Pages:
19-46
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
In the medieval age Jewish philosophical theology had outstanding intellectual trends to which no due attention has been paid thus far. These trends were under the influence of Islamic intellectual trends. Using an analytical-theoretical approach, the present paper tries to explore these trends and evaluates the influence of Islamic intellectual trends on them through an analytical contrastive study. The research findings are: theological attitude is under the influence of Mu'tazilism; Neo-platonic attitude under the influence of Neo-platonic school prevalent among the Isma'ilis; Aristotelian attitude is prevalent among Muslim Peripatetic philosophers; literalistic (textualist) attitude is prevalent among different Islamic groups especially the Ash'arites; and the rational attitude of Karaism school is influenced by the school of Ahlal-Ra’I (those in favor of reasoning) in Iraq and the Mu'tazilis in some of fundamental thoughts and by traditionalists in some other thoughts. Most of the theologians of this period have synthetic attitudes, and so, an approach may be made up of theological and Aristotelian attitudes, theological and Neo-platonic attitudes, or theological and anti- Aristotelian attitudes.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جریانهای الاهیاتی یهودی متأثر از جریانهای اسلامی در دورة میانه
Abstract:
الاهیات فلسفی یهودی در دورهی میانه، دارای گرایش های فکری برجسته ای است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است. این گرایش ها، متأثر از جریان های فکری اسلامی است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری به شناسایی این جریان ها پرداخته شده و اثرپذیری آنها از جریان های فکری اسلامی به شیوهی مقایسه و تحلیل، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش، عبارتند از: گرایش کلامی، متأثر از معتزله؛ گرایش نوافلاطونی، متأثر از مکتب نوافلاطونی رایج در میان اسماعیلیه؛ گرایش ارسطویی رایج در میان فلاسفهی مشائی مسلمان و گرایش نص گرای رایج در میان گروه های مختلف اسلامی، بخصوص اشاعره و سرانجام، گرایش عقل گرایی مکتب قرائیم، در پاره ای از اندیشه های اساسی، متأثر از مکتب اهل رأی در عراق و نیز معتزله و در پاره ای دیگر، متأثر از اهل حدیث هستند. بسیاری از الاهی دانان این دوره، دارای گرایش های ترکیبی می باشند؛ ممکن است یک رویکری دارای دو گرایش کلامی و ارسطویی، یا گرایش کلامی و نوافلاطونی، یا دو گرایش کلامی و ضد ارسطویی باشند.
References:
- اپستاين، ايزودور، يهوديت: بررسي تاريخي، ترجمة بهزاد سالكي، چ دوم، تهران، مؤسسة پژوهشي حكمت و فلسفة ايران، 1388.
- اشتاين سالتز، آدين، سيري در تلمود، ترجمه باقر طالبي دارابي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1383.
- بحييبن پاقودا، كتاب الهداية الي فرائض القلوب، به اهتمام ابراهيم سالمبن بنيامين يهودا، ليدن، مطبعة البريلية، 1012م.
- برنجكار، رضا، آشنايي با علوم اسلامي، تهران، سمت و طه، 1378.
- جارالله، زهدي، المعتزلة، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات و النشر، 1411 ق.
- خيون، رشيد، معتزلة البصرة و البغداد، لندن، دارالحكمة، 1997م.
- ژيلبرت و ليبي كلاپرمن، تاريخ قوم يهود، تهران، انجمن فرهنگي اوتصرهتورا، گنج دانش ايران، 1354.
- سعيدبن يوسف الفيومي، كتاب الامانات و الاعتقادات، به اهتمام دكتر اس. لندور، لايدن، ئي. جي. بريل، 1880م.
- شرباك، دن كوهن، فلسفة يهودي در قرون وسطي، ترجمة عليرضا نقدعلي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1383.
- فارابي، ابونصر، كتاب الملة و نصوص اخري، تحقيق محسن مهدي، بيروت، دار المشرق، دوم، 1991م.
- فالح الربيعي، تاريخ المعتزلة فكرهم و عقائدهم، قاهره، الدار الثقافية، 1421 ق.
- كلباسي اشتري، حسين، سنت ارسطويي و مكتب نوافلاطوني، اصفهان، كانون پژوهش، 1380.
- موسيبن ميمون القرطبي، دلالة الحائرين، به اهتمام دكتر حسين آتاي، آنكارا، مكتبة الثقافة الدينية، بيتا.
- مهدي فرمانيان، «خدا و صفات او در نگاه اسماعيليه» در: گروه مذاهب اسلام، اسماعيليه: مجموعه مقالات، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1381.
- هايمن، آرتور، «فلسفه يهودي در جهان اسلام» در اليور ليمن (ويراستار)، سنت فلسفي يهودي در جهان اسلام، ترجمه مهدي وهابي و مرتضي كربلاييلو، تهران، آستانه، 1385.
- يعقوببن اسحاق كندي، رسائل الكندي الفلسفية، تحقيق: محمدعبدالهادي ابوريدة، قاهره، دارالفكر العربي (مطبعة الاعتماد)، 1369ق.
- Abraham Solomon Halkin & Haggai Ben-Shammai, "Saadiah Gaon: Saadiah's Philosophy" in: Fred Skolnik (ed.), Encyclopedia Judaica 2nd Edition (=EJ2), (New York: Thomson Gale, 2007).
- Alexander Altmann & Samuel Miklos Stern, Isaac Israeli: A Neoplatonic Philosopher of the Early Tenth Century, (Chicago: The University of Chicago Press, 2009).
- Alexander Altmann, "Israeli, Isaac ben Solomon", in: EJ2, op.cit.
- Al-Fayyumi, Bustan al-'Ukul, the Garden of Wosdom, edited and translated by: David Levine, New York: the Columbia University press, 1908.
- Arthur A. Cohen, Theology in: Arthur A. Cohen and Paul Mendes-Flohr, Contemporary Jewish Religious Thought, New York: The Free Press, 1988.
- Arthur Hyman, Philosophy, Jewish, in EJ2, op.cit.
- Aviezer Ravitzky, Zerahiah ben Isaac ben Shealtiel in EJ2, op.cit.
- Bernard R. Goldstein, Levi ben Gershom, in EJ2, op.cit.
- Cecil Roth, A History of the Jews from the Earliest Times through the Six Day War, Schocken Books, New York, 1970.
- Daniel H.Frank,Oliver Leaman and Charles H. Manekin, The Jewish Philosophy: Reader, New York: Routledge, 2000.
- Daniel J. Lasker, Judah Halevi, in EJ2, op.cit.
- David Shatz, The biblical and rabbinic background to medieval Jewish philosophy, in Daniel H. Frank and Oliver Leaman, The Cambridge Companion to Medieval Jewish Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
- Frank Talmage, Nethanel ben al-Fayyumi, Ibn", in EJ2, op.cit.
- G. f. van Ackeren, theology in: William J. McDonald (ed.), New Catholic Encyclopedia, Palatine, IL: Jack Harry & Associates, Inc., 1981-1989.
- Georges Vajda, "Albalag, Isaac", in EJ2, op.cit.
- Harry Austryn Wolfson, Repercussions of the Kalam in Jewish Philosophy, London: Harvard University Press,1979.
- Haggai Ben-Shammai, Kalam in medieval Jewish philosophy, in: Daniel H. Frank and Oliver Leaman, History of Jewish Philosophy, New York: Routledge, 1197.
- Ḥasdai Crescas, The Light of the Lord, in: Daniel H.Frank,Oliver Leaman and Charles H. Manekin,The Jewish Philosophy: Reader, op.cit.
- Herber Davidson, Maimonides' Shemonah Peraqim and AlFarabi's Fusul al-Madani, in Proceedings of the American Academy for Jewish Research, Vol. 31, 1963.
- Isaac Israeli, the book of definitions, in: Alexander Altmann & Samuel Miklos Stern, op.cit.
- Joseph Elijah Heller and others, Karaites in EJ2, op.cit.
- Leon Nemoy, Anan ben David in EJ2, op.cit.
- Levi b. Gershom, The Book of the Wars of the Lord, in: Daniel H.Frank,Oliver Leaman and Charles H. Manekin,The Jewish Philosophy: Reader, op.cit.
- Livnat Holtzman and others, Kalam in EJ2, op.cit.
- Louis Jacobs, Theology in: EJ2, op.cit.
- Moses Mendelssohn, Philosophical Writings, Cambridge University Press, 1997.
- Norbert M. Samuelson, An Introduction to Modern Jewish Philosophy, Albany: Suny Press, 1989.
- Resianne Fontaine, " Ibn Daud, Abraham b. David ha-Levi", in EJ2, op.cit.
- Sarah Stroumsa, Saadya and Jewish Kalam, in Daniel H. Frank and Oliver Leaman, The Cambridge Companion to Medieval Jewish Philosophy, op.cit
- Shlomo Pines, Gabirol, Solomon ben Juda, Ibn, in EJ2, op.cit.
- Solomon Ibn Gabirol, The Fountain of Life, tr. Harry E. Wedeck, New York: Philosophical Library, 1962.
- Solomon Ibn Gabirol, The Royal Crown, edited by Raphael Della Pergola, Alexanderia: No pub., no date.
- Warren Zev Harvey, Crescas (or Cresques), Ḥasdai ben Judah" in EJ2, op.cit.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Sayyidlatif Allah.(2025) Jewish Theological Trends Influenced by Islamic Trends in the Medieval Age. Ma`rifat-e Adyan, 2(3), 19-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sayyidlatif Allah ."Jewish Theological Trends Influenced by Islamic Trends in the Medieval Age". Ma`rifat-e Adyan, 2, 3, 2025, 19-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'Jewish Theological Trends Influenced by Islamic Trends in the Medieval Age', Ma`rifat-e Adyan, 2(3), pp. 19-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. Jewish Theological Trends Influenced by Islamic Trends in the Medieval Age. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(3): 19-46