TY - JOUR ID - 622 TI - نور و نمادپردازی آن در هنر دینی مسیحیت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Fatemeh, Lajevardi AD - استادیار - گروه ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AU - Shahram, Pazouki AD - استاد AU - Tahereh, Haj Ebrahimi AD - دانشیار - ادیان وعرفان دانشگاه علوم و تحقیقات AU - Zeynab, Bani Asad AD - مربی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 47EP - 62نور، مسیح، هنر دینی، هالة نور، شمایل، کتاب مقدس. ,DO - AB - تقریباً در تمام ادیان، امر قدسی به شکل نور توصیف شده است و در همه‌ی آنها، نور و عناصر مربوط به آن، جایگاه خاصی در اساطیر و آیین ها داشته و در نهایت به هنر دینی راه یافته است. در دین مسیحی، خداوند نور مطلق است. عیسی در انجیل خود را نور معرفی می کند و در توصیفی نمادین آمده است: «من نور جهان هستم. هرکه مرا پیروی کند، در تاریکی نخواهد ماند؛ زیرا نور حیات بخش راهش را روشن می کند». نور در ابتدای دوره‌ی مسیحیت، یا نقش واسطه میان خدا و جهان را بازی می کرد یا خود نمادی از وجود خدا بوده است. با توجه به همین سنت بسیار مهم درباره‌ی نور، عجیب نیست که یکی از تأثیرگذارترین منابع در هنر مسیحی، به ویژه در نمادپردازی نور، عهد جدید باشد. البته با بررسی دقیق نمادهای نور در مسیحیت، از جمله هاله‌ی نور، شمایل ها و کاربرد عنصر نور در معماری مسیحی، تأثیر دیگر ادیان و فرهنگ های باستانی، به ویژه دین یهود و فرهنگ یونانی ـ رومی، که مسیحیت در دامن آنها بالید، نیز به روشنی به چشم می آید. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/622 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_40.pdf ER -