Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 2, No 30, Year 2024 , Pages 117-132

    An Analysis of the Theory of Maya in the Vedas

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    ✍️ Zhra / PhD Student of Transcendental Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad / eskandari66z@gmail.com
    Saeid / Professor of Shiraz University
    Syed Morteza / A Professor of Ferdosi University of Mashhad / shahrudi@um.ac.ir
    Abstract: 
    The doctrine of Maya which is introduced by Hinduism to show how man was created is one of the most important parts of Hindu theology. This doctrine indicates that the process of creation is, in fact, a kind of Brahman’s manifestation, and the world represents Brahman’s shade and his dream. The theory of Maya, which is one of the results of the pantheistic perspective, is mainly discussed in the book Upanishads and was developed by the mystics of Vedanta school, especially Shankara, one of the prominent thinkers of this school. This study aims to show that the theory of Maya does exist, though not in a detailed form, in the series of “Vedas", the oldest scriptures of Hinduism and the world. For this purpose, the paper makes a philosophical and semantic investigation of the theory of Maya in order to prove it in the light of the hymns of the Vedas, including the hymes of "creation" and "Prosha".
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :واکاوی نظریه مایا در وداها
    Abstract: 
    آموزة مایا که برای بیان چگونگی خلقت در آیین هندو مطرح می گردد، یکی از مهم ترین بخش های الهیات هندو می باشد. این آموزه، بیانگر این است که فرایند خلقت در واقع نوعی تجلی برهمن است و جهان به عنوان سایة برهمن و رؤیای او صادر شده است. نظریة مایا، که زاییدة یک نگاه وحدت وجودی است، بیشتر در کتاب اوپانیشادها مطرح گردیده و از سوی عارفان مکتب ودانتایی، بخصوص متفکر برجستة این مکتب یعنی شانکارا واکاویی، بسط و گسترش یافته است. این پژوهش، بر آن است تا نشان دهد اصل نظریه مایا، هرچند نه به شکلی مفصل، در مجموعة «وداها»، که قدیمی ترین متون مذهبی جهان و آیین هندو به شمار می روند، وجود داشته است. بدین منظور، به کاوش های لغت شناسی و معناشناسی در باب نظریة مایا پرداخته و با نظر به سرودهای وداها، از جمله دو سرود «آفرینش» و «پروشا»، تلاش در اثبات این مطلب صورت گرفته است.
    • اباذري، يوسف، مراد فرهادپور، وهاب ولي، 1372، اديان جهان باستان، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • آشتياني، جلال‌الدين، 1375، عرفان گنوستي سيزم ـ ميستي سيزم مذاهب هندي، تهران، شركت سهامي انتشار.
    • جلالي نائيني، سيدمحمدرضا، 1367، گزيده ريگ ودا، تهران، نقره.
    • چاتري،ساتيس،دريندرا موهان راتا، 1384، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، مترجم دكتر فرناز ناظر زاده كرماني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • حكمت،علي اصغر، 1337، سرزمين هند، تهران، دانشگاه تهران.
    • دارا شكوه، محمد، 1356، سر اكبر، تهران، كتابخانه طهوري.
    • دورانت، ويل، 1365، تاريخ تمدن، (مشرق زمين گاهوارة تمدن)، ترجمة احمد آرام، ع.پاشايي، امير حسين آرياپور، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
    • دولافوز، ث.ف، 1316، تاريخ هند، ترجمه سيدمحمدتقي فخر داعي گيلاني، تهران، كمسيون معارف.
    • رادا کریشنان،سروپالی، 1357، اديان شرق و فكر غرب، ترجمه دكتر رضازاده شفق، تهران، مختار.
    • ـــــ ، 1379، شيوه زندگي هندو،ترجمه سيد رضا حسيني آهي دشتي، تهران، ماكان.
    • ـــــ ، 1382، تاريخ فلسفه شرق و غرب، تاريخ فلسفه شرق، هيئت نويسندگان زير نظر رادا كريشنان، ترجمة خسرو جهانداري، چ دوم، تهران، علمي فرهنگي.
    • رحيميان، سعيد، 1391، آينه‌هاي روبرو،تهران، حكمت.
    • شايگان، داريوش، 1382، آيين هندو و عرفان اسلامي، ترجمة جمشيد ارجمند، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
    • ـــــ ، 1362، اديان و مكتب‌هاي فلسفي هند، تهران، امير كبير.
    • شريف، ميان محمد، 1362، تاريخ فلسفه در اسلام، تهيه و گردآوري ترجمه فارسي زير نظر نصرالله‌پور جوادي، بخش اول از باب اول، تفكر فلسفي در هند پيش از اسلام، نوشته س.ا. قدير، ترجمه دكتر فتح الله مجتبائي، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
    • شمس، محمدجواد، 1389، تنزيه و تشبيه در مكتب ودانته و مكتب ابن عربي، قم، اديان.
    • هيوم، ر. 1345، گزيدة اوپانيشادها، ترجمه رضا زاده شفق، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
    • Dasgupta, surend ranath, 1969, A history of indian philosophy ,Cambridge University, Cambridge.
    • Deussen, paul, 1966, The Philosophy of the upanishads, New York, Dover Publications.
    • Edwards, Paul, 1967, The Encyclopedia of Philosophy, New York, Macmillan.
    • Eliade Mircea, 1987, The Encyclopaedia of Religioed, New York, Mc Millan publishing company.
    • leaman, Oliver, 1999, Key Concepts in Eastern Philosophy, New York, Routledge.
    • Muller, Friedrich Max, 1964, Vedic hymns, delhi, Reprinted by Banarsidass.
    • Radhakrishnan, s, 1966, Indian Philosophy, London, Oxford, University Press.
    • Shastri, prabhu dutt, 1911, The Doctrine of Maya In the Philosophy of the Vedanta, London, University of Toronto.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Zhra, , Saeid, , Syed Morteza.(2024) An Analysis of the Theory of Maya in the Vedas. Ma`rifat-e Adyan, 8(2), 117-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zhra ; Saeid ; Syed Morteza ."An Analysis of the Theory of Maya in the Vedas". Ma`rifat-e Adyan, 8, 2, 2024, 117-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Z, , S, , S.(2024) 'An Analysis of the Theory of Maya in the Vedas', Ma`rifat-e Adyan, 8(2), pp. 117-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Z, , S, , S. An Analysis of the Theory of Maya in the Vedas. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 8(2): 117-132