's philosophy, deliverance or salvation is hard to attain, therefor his philosophy is considered close to the doctrines of Theravada. }, keywords = {Karuna, Buddhism, Mahayana, Theravada, Schopenhauer., }, title_fa = {همدردی در آیین بودایی و فلسفه شوپنهاور}, abstract_fa ={«همدردی» (کرونا)، یکی از آموزه هایی است که اهمیت آن در دو جریان اصلی آیین بودا (ترواده و مهایانه)، به یک میزان نیست. همدردی سومین مقام از مقامات چهارگانه معنوی است که در ترواده، تنها مقامی برای ارهت و در مهایانه، علاوه بر ویژگی اصلی بودیستوه، منجر به نجات نیز می گردد. برای آرتور شوپنهاور (1788-1860)، آموزۀ ودایی «تو همانی»، همان وحدت متافیزیکی است که همواره از آن سخن می گفت. وی همین آموزه را زیربنای اصل همدردی می داند. او  زیربنای رنج را مایا دانسته و معتقد است زدودن مایا از طریق درک حقیقت هستی، یعنی درک همان آموزه تو همانی، منجر به تحقق آموزۀ «نه- خود» و فرادانش حقیقی می گردد. رهایی از سنساره نیز زمانی اتفاق می افتد که آموزۀ «نه- خود» عملی گردد؛ یعنی کرونا و پس از آن، نیروانه محقق می گردد. این سیر در آیین بودای مهایانه بسیار پررنگ است. درواقع، همدردی مشخصۀ اصلی آیین بودای مهایانه است که هدف نهایی بودیستوه است. نجات یا رستگاری، چیزی است که فلسفۀ شوپنهاور آن را به سختی ممکن می داند و از این جهت، فلسفۀ وی به آیین بودای ترواده نزدیک می شود.}, keywords_fa = {آیین بودا ,همدردی (کرونا) ,مهایانه ,ترواده ,شوپنهاور ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/192}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/7_4.pdf} }