Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 4, No 64, Year 2025 , Pages 43-58

    Christian Anthropology: Dichotomous or Trichotomous?

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Associate Professor, Department of Religions, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran / ghalebahman@iki.ac.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5002153
    Abstract: 
    In one of his theological views, the Apostle Paul believes that Adam, through his transgression and eating of the forbidden fruit, brought death upon himself and all of humanity. Although this death is sometimes interpreted as physical demise and the separation of the soul from the body, the reality is that this death occurs while a person is physically still alive; thus, a human is dead while alive. To resolve this issue, a viewpoint emerged proposing that a human consists of three dimensions: body, soul, and spirit, and the death Paul refers to is the death of the spirit, presenting a form of trichotomism. However, opposing this view, there exists a dichotomous perspective which considers a human as having only a body and a soul/spirit. This paper, by referring to the Bible and its interpretations, seeks to examine these two viewpoints. Ultimately, after evaluating the arguments from both sides, we conclude that the trichotomous interpretation regarding the existential dimensions of humanity is not sufficiently justified from the perspective of the Bible, and Christian thinkers cannot rely on it to explain Paul's view.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :انسان‌شناسی مسیحی، دوگانه‌گرا یا سه‌گانه‌گرا؟
    Abstract: 
    پولس رسول در یکی از دیدگاه‌های الهیاتی‌اش معتقد است که آدم ابوالبشر با عصیان خود و خوردن میوة ممنوعه، مرگ را برای خود و همة ابنای بشر به ‌ارمغان آورد. اگرچه گاه این مرگ به ‌معنای موت و انفکاک نفس از جسم تفسیر می‌شود، اما واقعیت این است که این مرگ در همان حالی که انسان از نظر جسمانی زنده است، رخ می‌دهد و آدمی درحالی‌که زنده است، مرده است. در باب حل این مسئله دیدگاهی مطرح شد که در آن انسان دارای سه ساحت جسم، نفس و روح است و مرگی که پولس در نظر گرفته، مرگ روح است و به‌نوعی سه‌گانه‌انگاری ارائه شد. البته در برابر این دیدگاه، نگرش دوگانه‌انگار نیز وجود دارد که آدمی را تنها دارای جسم و روح در نظر گرفته است. اکنون در این نوشتار، با مراجعه به کتاب مقدس و تفاسیر آن، در پی بررسی این دو دیدگاهیم و البته در نهایت با بررسی ادلة دو طرف به این نتیجه می‌رسیم که برداشت سه‌گانه‌انگار دربارة ساحت‌های وجودی انسان، از منظر کتاب مقدس چندان موجه نیست و اندیشمندان مسیحی نمی‌توانند برای تبیین دیدگاه پولس به آن تکیه کنند.
    References: 
    • کتاب مقدس.
    • خاچیکی، سارو (1982م). اصول مسیحیت. بی‌جا: حیات ابدی.
    • مک‌آرتور، جان (2007م). تفسیر عهد جدید. بی‌جا: arragement with Grace to You.
    • هاکس، مستر (1377). قاموس کتاب مقدس. تهران: اساطیر.
    • هیل، توماس و تورسون، استیفان، (2001). تفسیر کاربردی عهد جدید. ترجمة آرمان رشدی و فریبرز خندانی. بی‌جا: بی‌نا.
    • تعالیم کلیسای کاتولیک. (1393). ترجمة احمدرضا مفتاح، حسن قنبری و حسین سلیمانی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
    References: 
    • The Holy Bible.
    • Khachikyan, Saru (1982 CE). Principles of Christianity. Publisher: Eternal Life.
    • MacArthur, John (2007 CE). New Testament Commentary. Publisher: Arrangement with Grace to You.
    • Hox, Mr. (1998 CE). Bible Dictionary. Tehran: Asatir.
    • Hill, Thomas & Thorson, Stephen (2001 CE). Applied New Testament Commentary. Translated by Arman Rashidi and Fariborz Khodani. Publisher: Unknown.
    • Catechism of the Catholic Church (2014 CE). Translated by Ahmadreza Meftah, Hasan Ghanbari, and Hussein Soleimani. Qom: University of Religions and Denominations.
    • Berkhof, Louis (1996). Systematic Theology. Michigan: Eerdmans.
    • Boardman, George D. (1867). The Scriptural Anthropology. Baptist Quarterly. US: American Baptist Publication Society.
    • Delitzsch, Franz (1885). A System of Biblical Psychology. Trans: Robert E. Wallis. 2nd English ed. Edinburgh: T. & T. Clark.
    • Good, Roger (1997). The Parts of Man in Translation. Affirmation and Critique, A jornal of christian thought, II, 47-50. 
    • Good, Roger (1998). The Progressive Revelation of Man. Affirmation and Critique, A jornal of christian thought, III, 49-51.
    • Heard, John Bickford (1868). The Tripartite Nature of Man, 2nd ed. Edinburgh: T. & T. Clark.
    • Lee, Witness (1988). The Knowledge of Life. 2nd ed. USA Anaheim: Living Stream Ministry. 
    • Pelikan, Jaroslav (1971). The Christian Tradition: A History of the Development of Doctrine. Vol. 1: The Emergence of the Catholic Tradition (100-600). Chicago: University of Chicago.
    • Schaff, Philip (1979). History of the Christian Church. Vol 3,: Eerdmans. Michigan: Grand Rapids.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) Christian Anthropology: Dichotomous or Trichotomous?. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), 43-58 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5002153

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."Christian Anthropology: Dichotomous or Trichotomous?". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, 43-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'Christian Anthropology: Dichotomous or Trichotomous?', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. 43-58

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S. Christian Anthropology: Dichotomous or Trichotomous?. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): 43-58