Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The scope of compared contents in comparative theology is still ambiguous. The question is whether, in comparative theology, only “theologies” are compared or “religions”—including theologies. The purpose of the research is to resolve this confusion. To answer this question, after introducing the dominant approach to comparative theology, first the conceptual framework of the two terms “religion” and “theology” is explained, as far as it relates to this research. Then, relying on the literature of the subject, the scope of the compared contents in comparative theology is determined. The research comes to the conclusion that in comparative theology, like comparative religions, “religions” are referred to and compared, and what distinguishes comparative theology from comparative religions is not the limitation of the compared contents to only theologies; rather, it is the normativity of comparative theology and the non-normativity of comparative religions. To adapt the narrow title of comparative “theology” to the extensive scope that is compared in practice, there are two solutions: first, considering a more inclusive meaning for the term “theology;” Second, considering the infinitive meaning of “thinking about God and religion” for this term. The second solution is regarded to be more justified.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :گسترۀ مقایسهورزی در الهیات مقایسهای: مقایسۀ «الهیاتها» یا مقایسۀ «دینها»؟
Abstract:
گسترۀ محتواهای موردمقایسه در الهیات مقایسهای هنوز دچار ابهام است. پرسش آن است که آیا در الهیات مقایسهای، فقط «الهیاتها» با هم مقایسه میشوند یا «دینها»—شامل الهیاتها. هدف پژوهش رفع این سردرگمی است. برای پاسخ به این پرسش، پس از معرفی رویکرد غالب به الهیات مقایسهای، ابتدا چارچوب مفهومی دو اصطلاح دین و الهیات، تا آنجا که به این پژوهش ارتباط مییابد، توضیح داده میشود. سپس با تکیه بر ادبیات مکتوب و شفاهیِ موضوع، گسترۀ محتواهای مورد مقایسه در الهیات مقایسهای مشخص میگردد. پژوهش به این نتیجه میرسد که در الهیات مقایسهای نیز، همانند دینشناسی مقایسهای، این «دینها» هستند که مورد رجوع و مقایسه قرار میگیرند و آنچه الهیات مقایسهای را از دینشناسی مقایسهای متمایز میکند، محدود بودن محتوای موردمقایسه به صِرف الهیاتها نیست؛ بلکه هنجاریبودگیِ الهیات مقایسهای و غیرهنجاریبودگیِ دینشناسی مقایسهای است. برای سازگار کردن عنوان مضیق «الهیات» مقایسهای با امر موسعی که در عمل اتفاق میافتد، دو راهکار وجود دارد: نخست، توسعۀ معنای «الهیات»؛ دوم، لحاظ معنای مصدریِ «اندیشیدن دربارۀ خدا و دین» برای این اصطلاح. راهکار دوم موجهتر مینماید.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rastegar, Mostafa, Mefatah URD , Ahmadreza, , Mehrab.(2025) The scope of comparison in comparative theology: comparison of "theologies" or comparison of "religions"?. Ma`rifat-e Adyan, 16(3), - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001226
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mostafa Rastegar; Ahmadreza Mefatah URD ; Mehrab ."The scope of comparison in comparative theology: comparison of "theologies" or comparison of "religions"?". Ma`rifat-e Adyan, 16, 3, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rastegar, M, Mefatah URD , A, , M.(2025) 'The scope of comparison in comparative theology: comparison of "theologies" or comparison of "religions"?', Ma`rifat-e Adyan, 16(3), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rastegar, M, Mefatah URD , A, , M. The scope of comparison in comparative theology: comparison of "theologies" or comparison of "religions"?. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(3): -