Pages:
35-52
Receive Date: 2025/10/14
Accept Date: 2025/10/14
Abstract:
Abstracts
Augustine is a theologian who has mystical states and a mystic who holds theological ideas. In his mysticism, wisdom is combined with mysticism, and asceticism with holding religious and social positions. Practically, love of God and His creatures constitutes the basis of his mystical thoughts. He considers humility as an important prerequisite for achieving perfection in love i.e. dissatisfaction with the current position and the need to move towards perfection. This objective can be accomplished through self-purification, and by having religious virtues and supplicating. With these three things, a mystic starts his mystical journey from the vegetative, sensory and cognitive (reasoning) stage, and passes through the stage of morality and serenity of mind to reach the ultimate goal, that is, the stage of contemplation. Those who pass through these stages have, in fact, passed imaginary, sensory, material and spiritual perception and have achieved an unchanging luminous knowledge through their intellectual perception. At this stage, man considers God as a ubiquitous viewer and as the source of all realities.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ساختار نظری و عملی عرفان مسیحی در اندیشه آگوستین
Abstract:
آگوستین متألهی است دارای حالات عرفانی و عارفی است صاحب اندیشه های الهیاتی. عقل با عرفان و زهد با تصدی مناصب دینی و اجتماعی در عرفان وی جمع شده اند. در بعد عملی، محور اندیشهی عرفانی وی عشق و محبت به خدا و مخلوقات اوست. از دید وی، برای رسیدن به کمال در عشق، شرط مهم فروتنی یعنی عدم رضایت به مقام فعلی و نیاز به حرکت به سمت کمال است. این امر از رهگذر تهذیب نفس، کسب فضایل دینی و دعا و نیایش قابل دستیابی است. سالک با این امور سه گانه، مراتب نفس را از مرتبهی نباتی، حسی، عقلی (استدلالی)، آغاز کرده و با طی مرتبهی اخلاق و طمأنینه، به هدف نهایی، که مرحله تأمل است، نائل می آید. آنان که این مراحل را طی کنند، در بُعد ادراکی از ادراک حسی مادی و روحانی خیالی گذر کرده اند و با ادراکی عقلی، به معرفتِ نوری تغییرناپذیر دست یافته اند. در این مرحله، انسان خداوند را همه جا حاضر و ناظر می داند و می یابد که همه حقایق از او تغذیه می کنند.
References:
- اندرهيل، اولين، 1384، عارفان مسيحي، ترجمه احمدرضا مويدي و حميد محموديان، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- آگوستين، 1371، اعترافات، ترجمه سايه ميثمي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
- ـــــ ، 1391، شهر خدا، ترجمه، حسين توفيقي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- پيترز، اف ئي، 1384، يهوديت، مسيحيت و اسلام، مترجم حسين توفيقي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- کتاب مقدس، 2002، ترجمه قديم، چ سوم، انتشارات ايلام.
- کرماني، عليرضا، 1394، «بررسي عناصر عرفاني کتاب مقدس»، معرفت اديان، ش 23، ص 129 ـ 147.
- گريدي، جوان. اُ، 1384، مسيحيت و بدعتها، ترجمه عبدالرحيم سليماني اردستاني، قم، مؤسسه طه.
- لين، توني، 1380، تاريخ تفکر مسيحي، ترجمه روبرت آسريان، فرزان روز، تهران.
- هادينا، محبوبه، 1390، ريشههاي الهيات مسيحي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- ياسپرس، کارل، 1363، آگوستين، ترجمه محمد حسن لطفي، بيجا، خوارزمي.
- Aumann, Jordan, 1985, Christian Spirituality in the Catholic Tradition, Reprinted by Wipf and Stock Publishers, e-book.
- Cuthbertler Butler, Western Mysticism ,The Teaching of SS. Augustine,Gregory and Bernard on Contemplation and the Contemplative Life, London, Fletcher And Sonltd, 1926.
- Fairweather, William, 1936, Among The Mystics, Edinborgh.
- Fanning, Steven, 2005, Mystics Of The Christian Tradition, London and New York, Routledge, e-Book, 2005.
- Fraeters, Veerle, 2012, Visio / Vision, In The Cambridge Companion to Christian Mysticism, Edited By Amy Hollywood and Patricia Z. Beckman, Cambridge University Press.
- Inge, William Ralph, 1899, Christian Mysticism, New York Charles Scribner’s Sons.
- King, Ursula, 2004, Christian Mystics Their Lives and Legacies throughout the Ages, London and New York, Routledge.
- Leyser, Conrad, Authority and Asceticism from Augustine to Gregory the Great, Oxford, Clarendon Press, 2000.
- Pourrat, P., 2008, Christian Spirituality, Translated by W. H. Mitchell, London, Borns Gates and Washbourne, Digitized by the Internet Archive.
- Sheldrake, Philip, 2007, A Brief History of Spirituality, Blackwell Publishng, 2007.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kermani, Alireza.(2025) The Theoretical and Practical Structure of Christian mysticism in Augustine’s Thoughts. Ma`rifat-e Adyan, 7(2), 35-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Alireza Kermani."The Theoretical and Practical Structure of Christian mysticism in Augustine’s Thoughts". Ma`rifat-e Adyan, 7, 2, 2025, 35-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kermani, A.(2025) 'The Theoretical and Practical Structure of Christian mysticism in Augustine’s Thoughts', Ma`rifat-e Adyan, 7(2), pp. 35-52
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kermani, A. The Theoretical and Practical Structure of Christian mysticism in Augustine’s Thoughts. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(2): 35-52