Ma`rifat-e Adyan, Volume 9, Issue 1, No 33, Year 2025 , Pages 41-57

    From Christ the Shepherd to a Ruling Pope, and from the Ruling Pope to a Pope who Teaches

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Esmaeeil Alikhani / Assistant Professor IRIP / E.Alikhani@irip.ac.ir
    Abstract: 
    Although Christianity did not have the ability to play a theoretical and practical role in politics and social activities until the fourth century, it -for some purposes - entered the social arena and took part in government activity. This brought about undesirable effects to Christian societies, which ended in the exclusion of the church from social life. This paper studies the causes and factors behind this sudden rise and exclusion. It seems that this end is ascribed to the fact that Christianity lacks political and social foundations. All prophets (as) took measures to establish a government when they found that the conditions were favorable, but no such conditions were prevailing in the time of Christ (as). The system which rests on two aspects - worldly and spiritual – in Christian theology, the similar example which is contained in Augustine's book "The City of God" and Aquinas' belief that a distinction should be drawn between political affairs, salvation and happiness all support this claim. Thus, although Christians entered the social and political arenas in theory and action, they returned to the standing point. They got themselves into a corner in the church and played the role of teachers of ethics because their entrance was accidental.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :از مسیح شبان تا پاپ حاکم و از پاپ حاکم تا پاپ معلم اخلاق
    Abstract: 
    مسیحیت، هرچند تا قرن چهارم امکان حضور نظری و عملی در سیاست و اجتماع را نداشت، اما بر اثر عواملی وارد عرصه‌ی اجتماع و حاکمیت شد و این حاکمیت تجربه‌ی ناخوشایندی برای جوامع مسیحی به بار آورد. در نهایت، موجب طرد کلیسا از اجتماع شد. این نوشتار، به بررسی علل و عوامل حضور ناگهانی و این طرد ناخوشایند می پردازد. به نظر می رسد، علت اصلی این امر ناشی از عدم برخورداری مسیحیت از بنیان های نظری سیاسی ـ اجتماعی است. هرچند همه‌ی پیامبران، در صورت وجود زمینه، برای حکومت گام برمی داشتند، اما چنین زمینه ای برای حضرت عیسی علیه السلام به وجود نیامد. نظام دوگانه‌ی دنیوی و اخروی موجود در الهیات مسیحیت، نظیر آنچه در کتاب شهر خدای آگوستین شاهدیم و این رویکرد آکوئیناس، که باید میان دو حوزه‌ی تدبیر امور سیاسی و رستگاری و سعادت اخروی تمایز نهاد، شاهدی بر این مدعاست. بنابراین، هرچند مسیحیان، علاوه بر ورود به اجتماع و سیاست، به نظریه پردازی سیاسی نیز پرداختند، اما ازآنجا که این ورود، به صورت عارضی و ناگهانی رخ داد و نیز از آن سوءاستفاده کردند، به همان اصل خود، یعنی کنج کلیسا و معلم صرف اخلاق بودن بازگشتند.
    References: 
    • کتاب مقدس، 1996، انجمن کتاب مقدس ايران، ايلام.
    • استيد، کريستوفر، 1380، فلسفه در مسيحيت باستان، ترجمة عبدالرحيم سليماني، قم، مرکز اديان و مذاهب.
    • آگوستين، 1391، شهر خدا، حسين توفيقي، قم، اديان و مذاهب.
    • براون، کالين، 1392، فلسفه و ايمان مسيحي، ترجمة طاطاووس ميکائيليان، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي.
    • تستا،‌ گي و تستا، ژان، 1368، ديباچه‌اي بر تفتيش عقايد در اروپا و آمريکا،‌ ترجمة غلامرضا افشارنادري، تهران، زرين.
    • توفيقي، حسين، 1384، آشنايي با اديان بزرگ، تهران، سمت.
    • جي لسلي، دانستن، 1381، آيين پروتستان، ترجمة عبدالرحيم سليماني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • بوري، جي، بي، ۱۳۲۹، تاريخ آزادي فکر، ترجمة حميد نيرنوري، تهران، کتابخانه دانش.
    • دوتوکويل، الکسي، 1391، انقلاب فرانسه و رژيم پيش از آن، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، مرواريد.
    • دورانت، ويليام جيمز، ‎۱۳۹۱، تاريخ تمدن، ترجمة احمد آرام، تهران، علمي و فرهنگي.
    • راسل، برتراند، 1365، تاريخ فلسفه غرب، نجف دريابندري، تهران، پرواز.
    • رضواني،‌ محسن، 1385،‌ لئو اشتراوس و فلسفه سياسي اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • روزول پالمر، رابرت، 1352، عصر انقلاب دموکراتيک، تهران، اميرکبير.
    • روسو، ژان ژاک، 1390، قرارداد اجتماعي، ترجمة سعيد حبيبي، تهران، ابر سفيد.
    • سدي يو، رنه، 1363، تاريخ سوسياليسم، ترجمة عبدالرضا هوشنگ مهدوي، تهران،‌ فرهنگ نشر نو.
    • شجاعي زند، عليرضا، 1379، «آنک مسيح... اينک انسان! »، هفت آسمان، ش 8، ص 111ـ164.
    • ـــــ ، 1380، دين، جامعه و عرفي شدن، تهران، مرکز.
    • طباطبايي، سيدجواد، 1387، جدال قديم و جديد از نوزايش تا انقلاب فرانسه، تهران، ثالث.
    • فاستر، مايکل برسفورد، 1388، خداوندان انديشه سياسي، ترجمة جواد شيخ‌الاسلامي، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کاپلستون،‌ فردريک، 1387، تاريخ فلسفه، ترجمة ابراهيم دادجو، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کارپنتر، همفري، ‌1374، عيسي، ترجمة حسن کامشاد، تهران، طرح نو.
    • کرنر، اول، بي‌تا، سرگذشت مسيحيت در طول تاريخ، بي‌جا، بي‌نا.
    • کلوسکو، جورج، 1391، تاريخ فلسفه سياسي، ترجمة خشايار ديهيمي، تهران، نشر ني.
    • کونگ، هانس، 1384، تاريخ کليساي کاتوليک، ترجمة حسن قنبري، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان.
    • گريدي، جوان، 1377، مسيحيت و بدعت‌ها، ترجمة عبدالرحيم سليماني اردستاني، قم، مؤسسه فرهنگي طه.
    • لين، توني، 1380، تاريخ تفکر مسيحي، آسريان، روبرت، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
    • المر بارنز، هري و بکر، هوارد، 1358، تاريخ انديشه اجتماعي از جامعه ابتدائي تا جامعه جديد، ترجمة جواد يوسفيان و علي‌اصغر مجيدي، تهران، کتاب‌هاي جيبي.
    • مک گراث، آليستر، 1392، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمة بهروز حدادي، محمدرضا بيات و وحيد صفري، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ميلر، ويليام م، 1931، تاريخ کليساي قديم در امپراطوري ايران و روم، ترجمة علي نخستين، ليپسيگ.
    • وان وورست، رابرت اي، 1387، مسيحيت از لابلاي متون، ترجمة جواد باغباني و عباس رسول‌زاده، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • هابز، توماس، 1387، لوياتان، ترجمة حسين بشيريه، تهران، نشر ني.
    • هگل، گئورگ ويلهلم فريدريش، 1369، استقرار شريعت در مذهب مسيح، ترجمة باقر پرهام، تهران، آگاه.
    • Aquinas, Thomas, 1946, Du royaume, Paris: Egloff : Diffusion Librairie philosophique J. Vrin. 
    • Aquinas, Thomas, 2006, Summa  Theologia, New York, Cambridge university press.
    • Ayer, Joseph Cullen, 1913, A Source Book for Ancient Church History, New York, Scribners.
    • Beard, Charles; Smith, John Frederick, 1889, Martin Luther and the Reformation in Germany until the close of the Diet of Worms, London, K. Paul. Trench, 1889.
    • Burman, Edward, 1984, The Inquisition: The Hammer of Heresy, London, Aquarian Press.
    • Bury, John Bagnell, 1911 -1936, The Cambridge Medival History, Cambridge University Press and Macmillan.
    • Ehrhart, Arnold, 1959, Political Metaphysics from Solon to Augustine, Tobingen.
    • Hamilton, Bernard, 1981, The Medieval Inquisition, New York, Holmes & Meier.
    • Kung, Hans, 2001, The Catholic Church, New York, Modern Library.
    • Mac Intyre, Alasdair, 1968, Marxism and Christianity, Harmonds Worth: PENGUIN.
    • Machiavelli, Niccolò, 1948, The Discourses, Penguin Classics.
    • McCabe, Joseph, 2003, Crisis in the History of the Papacy, Kessinger Publishing.
    • Melamed, Abraham, 1997, "Medieval and renaissance jewish political philosophy", History of jewish philosophy, Edited by Daniel H. Frank and Oliver Leaman, Routledge.
    • Pangle, Thomas L. , 1989, How to Begin to study medieval philosophy" The Rebirth of Classical Political Rationalism: An Introduction to the Thought of Leo Strauss, University of Chicago Press.
    • Strauss, Leo, 1952, Persecution and the art of writing, Free Press.
    • Troeltsch, Ernst, 1992, The Social Teaching of the Christian Churches, West Minster/John Knox Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alikhani, Esmaeeil.(2025) From Christ the Shepherd to a Ruling Pope, and from the Ruling Pope to a Pope who Teaches. Ma`rifat-e Adyan, 9(1), 41-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Esmaeeil Alikhani."From Christ the Shepherd to a Ruling Pope, and from the Ruling Pope to a Pope who Teaches". Ma`rifat-e Adyan, 9, 1, 2025, 41-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alikhani, E.(2025) 'From Christ the Shepherd to a Ruling Pope, and from the Ruling Pope to a Pope who Teaches', Ma`rifat-e Adyan, 9(1), pp. 41-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alikhani, E. From Christ the Shepherd to a Ruling Pope, and from the Ruling Pope to a Pope who Teaches. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(1): 41-57