TY - JOUR ID - 666 TI - کاوشی نو در معنا و مصداق‌یابی «مجوس» با تأکید بر روایات اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Seyyed Mohammad, Hajati Shuroki AD - دکتری - ادیان و عرفان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Sayed Ali, Hassani Amoli AD - دانشیار - گروه ادیان و عرفان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Dawood, AD - دکتری - علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 7EP - 24ایران باستان ,مجوس ,احادیث ,مغان ,مانویت، زرتشتیان ,DO - AB - از واژه های پرکاربرد، به ویژه در متون نقلی کهن، واژه‌ی «مجوس» است. این واژه در منابع روایی اسلام سهم قابل توجه از احادیث را به خود اختصاص داده است. آنچه حائز اهمیت و مبنای این نوشتار بوده، تعیین مصداق مجوس در متون اسلامی است. دو دیدگاه کلی درباره‌ی مصداق مجوس مطرح است. برخی نویسندگان دایره‌ی مصادیق مجوس را گسترده دانسته و برای آن فرقه های متعددی نام برده اند که در تعداد و اسامی این فرقه ها با یکدیگر اختلاف دارند. نوشتار پیش رو پس از ذکر موافقان این دیدگاه و نقد دیدگاه آنان، به سرگذشت پیروان ادیان ایران باستان پرداخته و تنها دین زنده‌ی ایران باستان را آیین زرتشت دانسته است که پیروان فعالی دارند و تنها زرتشتیان اند که می توانند مصداق مجوس باشند؛ سپس با تحلیل و تطبیق مجوس در روایات اسلامی، این دیدگاه را برگزیده است که تنها مصداق مجوس در متون دینی اسلام، زرتشتیان هستند. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/666 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/1_45.pdf ER -