Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 2, No 26, Year 2025 , Pages 87-100

    Criticism of “Solomon's Ecclesiastes” Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Abdolali / Associate Professor of Shiraz University, Corresponding Author / ashokr@rose.shirazu.ac.ir
    saadi moayedi / Instructor of Department of Islamic Sciences, Beiza' Azad Islamic University / Saadi14@iau.ac.ir
    Abstract: 
    Abstracts “Solomon's Ecclesiastes” is attributed to Prophet Solomon. As the Bible testifies, Solomon’s theosophy was a God-given theosophy. However, unwise viewpoints, such as determinism, nihilism, hedonism, pessimism, and hopelessness are attributed to him in this book. By making a semantic review and analysis of the term "theosophy" together with the inspiration of pure Islamic culture and adding the element of beauty we can get a more precise meaning of “theosophy”. According to this semantic change, “Solomon's Ecclesiastes” can be screened and the meaning of the theosophy, which Prophet Solomon requested from God, can be reread. Thus, the two kinds of theosophy, i.e. emanating theosophy and instructive theosophy constitute the origin of beauty and beauty constitute the manifestation of theosophy. In fact a real theosopher views the whole universe with respect and the whole system of creation seems to him beautiful and best. Therefore, the idea of attributing unwise attitudes to Prophet Solomon in this book is unacceptable because it does not conform with the idea that theosophy was bestowed upon him through divine grace.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقادی کتاب جامعه سلیمان بر مبنای رابطه حکمت و جمال
    Abstract: 
    کتاب جامعه سلیمان، منسوب به حضرت سلیمان علیه السلام است. بنا بر شهادت کتاب مقدس، خداوند به وی حکمت افاضه می کرد. با وجود این، دیدگاه های غیرحکیمانه ای نظیر جبرگرایی، پوچ گرایی، لذت گرایی و چهره‌ی بدبینانه و مأیوسانه ای در این کتاب به سلیمان نبی نسبت داده شده است. با بررسی و تحلیل معنایی اصطلاح «حکمت» و نیز الهام از فرهنگ ناب اسلامی، می توان با اضافه نمودن عنصر جمال، معنای دقیق تری از «حکمت» به دست آورد و بر اساس این تحول معنایی، کتاب جامعه سلیمان را غربالگری نمود، معنای حکمتی که سلیمان نبی از خداوند درخواست داشت را بازخوانی کرد. بدین ترتیب، حکمت که نوعی از آن، افاضه ای و نوع دیگرش تعلیمی است، مبدأ جمال و جمال مظهرِ آن است. در حقیقت، حکیم واقعی به همه جهان هستی با دیده احترام نگریسته و سراسر نظام آفرینش را زیبا و احسن می بیند. بنابراین، نگرش های غیرحکیمانه ای که در این کتاب به حضرت سلیمان علیه السلام منسوب است، با فرض اینکه ایشان مشمول عنایت الهی در افاضه حکمت است، پذیرفتنی نیست.
    References: 
    • كتاب مقدس، 2014م، ترجمه مژده براي عصر جديد.
    • ابراهيم زاده، عبداله و علي نوري، 1383، اديان الهي و فرق اسلامي، چ سوم، تهران، تحسين.
    • ابن سعيده، علي بن اسماعيل، 1421ق، المحكم و المحيط الاعظم، محقق عبد الحميد هنداوي، بيروت، دارالكتاب العلمية.
    • ابن منظور، محمدبن مكرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بيروت، بي‌نا.
    • پاوسن، ديويد، بي‌تا، رمز گشايي كتب مقدس، ترجمه رامين بسطامي، بي‌جا، بي‌نا.
    • تميمي آمدي، عبد الواحد بن عمر، 1410ق، غرر الحكم و دررالكلم، محقق سيد مهدي رجايي، چ دوم، قم، دارالكتاب الاسلامية.
    • توفيقي، حسين، 1385، آشنايي با اديان بزرگ، چ هشتم، تهران، سمت.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1386، قرآن در قرآن، چ هفتم، قم، اسراء.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1387، مراحل اخلاق در قرآن، چ هشتم، قم، اسراء.
    • جيلاني، رفيع الدين محمدبن محمد مومن، 1387، الذريعة الي حافظ الشريعة (شرح اصول كافي جيلاني)، محقق محمد حسين درايتي، قم، دار الحديث.
    • زبيدي، مرتضي، محمد بن محمد، (1414)، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق علي شيري، بيروت، دارالفكر.
    • سعيد، حبيب، بي‌تا، المدخل الي الكتاب المقدس، قاهرة، دار التاليف و النشر للكنيسة الاسقفية بالقاهرة.
    • سليماني اردستاني، عبدالرحيم، 1385، كتاب مقدس، چ دوم، قم، آيت عشق.
    • سيدرضي، ابوالحسن، محمدبن ابي احمد، 1380، نهج البلاغه، ترجمه محمد جواد شريعت، چ سوم، تهران، اساطير.
    • شريفي، عنايت الله و سعدي مويدي، 1394، «مفهوم شناسي واژه حكمت و جمال و رابطه آن از نظر قرآن»، پژوهشنامه معارف قرآني، ش 20، ص 91ـ133.
    • صدرالمتالهين، محمد ابن ابراهيم، 1366، تفسير القرآن الكريم، تحقيق محمد خواجوي، چ دوم، قم، بيدار.
    • فراهيدي، خليل ابن احمد، 1410ق، كتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
    • قمي مشهدي، محمد بن محمدرضا، 1368، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، محقق حسين درگاهي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • قمي، شيخ عباس، 1389، مفاتيح الجنان، ترجمه كمره‌اي، چ نهم، تهران، نبوي.
    • كاپلستون، فردريك، 1368، تاريخ فلسفه، ترجمه سيدجلال الدين مجتبوي، چ دوم، تهران، علمي و فرهنگي و انتشارات سروش.
    • مجلسي، محمد باقر بن محمدتقى‏، 1403ق، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، چ دوم، بيروت، دار إحياء التراث العربي‏.
    • مكارم شيرازي، ناصر و ديگران، 1363، تفسير نمونه، قم، دارالكتب الاسلامية.
    • ويل دورانت، 1376، تاريخ تمدن، ترجمه احمد آرام و همكاران، چ پنجم، تهران، علمي و فرهنگي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Abdolali, moayedi, saadi.(2025) Criticism of “Solomon's Ecclesiastes” Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal). Ma`rifat-e Adyan, 7(2), 87-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdolali ; saadi moayedi."Criticism of “Solomon's Ecclesiastes” Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal)". Ma`rifat-e Adyan, 7, 2, 2025, 87-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, moayedi, S.(2025) 'Criticism of “Solomon's Ecclesiastes” Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal)', Ma`rifat-e Adyan, 7(2), pp. 87-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, moayedi, S. Criticism of “Solomon's Ecclesiastes” Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal). Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(2): 87-100