One of the most frequently used words, especially in ancient narrative texts, is the word "majus". There are significant number of hadiths on this word in the Islamic tradition. The question of this article is to determine the referents of “majus” in Islamic texts. There are two general views about the referent of “majus”. Some writers have considered a wide range for the referents of “majus” and have named several sects for it; while they disagree on the number and names of these sects. Mentioning the supporters of this point of view and criticizing their idea, this article deals with the history of the followers of ancient Iranian religions and considers Zoroastrianism to be the only living religion of ancient Iran, which has active followers; Zoroastrians are the only ones who can be the referent of “majus”. Analyzing and comparing “majus” in the Islamic narrations, this article chooses this point of view that Zoroastrians are the only referents of “majus” in Islamic religious texts.
Title :کاوشی نو در معنا و مصداقیابی «مجوس» با تأکید بر روایات اسلامی
Abstract:
از واژه های پرکاربرد، به ویژه در متون نقلی کهن، واژة «مجوس» است. این واژه در منابع روایی اسلام سهم قابل توجه از احادیث را به خود اختصاص داده است. آنچه حائز اهمیت و مبنای این نوشتار بوده، تعیین مصداق مجوس در متون اسلامی است. دو دیدگاه کلی دربارة مصداق مجوس مطرح است. برخی نویسندگان دایرة مصادیق مجوس را گسترده دانسته و برای آن فرقه های متعددی نام برده اند که در تعداد و اسامی این فرقه ها با یکدیگر اختلاف دارند. نوشتار پیش رو پس از ذکر موافقان این دیدگاه و نقد دیدگاه آنان، به سرگذشت پیروان ادیان ایران باستان پرداخته و تنها دین زندة ایران باستان را آیین زرتشت دانسته است که پیروان فعالی دارند و تنها زرتشتیان اند که می توانند مصداق مجوس باشند؛ سپس با تحلیل و تطبیق مجوس در روایات اسلامی، این دیدگاه را برگزیده است که تنها مصداق مجوس در متون دینی اسلام، زرتشتیان هستند.
ذاکري، مصطفي، 1379، «مغان و نقش آنان در فرهنگ ايران زمين»، معارف، ش 51، ص 95ـ130.
راوندي، مرتضي، بيتا، تاريخ اجتماعي ايران، سوئد، آرش زمانه.
زرينکوب، عبدالحسين، 1371، يادداشتها و انديشه: از مقالات، نقدها و اشارات، چ چهارم، تهران، اساطير.
زمخشرى، محمودبن عمر، 1417ق، الفائق في غريب الحديث، تحقيق ابراهيم شمسالدين، بيروت، دارالكتب العلمية.
سبحاني، جعفر، 1371، فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، گردآورنده عليرضا سبحاني، قم، توحيد.
ـــــ ، 1427ق، بحوث في الملل و النحل، قم، مؤسسة امام صادق.
ستوده، منوچهر، 1385، نامنامه ايلات و عشاير و طوايف، تهران، مرکز دايرةالمعارف بزرگ اسلامي.
سيوطي، عبدالرحمنبن ابيبکر، 1408ق ـ الف، المهذب فيما وقع في القرآن من المعرب، شرح سمير حسين حلبي، بيروت، دارالکتب العلمية.
ـــــ ، 1408ق ـ ب، المتوکلي: فيما ورد في القرآن باللغات الحبشيه و الفارسيه و الروميه و الهنديه و السريانيه و العبرانيه، تحقيق عبدالکريم الزبيدي، بيروت، دارالبلاغة.
شاکد، شائول، 1387، تحول ثنويت (تنوع آراي ديني در عصر ساساني)، ترجمة سيداحمدرضا قائممقامي، تهران، ماهي.
شهرستاني، محمدبن عبدالکريم، 1388، الملل و النحل، تحقيق عبدالعزيز محمد الوکيل، قاهره، مؤسسة الحلبي و شرکاه.
ـــــ ، 1395، ترجمه کتاب الملل و النحل، مترجم ناشناخته، نسخه برگردان دستنويس شماره 2371 کتابخانه اياصوفيا(استانبول)، مقدمه، سيدمحمد عمادي حائري، تهران، مرکز پژوهشي ميراث مکتوب.
ـــــ ، 1410ق، الملل و النحل، تحقيق عبدالامير عليمهنا و عليحسن فاعور، بيروت، دارالمعرفة.
ـــــ ، 1421ق، الملل و النحل، تحقيق محمد عبدالقادر الفاضلي، بيروت، المکتبة العصرية.
شهمردان، رشيد، ۱۳۶۳، تاريخ زرتشتيان: فرزانگان زرتشتي، تهران، فروهر.
صدوق، محمدبن على، 1413ق، من لا يحضره الفقيه، تحقيق علىاكبر غفارى، چ دوم، قم، جامعة مدرسين.
ـــــ ، 1385، علل الشرائع، قم، كتابفروشى داورى.
طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسيرالقرآن، تصحيح حسين اعلمي، بيروت، اعلمي.
طبرسى، احمدبن علي، 1403ق، الاحتجاج على أهل اللجاج، تصحيح محمدباقر خرسان، مشهد، مرتضي.
طبري، محمدبن جرير، 1387، تاريخ الطبري (تاريخ الامم و الملوک)، تحقيق محمدابوالفضل ابراهيم، چ دوم، بيروت، دار التراث.
طريحى، فخرالدينبن، 1375، مجمع البحرين، چ سوم، تحقيق احمد حسينى اشكورى، تهران، مرتضوي.
طوسى، محمدبن حسن، 1407ق، تهذيب الأحكام، چ چهارم، تحقيق حسن موسوى خرسان، تهران، دار الكتب الاسلامية.
عباسي، مهرداد، 1395، «زردشت: در منابع اسلامي»، در: دانشنامة جهان اسلام، تهران، بنياد دائرةالمعارف اسلامي.
عظیمزاده، طاهره، 1381، «مجوس در قرآن و روایات»، مطالعات اسلامی، ش 57، ص 157ـ184.
علیمردی، محمدمهدی و حسن خیبری، 1394، «مجوس در روایات اسلامی»، هفت آسمان، ش67، ص 5-24.
Hajati Shooraki , Seyed Mohammad, Hassani Amoli , Sayed Ali, , Dawood.(2024) A New Study of the Meaning of "Majus", and Its Examples with an Emphasis on Islamic Narrations. Ma`rifat-e Adyan, 13(4), 7-24
Seyed Mohammad Hajati Shooraki ; Sayed Ali Hassani Amoli ; Dawood ."A New Study of the Meaning of "Majus", and Its Examples with an Emphasis on Islamic Narrations". Ma`rifat-e Adyan, 13, 4, 2024, 7-24
Hajati Shooraki , S, Hassani Amoli , S, , D.(2024) 'A New Study of the Meaning of "Majus", and Its Examples with an Emphasis on Islamic Narrations', Ma`rifat-e Adyan, 13(4), pp. 7-24
Hajati Shooraki , S, Hassani Amoli , S, , D. A New Study of the Meaning of "Majus", and Its Examples with an Emphasis on Islamic Narrations. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 13(4): 7-24