Ma`rifat-e Adyan, Volume 2, Issue 3, No 7, Year 2024 , Pages 111-136

    Intellectual-Spiritual Leadership of "Tzaddik" in Hasidic Thought

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Roghayyeh / MA in Religions and Mysticism / M.solat_m@yahoo.com
    ✍️ Tahereh Tvakkoli / Assistant professor of department of philosophy and religions, Tehran Azad Islamic University, central unit / Tavakkolit@gmail.com
    Abstract: 
    Three main mystical trends can be found in the history of Judaism and they are in the chronological order that follows: Merkibah (Merkavah), Kibbalah, and Hasidic school. Hasidic mystical trend was established by Israel Baal Shem Tov, known as "Besht" in eighteenth century. The early centers of Hasidicism were in Ukraine and southern Poland. Later, this movement expanded all over Eastern Europe. The doctrines of Hasidism were generalized form of Kabbalah and put emphasis on the importance of interior worship of God instead of observing the exterior aspects of Jewish Shari'ah. One of achievements of early Hasidism was the establishment of charismatic leadership which developed through a spiritual and holy power like Tzaddik in the Hasidic society of the Jews. In this mystical school, every group has its own "Rabbi" called "Tzaddik" who is the mediator between God and his servants. In the eighteenth century the theory of Tzaddik defined Judaism, by giving the religious leader a new concept, as being charismatic and mystical. According to this theory, every generation has pure and righteous individuals who are the mediators between the earth and heaven and by means of God's favour and mediators’ particular mystical mood, and divine kindness and mercy are bestowed upon people.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رهبری فکری ـ معنوی «صدّیق» در مکتب حسیدی
    Abstract: 
    در تاریخ دین یهود سه جریان عرفانی عمده به ترتیب زمانی وجود دارد: مِرکبِه، قبّاله و مکتب حَسیدی. جریان عرفانی حَسیدی، در قرن هجدهم و توسط اسرائیل بَعَل شَمْ طوُوْ معروف به «بِشت» شکل گرفت. مراکز اولیة حَسیدیسم در اوکراین و لهستان جنوبی قرار داشت. بعدها این نهضت سراسر اروپای شرقی را فرا گرف ت. تعالیم حَسیدیسم، شکل عمومی شده‎ای از قبّاله بود و به جای مراعات شریعت ظاهری یهود، بر اهمیت عبادت باطنی خدا تأکید داشت. یکی از دستاوردهای حَسیدیسم اولیه، تثبیت رهبری کاریزماتیک بود که توسط نیروی معنوی و مقدسی چون صِدّیق در جامعه حَسیدی یهود صورت می‎گرفت. در این مکتب عرفانی، هر گروهی برای خود یک «ربّی» دارد که به عنوان (Tzaddik) «صِدّیق» از او نام برده می‎شود. وی واسطة بین خداوند و بندگان است. تئوری صِدّیق در قرن هجدهم، یهودیت را با مفهوم جدیدی از رهبر مذهبی، که هم پرجذبه و هم عرفانی است، معرفی نمود که بر اساس آن، در هر نسل افراد نیکوکار و خالصی وجود دارند که با استفاده از عنایت خداوند و حالت عرفانی خاصشان، رابط بین زمین و آسمان‎اند و از طریق آنها، لطف و رحمت الهی به انسان‎ها افاضه می‎شود.
    • ابراهيمي ديناني، غلامحسين، فيلسوفان يهودي و يك مسئله بزرگ، تهران، هرمس، 1388.
    • اپستاين، ايزيدور، يهوديت بررسي تاريخي، ترجمه بهزاد سالكي، تهران، مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، 1385.
    • اسمارت، نينان، تجربه ديني بشر، ترجمه محمد محمدرضايي و ابوالفضل محمودي، تهران، سمت، 1383.
    • آرمسترانگ كارن، تاريخ خداباوري 4000 سال جست‎وجوي يهوديت، مسيحيت و اسلام، ترجمه بهاءالدين خرمشاهي و بهزاد سالكي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1385.
    • آنترمن، آلن، باورها و آيين‎هاي يهودي، ترجمه رضا فرزين، قم، مركز مطالعات و تحقيق اديان و مذاهب، 1386.
    • حييم شختر، اريه نيومن شلمو اشميدت و ديگران، بي‌جا، انجمن يهوديان ايران، 1977.
    • دقيقيان، شيريندخت، نردباني به آسمان، تهران، ويدا، 1378.
    • شولم. گرشوم گرهارد، جريانات بزرگ در عرفان يهود، ترجمه فريدالدين رادمهر، تهران، نيلوفر، 1385.
    • كبري سپهري بروجني، راهنما يا منجي در عرفان يهود، سخن عشق، ش 31.
    • گواهي، عبدالرحيم، واژه‎نامه‎ي اديان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1381.
    • المسيري، عبدالوهاب، دايرة‎المعارف يهود، يهوديت، صهيونيسم، تهران، ترجمه مؤسسه فرهنگي و مطالعات و پژوهش‎هاي تاريخ خاورميانه، كنفرانس بين‎المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، 1384 و 1372.
    • Ada Rapoport, Albert T., "History of Religions", The University of Chicago, Vol. 18, 1979.
    • Cohn Robert L., Sainthood, Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed) New York Macmillan Publishing Company, 1995.
    • Cohon, Samuel, What we Jews Believe. The union of American Hebrew Congregations, 1931.
    • Dan, Joseph, "Hasidism: An over view", Encyclopedia of Religion Mircea Eliade (ed), New York: Macmillan Publishing Company, Vol. 6, 1995.
    • Jacobs. Louis, The Jewis Religion Oxford University Press Paper bar, 1995.
    • L. J., "Hasidism" Encyclopedia Judica, Jurusalem, Keter Publishing House, 1978.
    • Rubinstein avraham. "Hasidism", Encyclopedia Judaica Jerusalem, V. 7, 1996.
    • Schochet, Elijah Judah, “Hakirah”, The Flatbush Journal of Jewish law and thought, 2007.
    • Scholem, Gershom, "Kabbala" in the Encyclopedia Judaica, (ed) DR. Geoofrer Wigoder, Jerusalem, Keter Publishing House, 1997, Vol. 10.
    • Spencer Sidney. Mysticism in world Religion-by C. Nicholl and Company Ltd set in monotype times, 1963.
    • Sherbok, cohn, Lavinia and Dan-Judaism: Ashort int Rodction, onword pubications, England, 1997.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Roghayyeh, Tvakkoli, Tahereh.(2024) Intellectual-Spiritual Leadership of "Tzaddik" in Hasidic Thought. Ma`rifat-e Adyan, 2(3), 111-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Roghayyeh ; Tahereh Tvakkoli."Intellectual-Spiritual Leadership of "Tzaddik" in Hasidic Thought". Ma`rifat-e Adyan, 2, 3, 2024, 111-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Tvakkoli, T.(2024) 'Intellectual-Spiritual Leadership of "Tzaddik" in Hasidic Thought', Ma`rifat-e Adyan, 2(3), pp. 111-136

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Tvakkoli, T. Intellectual-Spiritual Leadership of "Tzaddik" in Hasidic Thought. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 2(3): 111-136