Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 2, No 30, Year 2025 , Pages 29-52

    The Ways of Confronting the "Enemy" in the Qur'an and the Hebrew Bible

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Azamsadat Shabani / MA in Quran and Hadith Sciences / As.Shabani@alzahra.ac.ir
    Soheyla / Assistant Professor at the Department of Quran and Hadith Sciences, Alzahra University
    Abstract: 
    For confronting the enemy, Abrahamic religions provide appropriate behavioral strategies which, according to their mission, have certain ethical principles. In order to formulate a peaceful strategy for the followers of the two religions of Islam and Judaism, the present research studies and compares the commonalities and differences between the Holy Quran and the Tanakh in confronting enemies. The term "enemy" refers to those who show enmity to the religious ideology of the religious community of Muslims and Jews. Such enemies are classified by the Qur’an into three groups of "idolaters", "infidels", "hypocrites" and "contesting believers". In Tanakh they are divided into two groups: "atheists" and "Israelites". The attitude of Muslims towards the enemy is, as described in the Qur’an, always based on wisdom and divine help. In the Tanakh, God himself confronts the enemies and man’s wisdom has no important role in this regard. For confronting the enemy, the Holy Qur'an presents a distinct course ranging from a flexible attitude to a rigid one. In the recent versions of the Hebrew scriptures, there is a reference to the moral-based attitude towards the enemy, but the contradictions in Tanakh makes the idea of the correct behavioral patterns of confronting the enemy open to question. Because of its dominant nationalistic view, the attitude adopted by Tanakh towards the enemy is an absolute rejection of the others and it is mainly defensive, but the Holy Quran, regardless of ethnic differences, offers ethical based behavior that is all inclusive and useful to all races.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شیوه های مواجهه با «دشمن» در قرآن کریم و کتاب مقدس عبری
    Abstract: 
    ادیان ابراهیمی راه کارهای رفتاری مناسبی در برخورد با دشمن ارائه می دهد که مطابق با رسالت آنان، از اصول اخلاقی مشخصی برخوردار است. این پژوهش، به بررسی و مقایسه اشتراکات و افتراقات قرآن کریم و تنخ در برخورد با دشمنان، برای دستیابی به رفتار مسالمت آمیز بین پیروان این دو دین می پردازد. منظور از «دشمن»، دشمنان عقیدتی جامعه دینی مسلمانان و یهودیان است که براساس آیات قرآن کریم، به گروه های «مشرک»، «کافر»، «منافق» و «اهلِ کتاب معاند» و در تنخ، به گروه های «ملحد» و «بنی اسرائیل خاطی» تقسیم شده اند. در قرآن کریم، برخورد مسلمانان با دشمن، همراه با تعقل و یاری خداوند است. در تنخ، خداوند با دشمنان برخورد می کند و در این زمینه تعقل انسان ها نقش چندانی ندارد. قرآن کریم در رفتار با دشمن، سیر مشخصی از رفتار ملایم تا قاطع را ترسیم می کند. در کتب مؤخرِ کتاب مقدس عبری، می توان شاهد رفتارهای اخلاق محور با دشمن بود، اما تناقضات موجود در تنخ، مخاطب را در دریافت الگوی صحیح رفتاری در برخورد با دشمن دچار تردید می کند. در تنخ، برخورد با دشمن به دلیل نگاه غالب قومی آن، از سنخ طرد مطلق غیر خود و حالت تدافعی است؛ اما قرآن کریم، فارغ از اختلافات قومی، رفتاری مبتنی بر اخلاق ارائه می دهد که شمول گرا و مفید برای همه نژادهاست.
    References: 
    • قرآن كريم، 1415ق، ترجمه‌ محمد مهدي فولادوند، تهران، دارالقرآن الکریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
    • نهج‌البلاغه، 1393، ترجمه، محمد دشتی، تهران، پیام عدالت.
    • كتاب مقدس، 2002م، United Kingdom، چ سوم، انتشارات ايلام.
    • ابن‌کثیر دمشقی، اسماعیل‌بن عمرو، 1412ق، البدایة و النهایة، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • ابن‌هشام، 1415ق، السیرة النبویة، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • آنترمن، آلن، 1393، باورها و آیین‌های یهودی، قم، ادیان و مذاهب.
    • تميمى آمدى، عبد الواحدبن محمد، 1410ق، غرر الحكم و درر الكلم‏، تحقيق سيدمهدى رجایی، قم، دارالکتاب.
    • جصاص، احمدبن علی، 1405ق، احکام القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
    • ج‍ع‍ف‍ری‌ اری‍س‍م‍ان‍ی‌، رح‍م‍ت‌ و ح‍س‍ن‌ ده‍ش‍ی‍ری‌، 1379، دش‍م‍ن‌ش‍ن‍اس‍ی‌ از دی‍دگ‍اه‌ ق‍رآن‌، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
    • جوهري، اسماعيل‌بن حماد، 1376ق، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربية، تحقيق احمد عبدالغفور عطار، بيروت، دارالعلم الملايين.
    • حسینی، کمال، 1386، دشمن‌شناسی از دیدگاه قرآن: پژوهشی قرآنی پیرامون دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، تهران، لوح محفوظ.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1409ق، العين، چ دوم، قم هجرت.
    • ذکاوتی قراگوزلو، علیرضا، 1383، اسباب النزول، تهران، نشر نی.
    • رضوان، فتحی و محمد صبیح، 1340، محمد رسول اکرم، ترجمة محمدعلی خلیلی، بی‌جا، گوتنبرگ.
    • روحاني، محمود، 1366ـ1368، المعجم الاحصايي للالفاظ القرآن الكريم، (فرهنگ آماري كلمات قرآن كريم)، مشهد، نشر آستان قدس رضوي.
    • زمخشري، محمودبن عمر، 1979م، اساس‌البلاغة، بيروت، دارصادر.
    • سمهودي، علي‌بن‌عبدالله، بي‌تا، وفاءالوفاء بأخباردار المصطفي، دارالكتب العلمية.
    • سیوطی، جلال‌الدین، 1392، الاتقان‌فی‌علوم‌القرآن، ترجمه سیدمحمود طیب‌حسینی(دشتی)، قم، دانشکده اصول‌الدین.
    • سيد قطب، 1412ق، في ظلال القرآن، بيروت، قاهره، دارالشروق.
    • شهید ثانی، زین‌الدین‌بن علی، 1390ق، کشف الریبه، بی‌جا، دارالمرتضوی للنشر.
    • طبّاره، عفيف عبدالفتاح، بي‌تا، چهره يهود در قرآن، ترجمة سيدمهدي آيت‌اللهي، قم، جهان‌آرا.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق،‌ الميزان في تفسيرالقرآن، قم، جامعه مدرسين.
    • قاسمي، محمدجمال‌الدين، 1418ق، محاسن التأويل، بيروت، دارلكتب العلميه.
    • قمي، علي‌بن ابراهيم، 1367، تفسيرقمي، قم، دارالكتاب.
    • لیثی، علی‌بن محمد، 1376، عیون الحکم و المواعظ(للیثی)، تحقيق حسین حسنی بیرجندی، قم، دارالحدیث.
    • ماسون، دنيز، 1385، قرآن و كتاب مقدس، درون‌مايه‌هاي مشترك، ترجمة فاطمه‌سادات تهامي،‌ تهران، دفتر پژوهش و نشرسهروردي.
    • مكارم شيرازي، ناصر و دیگران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • ولفنسون، اسراييل، بي‌تا، تاريخ اليهود في بلادالعرب في الجاهلية و صدرالاسلام، مصر، مطبعة الاعتماد.
    • Botterweck, G.Johannes, Ringgren, Helmer, Josef Fabry, Heinz, 2003, Theological Dictionary of the Old Testament, United State of America.
    • Bromiley, Geoffrey w. 1982, The International Standard bible Encyclopedia, Editors: Everett f. Harrison (new T) Roland k. Harrison(old t.), William Sanrord Lasor(Biblical Geography and Archeology), Consulting Editor: Lawrence T. Geraty (Archeology), Project Editor: Edgar W. Smith, JR, William B., Michigan, Eerdmans publishing company, Grand papids.
    • Carpenter, Eugene E., Wesley Comfort, Philip, 2000, Holman Treasury of Key Bible Words: 200 Greek and 200 Hebrew Words Defined and explained, Nashville, Tennessee, Broadman & Holman publishers.
    • Davidson, Samuel, 1862, An Introduction to the Old Testament: Critical, Historical, and Theological, William & Norgate, Boston.
    • Firestone, Reuven, 2012, Holy War in Judaism: The Fall and Rise of a Controversial Idea, New York, Oxford University Press.
    • Murphy, Andrew R, 2011, The Blackwell companion to religion & violence, Blackwell Publishing Ltd, ND.
    • Palmer-Fernandez, 2004, Gabriel, Encyclopedia of religion and war, Great Britain, Berkshire publishing group, United State, Routledge, New York, London.
    • The Englishman’s Hebrew and Chaldee concordance of the Old Testament, ND, London: Longman, Green, Brown, and Longmans, Paternoster Row, Werthimer ,John & coEnglish and voreignprinters, Vol.2
    • Wyatt kent, Keri, 2011, Deeper into the word (Old Testament), Bethany house publishers, Washington DC.
    • http://biblehub.com/hebrew/341.htm, 2013
    • http://huc.edu/directory/reuven-firestone
    • http://www.usc.edu/schools/college/crcc/private/cmje/issues/more_issues/Holy_War_in_the_Hebrew_Bible.pdf.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabani, Azamsadat, , Soheyla.(2025) The Ways of Confronting the "Enemy" in the Qur'an and the Hebrew Bible. Ma`rifat-e Adyan, 8(2), 29-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Azamsadat Shabani; Soheyla ."The Ways of Confronting the "Enemy" in the Qur'an and the Hebrew Bible". Ma`rifat-e Adyan, 8, 2, 2025, 29-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabani, A, , S.(2025) 'The Ways of Confronting the "Enemy" in the Qur'an and the Hebrew Bible', Ma`rifat-e Adyan, 8(2), pp. 29-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabani, A, , S. The Ways of Confronting the "Enemy" in the Qur'an and the Hebrew Bible. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(2): 29-52