Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 4, No 64, Year 2025 , Pages -

    انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / دانشیار گروه ادیان مؤسسه / ghalebahman@iki.ac.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5002153
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا
    Abstract: 
    پولس رسول، در یکی از دیدگاه‌های الهیاتی‌اش معتقد است که آدم ابوالبشر با عصیان خود و خوردن میوه ممنوعه مرگ را برای خود و تمامی ابنای بشر به ارمغان آورد. اگرچه گاه این مرگ به معنای موت و انفکاک نفس از جسم تفسیر می‌گردد اما واقعیت این است که این مرگ در عین حالی‌که انسان از نظر جسمانی زنده است، رخ داده و آدمی درحالی‌که زنده است مرده است. در باب حل این مسأله، دیدگاهی مطرح شد که در آن انسان دارای سه ساحت جسم، نفس و روح می‌باشد و مرگی که پولس در نظر گرفته، مرگ روح است و به نوعی سه‌گانه‌انگاری ارائه گردید. البته دربرابر این دیدگاه، نگرش دوگانه‌انگار نیز وجود دارد که آدمی را تنها دارای جسم و روح در نظر گرفته است. اکنون در این نوشتار، با مراجعه به کتاب مقدس و تفاسیر آن درپی بررسی این دو دیدگاه هستیم و البته در نهایت با بررسی ادلة طرفین به این نتیجه می‌رسیم که برداشت سه‌گانه‌انگار راجع به ساحت‌های وجودی انسان، از منظر کتاب مقدس چندان موجه نیست و اندیشمندان مسیحی نمی‌توانند برای تبیین دیدگاه پولس به آن تکیه کنند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5002153

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S. انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا و یا سه‌گانه‌گرا. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): -