Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 4, No 64, Year 2025 , Pages 148-133

    The Representation of Anthropomorphism and Transcendence in Greek Mythology: Factors and Effects

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Sajjad dehghanzadeh / Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, Azarbaijan shahid madani university, Tabriz, Iran / sa.deghanzadeh@azaruniv.ac.ir
    Neda Shirmohamadpour Garjani / MA Student of Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Islamic Studies, Azarbaijan shahid madani university, Tabriz, Iran / needa.mohamadpor@gmail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5001776
    Abstract: 
    "Anthropomorphism" (Tashbīh) and "Transcendence" (Tanzīh), as two technical theological terms, possess intra-religious applications and extra-religious implications and are conceptually considered as Antithesis. Greek mythological culture is perceived as a unique arena for the religious applications of these two terms. In theory, the Greek gods are assumed to be beyond the realm of pure anthropomorphism; however, in practice, it is not easy to distinctly identify the dividing line between anthropomorphism and transcendence in their description. Since the investigation of the origin and dimensions of this issue appears to be somewhat neglected in research, the present study is formed based on the following question: What are the semantic domains, relationships, and outcomes of anthropomorphism and transcendence according to the narratives of Greek myths? The findings indicate that in Greek mythology, anthropomorphism is equivalent to the anthropomorphic conception of the gods in terms of iconography, emotions, and behavior. In contrast, transcendence refers to the otherness of the gods only in terms of their immortality and possession of superhuman powers. Here, anthropomorphism fosters a more empathetic understanding of the gods' actions, while transcendence paves the way for the emergence of faith in the efficacy of an absolutely powerful and praiseworthy Creator. Although the Greek gods may seem purely anthropomorphic, they are fundamentally transcendent and sublime.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازنمایی تشبیه و تنزیه در علم‌الاساطیر یونانی: عوامل و آثار
    Abstract: 
    «تشبیه» و «تنزیه» به‌عنوان دو اصطلاح فنی و الهیاتی، از کاربردهای درون‌دینی و دلالت‌های برون‌دینی‌ برخوردارند و به ‌لحاظ مفهومی، برابرنهاد فرض می‌شوند. فرهنگ اساطیری یونان به ‌اسلوبی ویژه مَحمِل و مَجلای کاربردهای دینی این دو اصطلاح تصور می‌شود؛ به‌طوری‌که ایزدان یونانی در مقام نظر، فراتر از ساحت تشبیه محض فرض شده‌اند؛ حال آنکه در مقام عمل، فصل‌الخطاب تشبیه و تنزیه را نمی‌توان در وصف ایشان به‌ سادگی بازشناخت. ازآنجاکه ظاهراً واکاوی اصل و ابعاد این مسئله به ‌لحاظ پژوهشی تا حدی مغفول مانده، پژوهش فراروی بر بنیاد این مسئله شکل می‌گیرد که قلمرو‌های معنایی، نسبت‌ها و پیامدهای تشبیه و تنزیه بر اساس گزارش‌های اساطیر یونانی کدام‌اند؟ یافته‌ها نشان می‌دهند که تشبیه در اساطیر یونانی معادل انسان‌شکل‌انگاری ایزدان به ‌لحاظ شمایلی، احساسات و رفتار است؛ حال آنکه مقصود از تنزیه، غیریت ایزدان تنها از نظر نامیرایی و برخورداری از قوای فراانسانی است. تشبیه در اینجا موجِد درک همدلانه‌تر کنش‌های ایزدان می‌شود و تنزیه موجبات طلوع ایمان به اثربخشی داداری مطلقاً توانا و ستودنی را فراهم می‌کند. گرچه شاید ایزدان یونانی مطلقاً تشبیهی در نظر آیند، لیکن اصالتاً تنزیهی و متعالی‌اند.
    References: 
    • اویدیوس نسو، پوبلیوس (1389). افسانه‌های دگردیسی. ترجمة میرجلال‌الدین کزازی. تهران: معین.
    • جرجانی، علی ‌بن ‌محمد ‌بن ‌علی الزین الشریف (1403). التعریفات. بیروت: دار الکتب العلمیه، کتابخانة مدرسة فقاهت.
    • شمس، محمدجواد (1340). تنزیه و تشبیه در مکتب ودانته و مکتب ابن‌عربی. تهران: ادیان.
    • صباح، هلن (1387). کلیدواژه‌های اساطیر یونان و روم. ترجمة بنفشه (منیره) حجتی سعیدی. رشت: فرهنگ.
    • کاوندیش، ریچارد (1387). اسطوره‌شناسی دایرةالمعارف مصور اساطیر و ادیان مشهور جهان. ترجمة دکتر رقیه بهزادی. تهران: علم.
    • کمبل، جوزف (1383). اساطیر مشرق‌زمین. ترجمة علی‌اصغر بهرامی. تهران: جوانة رشد.
    • گرین، راجر لنسلین (1366). اساطیر یونان از آغاز آفرینش تا عروج هراکلس. ترجمة عباس آقاجانی. تهران: سروش.
    • مک‌دونالد، فیونا (1389). فکر می‌کنید چرا؟ (فکر می‌کنید چرا یونانی‌ها معبد می‌ساختند و سؤال‌های دیگری دربارۀ یونان باستان). ترجمة ناهید بروزی نیت. تهران: چاپ دقت.
    • هومر، (1388). اودیسه. ترجمة سعید نفیسی. تهران: نیک‌فرجام.
    • واتسون، جین ورنر (1369). داستان‌های ایلیاد و اودیسه. ترجمة محمدرضا خاکیانی. تهران: فکر روز.
    References: 
    • Ovidius Naso, Publius (2010). Metamorphoses. Translated by Mirjalaleddin Kazzazi. Tehran: Mo'in.
    • Jurjani, Ali ibn Muhammad ibn Ali al-Zein al-Sharif (2024). Al-Ta'rifat. Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, Library of Faqahat School.
    • Shams, Mohammad Javad (1961). Tanzih and Tashbih in the Vedanta School and Ibn Arabi's School. Tehran: Adyan.
    • Sabah, Helen (2008). Keywords of Greek and Roman Myths. Translated by Banafsheh (Minireh) Hejti Sa'idi. Rasht: Farhang.
    • Cavendish, Richard (2008). Encyclopedia of Mythology: Illustrated Encyclopedia of Myths and Famous Religions of the World. Translated by Dr. Roghayeh Behzadi. Tehran: Elm.
    • Campbell, Joseph (2004). Eastern Myths. Translated by Ali Asghar Bahrami. Tehran: Javaneh Roshd.
    • Green, Roger Lancelyn (1987). Greek Myths from Creation to Hercules' Ascension. Translated by Abbas Aqa Jani. Tehran: Sorush.
    • MacDonald, Fiona (2010). Do You Know Why? (Why Did Greeks Build Temples and Other Questions About Ancient Greece). Translated by Nahid Boroozi Niyyat. Tehran: Chap-e Daghagh.
    • Homer (2009). The Odyssey. Translated by Saeed Nafisi. Tehran: Nikfarjam.
    • Watson, Jane Werner (1990). Stories of Iliad and Odyssey. Translated by Mohammad Reza Khakiyani. Tehran: Fekr-e Rouz.
    • Aristotle (1984). the Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation. Edited by Jonathan Barnes. New Jersey: Princeton University Press Publisher.Vol. 2.
    • Benjamin, K. M. (2010). the Homeric Epics and the Gospel of Mark. New York: Cambridge University Press.
    • Campbell, Joseph (1968). the Hero with a Thousand Faces. New Jersey: Princeton University Press.
    • Campbell, Joseph (1988). The Power of Myth. New York: Doubleday, Broadway Publisher.
    • Carey, Christopher (2003). Herodotus: Histories Book IX. Edited by Michael. A. Flower and John Marincola. New York: Cambridge University Press.
    • Catania, Frank J. (1994), the Gods and Goddesses of Olympus.  USA: Rosen Publishing Group
    • Clower, W. H. (1995). Gods and Heroes: The Role of Deity in Greek Culture. New York: Cambridge University Press.
    • Eliade, Mircea (1954). The Myth of the Eternal Return: Cosmos and History. New Jersey: Princeton University Press.
    • Ellwood, Robert S. and Alles, Gregory D. (1998). The Encyclopedia of World Religions. New York: Infobase Publisher.
    • Geertz, Clifford (1974). Myth, symbol and culture. New York: Norton Publisher.
    • George, Johnson & Lakoff, Mark (1980). Metaphors We Live By. London: The University of Chicago Press.
    • Graves, Robert (1955). The Gods of Ancient Greece. New York: Penguin Random House.
    • Hamilton, Edith (1942). Mythology: Timeless Tales of Gods and Heroes, Little. USA: Brown and Company Publisher.
    • Hay, Jeff (2007). World Religions. Linda Holler. Consulting Editor. New York: Greenhaven Press Publisher.
    • Hesiod (1914). Works and Days. translated by Hugh G. Evelyn-White. United States: Medgord: Provided via the Perseus Project at Tufts University.
    • Hesiod (1970). Theogony, Works and Days, Shield. Cambridge: Harvard University Press.
    • Hirschman, Albert O. (2012). Causal Powers: The Birth of Religious Imaginations. New Jersey: Princeton University Press.
    • Homer (1990). The Iliad. Translated and Edited by Richard Lattimore. Cambridge: Harvard University Press Publisher.
    • Homer (2006). The Iliad of Homer. Translated by Alexander Pope. http://www.gutenberg.org/license.
    • Homer (2023). The Iliad. Translated by Alexander Pope. globalgreyebooks.com.
    • Mills, Dorothy M. A. (1925). The Book of the Ancient Greeks. https://books.google.com
    • Plato (2008). The Republic of Plato. Book X. Translated by Allan Bloom. New York: Basic Books.
    • Rousseau, Charles (2020). Greek Mythology: Gods and Goddesses. New York: Greenhaven Press Publisher.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    dehghanzadeh, Sajjad, Shirmohamadpour Garjani, Neda.(2025) The Representation of Anthropomorphism and Transcendence in Greek Mythology: Factors and Effects. Ma`rifat-e Adyan, 16(4), 148-133 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001776

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sajjad dehghanzadeh; Neda Shirmohamadpour Garjani."The Representation of Anthropomorphism and Transcendence in Greek Mythology: Factors and Effects". Ma`rifat-e Adyan, 16, 4, 2025, 148-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    dehghanzadeh, S, Shirmohamadpour Garjani, N.(2025) 'The Representation of Anthropomorphism and Transcendence in Greek Mythology: Factors and Effects', Ma`rifat-e Adyan, 16(4), pp. 148-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    dehghanzadeh, S, Shirmohamadpour Garjani, N. The Representation of Anthropomorphism and Transcendence in Greek Mythology: Factors and Effects. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(4): 148-133