Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Believing in the world after death and receiving rewards and antidote is one of the true beliefs of Zoroastrians, and this belief casts a shadow on all their beliefs. This belief is well expressed in religious texts in the ancient period (Avesta) and in the Middle Persian period (Pahlavi). Although these texts have explained this belief in a general way, each of them has explained or detailed some subsets of the world after death. In this research, by analyzing the religious texts of Zoroastrians in the periods of the early Avesta, late Avesta and Pahlavi texts, the changes that have taken place around the afterlife and life after death have been investigated and we have explained the concepts of eschatology in them and tried to understand the evolution of the concept of death in Let's examine these courses. Therefore, the main concepts related to the concept of death and individual eulogy have been identified and the texts have been analyzed based on them. The concepts of eschatology are generally expressed in Gahani texts, but these concepts are more fully expressed in Pahlavi texts. The course of development in these periods has been such that the concepts of eschatology have been transferred with continuity and relative uniformity in the texts of the ancient period and then to the middle period.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تطوّر مفاهیم پیرامون فرجامشناسی فردی در دیانت زرتشتی از متون گاهانی تا متون پهلوی
Abstract:
باور به جهان پس از مرگ و دریافت پاداش و پادافره از اعتقادات راستین زرتشتیان است که این اعتقاد و باور بر تمام بنیانهای اعتقادی آنان سایه افکنده است. این باور در متون دینی در دوره باستان (اوستایی) و در دوره فارسی میانه (پهلوی) بهخوبی بیان شده است. هرچند این متون، این باور را بهصورت کلی تبیین کردهاند، اما هرکدام از آنها برخی از زیرمجموعههای جهان پس از مرگ را تبیین یا تفصیل دادهاند. در این تحقیق، با تحلیل متون دینی زرتشتیان در ادوار اوستای متقدم، اوستای متأخر و متون پهلوی، تغییرات صورتگرفته پیرامون فرجام و حیات پس از مرگ مورد بررسی قرار گرفته و به تبیین مفاهیم آخرتشناسی در آنها پرداختهایم و تلاش نمودیم که تطوّر مفهوم مرگ را در این دورهها مورد بررسی قرار دهیم. از همین رو مفاهیم اصلی وابسته به مفهوم مرگ و فرجامشناسی فردی، مشخص شده و بر مبنای آنها، متون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. مفاهیم آخرتشناسی در متون گاهانی بهصورت کلی بیان شده، اما این مفاهیم در متون پهلوی بهصورت کاملتری بیان شدهاند. سیر تطور در این دورهها به این صورت بوده است که مفاهیم آخرتشناسی با پیوستگی و یکسانی نسبی در متون دورهی باستان و سپس به دورهی میانه منتقل شدهاند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
elmi daneshvar, Mahdi.(2025) The development of concepts about the world after death in Zoroastrian religion from Gahani texts to Pahlavi texts. Ma`rifat-e Adyan, 16(2), - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.5000966
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi elmi daneshvar."The development of concepts about the world after death in Zoroastrian religion from Gahani texts to Pahlavi texts". Ma`rifat-e Adyan, 16, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
elmi daneshvar, M.(2025) 'The development of concepts about the world after death in Zoroastrian religion from Gahani texts to Pahlavi texts', Ma`rifat-e Adyan, 16(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
elmi daneshvar, M. The development of concepts about the world after death in Zoroastrian religion from Gahani texts to Pahlavi texts. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(2): -