Writers:
Yulia Absaliamova / MA in the Humanities, National University of Bashkortostan, Russia
Pages:
101-116
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Because of the importance of death and the afterlife, different nations accepting new religions resist the change in the rituals of death and to continue to preserve their ancestral traditions. Thus, death rituals are more integrated than other religious rites, and one can easily see the differences in the rites of different ethnic groups following a religion. The Tatars, one of the peoples under the Russian Empire for centuries, are a unique example of preserving the traditions of primitive religions and beliefs and integrating them with the new religion. This issue can be pursued in both the Muslim and Christian branches of this nation. This comparative study of these traditions show us that they are more concentrated among Christian Tatars than Muslim Tatars. The root of this problem can be found in the shortage of relevant rites in Christianity, and the richness of rituals on death and post-mortem rituals in Islam. The present article studies these rituals through an analytical-comparative method.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی سنتهای بهجامانده از ادیان و باورهای ابتدایی در مسئلة مرگ، در میان تاتارهای مسلمان و مسیحی
Abstract:
اهمیت مرگ و زندگی پس از آن سبب شده است تا اقوام مختلف با وجود پذیرش ادیان جدید، نسبت به تغییر در آیین های مرگ مقاومت کنند و همچنان در حفظ سنت های آبا و اجدادی خود بکوشند. ازاین رو آیین های مرگ نسبت به دیگر آیین های دینی تلفیقی ترند و تفاوت این آیین ها در میان اقوام مختلفِ پیرو یک دین، مشهود است. تاتارها، به عنوان یکی از اقوامی که چندین قرن در حصر امپراتوری روس بود ه اند، نمونهی منحصربه فردی از حفظ سنت های به جامانده از ادیان و باورهای ابتدایی و تلفیق آن با دین جدید هستند. این مسئله، در هر دو شاخۀ مسلمان و مسیحی این قوم قابل پیگیری است. بررسی تطبیقی این سنت ها، به ما نشان خواهد داد که تراکم آنها در میان تاتارهای مسیحی، بیش از تاتارهای مسلمان است. ریشۀ این مسئله را می توان در کمداشت آیین های مربوطه در دین مسیحیت، و در مقابل غنای احکام مربوط به مرگ، و آیین های پس از مرگ در دین اسلام جست. مقاله حاضر از روش تحلیلی ـ تطبیقی در بررسی این آیین ها استفاده کرده است.
References:
- ابنخلدون، 1971، تاریخ ابنخلدون، بیروت، مؤسسة الاعلمی.
- ابنکثیر، اسماعیل بن عمر، 1986، البدایة و النهایة، بیروت، دار الفکر.
- ابن¬اثیر، علیبن محمد، 1385، الکامل فی التاریخ، بیروت، دار صادر.
- ساندرز، جوزف، 1363، تاريخ فتوحات مغول، ترجمه ابوالقاسم حالت، چ دوم، تهران، اميرکبير.
- فخري، حجت، 1380، «تاتار»، دانشنامه جهان اسلام، تهران، بنياد دائرةالمعارف اسلامي.
- فضلاللّه، رشيدالدين، 1373، جامع التواريخ، تصحيح و تحشيه محمد روشن و مصطفي روشني، تهران، البرز.
- Akiner, Shirin, 1995, Sovyet Muslumanları, translators Tufan Buzpinar, Ahmet Mutlu, Istanbul, İnsan Yayınları.
- Alkaya, Ercan, 2008, “Siberiya tatar türkleri”, Türkish Studies, Istanbul, Vol.3, issue 7, p.1-16.
- Bayazitova, Flora, 1992, Ğomerneñ Öç Tuyı, Kazan, Tatarstan kitap Neshriyati.
- Fuchs, Karl, 1844, Kazan Tatars in statistical and ethnographical relations, Kazan.
- Giylmanov, Galimjan, 1999, Tatar Miflari, Vol.2, Kazan, Tatarstan kitap Neshriyati.
- Gürocak, Halit, 2001, şırnak’takı tatar aşireti’nin halk inanışları ve şırnak ilinin günümüz inanç coğrafiyası, M.A thesis, Elazig, Firat university, Social sciences Institute.
- Iskhakov, Radik , 2014a, Religioznyĭ sinkretizm i tradit︠s︡ionnai︠a︡ obri︠a︡dnostʹ tatar-kri︠a︡shen Volgo-Uralʹi︠a︡ (XIX--nachalo XX): sbornik materialov i dokumentov, Kazan, Academy of Science.
- _____ , 2014b, Ocherki istorii tradit︠s︡ionnoĭ kulʹtury i religioznosti tatar-kri︠a︡shen: (XIX-- nachalo XX), Gasyrlar avazy, Vol.3, issue 4, p.297-307.
- Kalafat, Yaşar, 2006, Balkanlardan uluğ Türkistana Türk halk inançları, V-VI, Ankara, Berikan yayınevi.
- Kalafat, Yaşar and Betül Güngör, 2011, Türk-Tatar Halk İnançları, Ankara, Berikan Yayınevi.
- Kanzharbek kyzy, Gulkayir, 2018, Çağdaş Türk Lehçelerinde Ölüm Kavramı, M.A Thesis, T.C. Istanbul University, social Sciences Institute.
- Lepeshkina, Larisa, 2010, “Funeral rite of Kazan Tatars and Tatars-Kryashen: sociocultural features (XX century)”, development paradigm, p.248-252.
- Ögel, Bahaeddin, 1978, Tatar, Islam Ansiklopedisi, Vol. 12, 5th Edition, Istanbul, Milli Eğitim Basımevi.
- Tatari, 2001, Editors: R. K. Urazmanova, S.V. Cheshko, Moscow, Nayka.
- Turner, Victor. W., 1967, The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual, New York, Cornell University press.
- Zaripova, Çülpan, 2008, “Tatar Türklerinde Cenaze Merasimleri”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.17, issue 1, p.155-168.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Modabber Chaharborj , Mohammad, Ja’farzadeh , Siyamak, Absaliamova , Yulia .(2025) A Comparative Study of Primitive Religious Traditions and Beliefs about Death among Muslim and Christian Tatars. Ma`rifat-e Adyan, 13(1), 101-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Modabber Chaharborj ; Siyamak Ja’farzadeh ; Yulia Absaliamova ."A Comparative Study of Primitive Religious Traditions and Beliefs about Death among Muslim and Christian Tatars". Ma`rifat-e Adyan, 13, 1, 2025, 101-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Modabber Chaharborj , M, Ja’farzadeh , S, Absaliamova , Y.(2025) 'A Comparative Study of Primitive Religious Traditions and Beliefs about Death among Muslim and Christian Tatars', Ma`rifat-e Adyan, 13(1), pp. 101-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Modabber Chaharborj , M, Ja’farzadeh , S, Absaliamova , Y. A Comparative Study of Primitive Religious Traditions and Beliefs about Death among Muslim and Christian Tatars. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(1): 101-116