Ma`rifat-e Adyan, Volume 12, Issue 3, No 47, Year 2024 , Pages 47-62

    Light and its Symbolism in the Religious Art of Christianity

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Fatemeh Lajevardi / Assistant Professor of Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author) / Lajavardi.ft@gmail.com
    Shahram Pazouki / Associate Professor of Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
    Tahereh Haj Ebrahimi / Associate Professor of Religions and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. / thajebrahimi@yahoo.com
    Zeynab Bani Asad / PhD Student in Religion and Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran / izad210@gmail.com
    Abstract: 
    Almost in all religions, holy issues have been described as a form of light. In all religions, light and its related elements have had a special place in mythology and rituals, and have eventually led to religious art. In Christianity, God is absolute illumination. In the Bible, the Messiah introduces himself as light, and there is a symbolic description that states: “I am the light of the world”, whoever follows me will not remain in darkness; because the life-giving light illuminates the path." At the beginning of the Christian era, illumination either played the role of a mediator between God and the world or was itself a symbol of God's existence. Considering this important tradition of light, it is not surprising that one of the most influential sources in Christian art, especially in the symbolism of light, is the New Testament. A careful investigation of the symbols of light in Christianity including aureole, icons and the use of the element of illumination in Christian architecture can clearly show the influence of other ancient religions and cultures, especially Judaism and Greco-Roman culture in whose context Christianity flourished.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نور و نمادپردازی آن در هنر دینی مسیحیت
    Abstract: 
    تقریباً در تمام ادیان، امر قدسی به شکل نور توصیف شده است و در همة آنها، نور و عناصر مربوط به آن، جایگاه خاصی در اساطیر و آیین ها داشته و در نهایت به هنر دینی راه یافته است. در دین مسیحی، خداوند نور مطلق است. عیسی در انجیل خود را نور معرفی می کند و در توصیفی نمادین آمده است: «من نور جهان هستم. هرکه مرا پیروی کند، در تاریکی نخواهد ماند؛ زیرا نور حیات بخش راهش را روشن می کند». نور در ابتدای دورة مسیحیت، یا نقش واسطه میان خدا و جهان را بازی می کرد یا خود نمادی از وجود خدا بوده است. با توجه به همین سنت بسیار مهم دربارة نور، عجیب نیست که یکی از تأثیرگذارترین منابع در هنر مسیحی، به ویژه در نمادپردازی نور، عهد جدید باشد. البته با بررسی دقیق نمادهای نور در مسیحیت، از جمله هالة نور، شمایل ها و کاربرد عنصر نور در معماری مسیحی، تأثیر دیگر ادیان و فرهنگ های باستانی، به ویژه دین یهود و فرهنگ یونانی ـ رومی، که مسیحیت در دامن آنها بالید، نیز به روشنی به چشم می آید.
    • آموزگار، ژاله، 1386، زبان فرهنگ اسطوره، تهران، معین.
    • بایار، ژان پیر، 1376، رمزپردازی آتش، ترجمه جلال ستاری، تهران، مرکز.
    • پازوکی، شهرام، 1396، حکمت هنر و زیبایی در اسلام، تهران، فرهنگستان هنر.
    • غلامیان، ریحانه، 1396، شمایل‌نگاری در کلیسای ارتدکس، تهران، ادیان و مذاهب.
    • کربن، هانری، 1373، آفاق تفکر معنوی در اسلام، ترجمه باقر پرهام، تهران، فرزان.
    • کوماراسوامی، آناندا، 1386، فلسفة هنر مسیحی و شرقی، ترجمه امیرحسین ذکرگو، تهران، فرهنگستان هنر.
    • نصری، امیر، 1388، حکمت شمایل‌های مسیحی، تهران، چشمه.
    • ویلیامسون، بت، 1392، هنر مسیحی، ترجمه هادی ربیعی، تهران، افق.
    • هال، جیمز، 1380، فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب، رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر.
    • الهی، محبوبه، 1385، پژوهشی بر روند شکل‌گیری هاله تقدس در آثار هنری ایرانیان، تهران، جهاد دانشگاهی.
    • هینلز، جان، 1391، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، چشمه.
    • یونگ، کارل گوستاو، 1359، انسان و سمبل‌هایش، ترجمه ابوطالب صارمی، تهران، امیرکبیر.
    • Eastamond, Antoy and Jemes, Liz(eds), 2003, Icon and Word: The Power of Images in Bizantium, Burlington.
    • Evdokim, Paol, 1996, The Art of Icon, a Teology of Beauty, Clifornia, Akwood.
    • Hall, James, 1993, Dictionary of Subjects and Symbols in Art, London, John Murray.
    • Lindberg, Carter, 2006, A Brief History of Christianity,USA, Black Well.
    • Lossky, Vladimir and Ospensky, Leonid, 1982, The Meaning of Icons, New York, St Vladimirs Seminay Press.
    • Ramsden, E.H, 1941, “The Halo: A Further Eniquiry in to Its Origin”, The Burlington Magzine for Connoisseurs,vol.78,no.457.
    • Schoenborn, Christoph, 1994, God's Human Face: The Christ-Icon,USA, Ignatius.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Lajevardi , Fatemeh, Pazouki , Shahram, Haj Ebrahimi , Tahereh, Bani Asad , Zeynab.(2024) Light and its Symbolism in the Religious Art of Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 12(3), 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatemeh Lajevardi ; Shahram Pazouki ; Tahereh Haj Ebrahimi ; Zeynab Bani Asad ."Light and its Symbolism in the Religious Art of Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 12, 3, 2024, 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Lajevardi , F, Pazouki , S, Haj Ebrahimi , T, Bani Asad , Z.(2024) 'Light and its Symbolism in the Religious Art of Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 12(3), pp. 47-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Lajevardi , F, Pazouki , S, Haj Ebrahimi , T, Bani Asad , Z. Light and its Symbolism in the Religious Art of Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 12(3): 47-62