TY - JOUR ID - 5000966 TI - تطور مفاهیم پیرامون فرجام‌شناسی فردی در آیین زرتشتی از متون گاهانی تا متون پهلوی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Mahdi, Elmi Daneshvar AD - دکتری - دانشگاه ادیان و مذاهب Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 2 SP - 63EP - 80مرگ ,فرجام‌شناسی ,بهشت ,دوزخ ,همیستگان ,زرتشتيان ,DO - 10.22034/marefateadyan.2024.5000966 AB - باور به جهان پس از مرگ و دریافت پاداش و پادافره، از اعتقادات راستین زرتشتیان است؛ به‌گونه‌ای‌که بر تمام بنیان‌های اعتقادی آنان سایه افکنده است. این باور در متون دینی در دورة باستان (اوستایی) و در دورة فارسی میانه (پهلوی) به‌خوبی بیان شده است. هرچند این متون این باور را به‌صورت کلی تبیین کرده‌اند، اما هر کدام از آنها برخی از زیرمجموعه‌های جهان پس از مرگ را تبیین کرده یا تفصیل داده‌اند. در این تحقیق، با تحلیل متون دینی زرتشتیان در ادوار اوستای متقدم، اوستای متأخر و متون پهلوی، تغییرات صورت‌گرفته دربارة فرجام و حیات پس از مرگ را مورد بررسی قرار داده و به تبیین مفاهیم آخرت‌شناسی در آنها پرداخته‌ایم و تلاش کرده‌ایم که تطور مفهوم مرگ را در این دوره‌ها مورد بررسی قرار دهیم. ازهمین‌رو مفاهیم اصلی وابسته به مفهوم مرگ و فرجام‌شناسی فردی مشخص شده است و بر مبنای آنها متون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. مفاهیم آخرت‌شناسی در متون گاهانی به‌صورت کلی، اما در متون پهلوی به‌صورت کامل‌تری بیان شده‌اند. سیر تطور در این دوره‌ها به این صورت بوده است که مفاهیم آخرت‌شناسی با پیوستگی و یکسانی نسبی در متون دورة باستان طرح و سپس به دورة میانه منتقل شده‌اند. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/5000966 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5000966-1750138768.pdf ER -