@article { author = {, Sayyidlatif Allah}, title = {جریان‌های الاهیاتی یهودی متأثر از جریان‌های اسلامی در دورة میانه}, journal = {معرفت ادیان 7، تابستان 1390}, volume = {2}, number = {3}, pages = {19-46}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = { In the medieval age Jewish philosophical theology had outstanding intellectual trends to which no due attention has been paid thus far. These trends were under the influence of Islamic intellectual trends. Using an analytical-theoretical approach, the present paper tries to explore these trends and evaluates the influence of Islamic intellectual trends on them through an analytical contrastive study. The research findings are: theological attitude is under the influence of Mu'tazilism; Neo-platonic attitude under the influence of Neo-platonic school prevalent among the Isma'ilis; Aristotelian attitude is prevalent among Muslim Peripatetic philosophers; literalistic (textualist) attitude is prevalent among different Islamic groups especially the Ash'arites; and the rational attitude of Karaism school is influenced by the school of Ahlal-Ra’I (those in favor of reasoning) in Iraq and the Mu'tazilis in some of fundamental thoughts and by traditionalists in some other thoughts. Most of the theologians of this period have synthetic attitudes, and so, an approach may be made up of theological and Aristotelian attitudes, theological and Neo-platonic attitudes, or theological and anti- Aristotelian attitudes.}, keywords = {Islam, Christianity, philosophical theology, medieval age, theology (Kalam), philosophy., }, title_fa = {جریان‌های الاهیاتی یهودی متأثر از جریان‌های اسلامی در دورة میانه}, abstract_fa ={الاهیات فلسفی یهودی در دوره‌ی میانه، دارای گرایش های فکری برجسته ای است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است. این گرایش ها، متأثر از جریان های فکری اسلامی است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری به شناسایی این جریان ها پرداخته شده و اثرپذیری آنها از جریان های فکری اسلامی به شیوه‌ی مقایسه و تحلیل، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش، عبارتند از: گرایش کلامی، متأثر از معتزله؛ گرایش نوافلاطونی، متأثر از مکتب نوافلاطونی رایج در میان اسماعیلیه؛ گرایش ارسطویی رایج در میان فلاسفه‌ی مشائی مسلمان و گرایش نص گرای رایج در میان گروه های مختلف اسلامی، بخصوص اشاعره و سرانجام، گرایش عقل گرایی مکتب قرائیم، در پاره ای از اندیشه های اساسی، متأثر از مکتب اهل رأی در عراق و نیز معتزله و در پاره ای دیگر، متأثر از اهل حدیث هستند. بسیاری از الاهی دانان این دوره، دارای گرایش های ترکیبی می باشند؛ ممکن است یک رویکری دارای دو گرایش کلامی و ارسطویی، یا گرایش کلامی و نوافلاطونی، یا دو گرایش کلامی و ضد ارسطویی باشند.}, keywords_fa = {اسلام ,کلام ,فلسفه. ,یهودیت ,الاهیات ,الاهیات فلسفی ,دوره میانه ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/71}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/2_0.pdf} }