@article { author = {, Abdolali and moayedi, saadi}, title = {نقادی کتاب جامعه سلیمان بر مبنای رابطه حکمت و جمال}, journal = {معرفت ادیان 26، بهار 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {87-100}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstracts “Solomon's Ecclesiastes” is attributed to Prophet Solomon. As the Bible testifies, Solomon’s theosophy was a God-given theosophy. However, unwise viewpoints, such as determinism, nihilism, hedonism, pessimism, and hopelessness are attributed to him in this book. By making a semantic review and analysis of the term "theosophy" together with the inspiration of pure Islamic culture and adding the element of beauty we can get a more precise meaning of “theosophy”. According to this semantic change, “Solomon's Ecclesiastes” can be screened and the meaning of the theosophy, which Prophet Solomon requested from God, can be reread. Thus, the two kinds of theosophy, i.e. emanating theosophy and instructive theosophy constitute the origin of beauty and beauty constitute the manifestation of theosophy. In fact a real theosopher views the whole universe with respect and the whole system of creation seems to him beautiful and best. Therefore, the idea of attributing unwise attitudes to Prophet Solomon in this book is unacceptable because it does not conform with the idea that theosophy was bestowed upon him through divine grace. }, keywords = {the Bible, Solomon's Ecclesiastes, theosophy, beauty., }, title_fa = {نقادی کتاب جامعه سلیمان بر مبنای رابطه حکمت و جمال}, abstract_fa ={کتاب جامعه سلیمان، منسوب به حضرت سلیمان علیه السلام است. بنا بر شهادت کتاب مقدس، خداوند به وی حکمت افاضه می کرد. با وجود این، دیدگاه های غیرحکیمانه ای نظیر جبرگرایی، پوچ گرایی، لذت گرایی و چهره‌ی بدبینانه و مأیوسانه ای در این کتاب به سلیمان نبی نسبت داده شده است. با بررسی و تحلیل معنایی اصطلاح «حکمت» و نیز الهام از فرهنگ ناب اسلامی، می توان با اضافه نمودن عنصر جمال، معنای دقیق تری از «حکمت» به دست آورد و بر اساس این تحول معنایی، کتاب جامعه سلیمان را غربالگری نمود، معنای حکمتی که سلیمان نبی از خداوند درخواست داشت را بازخوانی کرد. بدین ترتیب، حکمت که نوعی از آن، افاضه ای و نوع دیگرش تعلیمی است، مبدأ جمال و جمال مظهرِ آن است. در حقیقت، حکیم واقعی به همه جهان هستی با دیده احترام نگریسته و سراسر نظام آفرینش را زیبا و احسن می بیند. بنابراین، نگرش های غیرحکیمانه ای که در این کتاب به حضرت سلیمان علیه السلام منسوب است، با فرض اینکه ایشان مشمول عنایت الهی در افاضه حکمت است، پذیرفتنی نیست.}, keywords_fa = {حکمت ,کتاب مقدس ,جامعه سلیمان ,جمال ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/266}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/6_19.pdf} }