Pages:
21-34
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Comparative studies of the interpretation of the Holy Quran and the Bible is one of the most important and at the same time neglected issues in the field of the comparative theology. Lack of transparency in many issues that are related to the methods of interpreting of the Quran and the wide range of authorship of commentary books on Islamic heritage on the one hand, and the dominance of hermeneutics and philosophy over biblical interpretation after the Renaissance in the West on the other hand are among the reasons that strengthens the motivation to strive in this kind of comparative study between Islam and Christianity. In examining some indicators, the possibility of this comparison will become clearer. Some of the most important indicators are, interpretive authority, impossibility of generalization at the historical level, trope as a principle and the relationship between the originality and interpretation of the text. The connection between biblical interpretation and philosophical discussions (from Aristotle to Descartes) and the difference between the category of interpretation in Islam and Christianity, due to the relatively absolute and official authority of the Church in interpreting texts, to some extent, has led the result of this comparative study to baselessness. However, the nature of interpretation in the Islamic tradition is more of a form of a civilization media in which religious teachings are reflected.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مطالعة تطبیقی روش تفسیر در اسلام و مسیحیت
Abstract:
مقایسهی تفسیر قرآن کریم و کتاب مقدس، یکی از مهم ترین موضوعات و درعین حال مغفول، در مطالعات الهیات تطبیقی است. از مقولهی روش نبودن بسیاری از آنچه تحت عنوان روش در تفسیر قرآن مطرح می شود و درعین حال دامنهی گسترهی تألیف کتاب تفسیر در میراث اسلامی از یک سو، و غلبهی مباحث هرمنوتیک و فلسفه بر تفسیر کتاب مقدس و هویت یافتگی آن پس از دورهی نوزایی در غرب از سویی دیگر، از جمله زمینه هایی است که انگیزهی تکاپو در این نوع مطالعهی تطبیقی بین اسلام و مسیحیت را قوت می بخشد. در پی جویی از برخی شاخصه ها، امکان این مقایسه، خود را با وضوح بیشتری نشان می دهد. از مهم ترین این موارد، عبارت اند از: «مرجعیت تفسیری»، «عدم امکان تعمیم در سطح تاریخی»، «مجاز به عنوان یک اصل» و «رابطهی بین اصالت و تفسیر متن». ارتباط بین تفسیر کتاب مقدس و مباحث فلسفی (از ارسطو تا دکارت) و تفاوت مقولهی تفسیر در اسلام و مسیحیت، از جهت مرجعیت نسبتاً مطلق و رسمی کلیسا در تفسیر متون، موجب شده است تا نتیجهی این مطالعهی تطبیقی تا حدودی به بی مبنایی این تطبیق سوق داده شود. این در حالی است که ماهیت تفسیر در سنت اسلامی، بیشتر قالبی از یک رسانهی تمدنی است که معارف دینی در ضمن آن انعکاس می یافته است.
References:
- احمدی، محمدحسن، 1393، مسئلهشناسی تحریف، قم، دانشکده اصولالدین.
- ـــــ ، 1398، «زبانشناسی تاریخی، حلقه مفقوده در پژوهشهای ادیانی صلح»، همایش صلح و حل منازعه، تهران، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران.
- آخوند خراسانی، محمدکاظم بن حسین، 1384، کفایة الاصول، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- بابايي، علياکبر، 1379، روششناسي تفسير قرآن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- توماس، میشل، 1387، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، چ سوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- جان ونزبرو و...، 1391، زبان قرآن ـ تفسير قرآن، ترجمه مرتضي کريمينيا، تهران، هرمس.
- جوادي آملي، عبدالله، 1390، تفسير تسنيم، قم، اسراء.
- حسيني جلالي، سيد محمدرضا 1413ق، تدوين السنة الشريفه، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- رجبي، محمود، 1379، روششناسي تفسير قرآن، تهران، سمت.
- رشيد رضا، محمد، بيتا، المنار، بيروت، دارالمعرفة.
- ريپين، اندرو، 1392، رويکردهايي به تاريخ تفسير قرآن، بهکوشش مهرداد عباسي، تهران، حکمت.
- سبحاني، جعفر، 1420ق، الموجز في اصول الفقه، قم، مکتبة التوحيد.
- شيخ انصاري تستري، مرتضي، 1423ق، فرائد الاصول، قم، مجمع الفکر الاسلامي.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1393ق، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، الأعلمي للمطبوعات.
- طبرسي، فضل بن حسن، 1415ق، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- عزیز، فهیم، 1392، دانش تفسیر در سنت یهودی ـ مسیحی، ترجمه علی نجفینژاد، قم، دانشگاه مفید.
- عسكري، سيدمرتضي، 1378، القرآن الکريم و روايات المدرستين، قم، دانشکده اصول الدين.
- کشی، محمدبن عمر، 1381، اختیار معرفة الرجال، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1363، الاصول من الکافي، تهران، دارالکتب الاسلامية.
- کونگ، هانس، 1384، تاریخ کلیسای کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- گرجي، ابوالقاسم، 1392، تاريخ فقه و فقها، تهران، سمت.
- معرفت، محمدهادي، 1394، علوم قرآن، تهران، سمت.
- ـــــ ، 1418ق، التفسير و المفسرون، مشهد، الجامعة الرضويه.
- Scriptural Hermeneutics and Exegesis – Challenges for Muslims and Christians in Modernity, 2018, SHE Workshop Book Papers, Germany, Paderborn Univercity.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, Mohammad hasan.(2025) A comparative Study of the Method of Interpretation in Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 12(2), 21-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hasan Ahmadi."A comparative Study of the Method of Interpretation in Islam and Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 12, 2, 2025, 21-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, M.(2025) 'A comparative Study of the Method of Interpretation in Islam and Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 12(2), pp. 21-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, M. A comparative Study of the Method of Interpretation in Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 12(2): 21-34