TY - JOUR ID - 78 TI - رهبری فکری ـ معنوی «صدّیق» در مکتب حسیدی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Roghayyeh, AD - AU - Tahereh, Tvakkoli AD - استادیار - دانشگاه تهران مرکزی دانشگاه آزاد Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 3 SP - 111EP - 136مکتب حَسیدی ,صدّیق ,قداست ,دِوِقوُت ,تیقون ,صیمصوم. ,DO - AB - در تاریخ دین یهود سه جریان عرفانی عمده به ترتیب زمانی وجود دارد: مِرکبِه، قبّاله و مکتب حَسیدی. جریان عرفانی حَسیدی، در قرن هجدهم و توسط اسرائیل بَعَل شَمْ طوُوْ معروف به «بِشت» شکل گرفت. مراکز اولیة حَسیدیسم در اوکراین و لهستان جنوبی قرار داشت. بعدها این نهضت سراسر اروپای شرقی را فرا گرف ت. تعالیم حَسیدیسم، شکل عمومی شده‎ای از قبّاله بود و به جای مراعات شریعت ظاهری یهود، بر اهمیت عبادت باطنی خدا تأکید داشت. یکی از دستاوردهای حَسیدیسم اولیه، تثبیت رهبری کاریزماتیک بود که توسط نیروی معنوی و مقدسی چون صِدّیق در جامعه حَسیدی یهود صورت می‎گرفت. در این مکتب عرفانی، هر گروهی برای خود یک «ربّی» دارد که به عنوان (Tzaddik) «صِدّیق» از او نام برده می‎شود. وی واسطة بین خداوند و بندگان است. تئوری صِدّیق در قرن هجدهم، یهودیت را با مفهوم جدیدی از رهبر مذهبی، که هم پرجذبه و هم عرفانی است، معرفی نمود که بر اساس آن، در هر نسل افراد نیکوکار و خالصی وجود دارند که با استفاده از عنایت خداوند و حالت عرفانی خاصشان، رابط بین زمین و آسمان‎اند و از طریق آنها، لطف و رحمت الهی به انسان‎ها افاضه می‎شود. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/78 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_0.pdf ER -