TY - JOUR ID - 263 TI - ساختار نظری و عملی عرفان مسیحی در اندیشه آگوستین JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 16 LA - fa SN - 2008-8116 AU - Alireza, Kermani AD - دانشیار - گروه عرفان مؤسسه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 35EP - 52عرفان مسیحی ,رهبانیت ,عرفان ,شهود ,آگوستین ,عشق و محبت ,DO - AB - آگوستین متألهی است دارای حالات عرفانی و عارفی است صاحب اندیشه های الهیاتی. عقل با عرفان و زهد با تصدی مناصب دینی و اجتماعی در عرفان وی جمع شده اند. در بعد عملی، محور اندیشه‌ی عرفانی وی عشق و محبت به خدا و مخلوقات اوست. از دید وی، برای رسیدن به کمال در عشق، شرط مهم فروتنی یعنی عدم رضایت به مقام فعلی و نیاز به حرکت به سمت کمال است. این امر از رهگذر تهذیب نفس،  کسب فضایل دینی و دعا و نیایش قابل دستیابی است. سالک با این امور سه گانه، مراتب نفس را از مرتبه‌ی نباتی،  حسی، عقلی (استدلالی)، آغاز کرده و با طی مرتبه‌ی اخلاق و طمأنینه، به هدف نهایی، که مرحله تأمل است، نائل می آید. آنان که این مراحل را طی کنند، در بُعد ادراکی از ادراک حسی مادی و روحانی خیالی گذر کرده اند و با ادراکی عقلی، به معرفتِ نوری تغییرناپذیر دست یافته اند. در این مرحله، انسان خداوند را همه جا حاضر و ناظر می داند و می یابد که همه حقایق از او تغذیه می کنند. UR - https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/263 L1 - https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/3_20.pdf ER -