Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 1, No 25, Year 2025 , Pages 69-91

    The Challenge of the Concept Time in Hinduism

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hediyeh / PhD Student of Religions and mysticism, The Islamic Azad University, Central Tehran Branch / h.delgir@yahoo.com
    Tahereh Tvakkoli / Assistant Professor of Department of Philosophy and Religions, Tehran Azad Islamic / Tavakkolit@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Man always faced the question as to what time or history is. He asks himself, “what is time or history is?” And “What is our relationship with them?” This research seeks to answer this question in the light of the view of Hinduism by using an analytical-theoretical approach. In Hinduism two patterns: linear and circle are challenged and finally the circle plan of time (Kaleh) has a clearer representation. In circle time, time is a cycle in which the events of a, b, c etc. take place. One of the patterns of circle time is the pattern of transmigration which is a cycle of life and death. In the Avestan notion time is circle, too, but like Hinduism, it has no way for eternal return; rather a return to an eternal origin. The full period of limited time, which, according to Hinduism, lasts for twenty thousand years, comes after the last three thousand years of body resurrection and is a return to the origin. The second kind of time is linear and horizontal. The important point of linear idea is that it is a filamentary idea, according to which everything has one beginning and one end and these two cannot be alike and their movement is not possible. The present research, investigating the concept of time in Veda, Etheroda and Opehnished and their divisions and also philosophical schools of India, shows that history (Eity Hasa) has lost its general and common meaning and definition in the linear religions; because the Hindus do not take care of historical experiments and past events, rather they pay special attention to the meaning and doctrines in their religious texts.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چالش مفهوم زمان در آیین هندو
    Abstract: 
    دریافت: 19/9/1394 ـ پذیرش: 13/2/1395   انسان همواره با پرسش از چیستی زمان و تاریخ مواجه بوده است؛ از خود می پرسد زمان و تاریخ چیست؟ و ما چه رابطه ای با آنها داریم. این پژوهش با رویکرد تحلیلی ـ نظری به پاسخ به چنین پرسشی، در آیین دین هندو می پردازد. در این آیین، دو الگوی خطی و دوری به چالش کشیده می شود و در نهایت طرح دوری زمان(کاله)، بازنمایی بیشتری دارد. در زمان دوری، زمان چرخه ای است که درون آن حوادث الف، ب، ج و... وجود دارند. یک الگو از زمان دوری، الگوی تناسخ است که چرخه زندگی و مرگ است. در زروان نیز زمان دوری است، ولی همانند آیین هندو، به صورت بازگشت ابدی نیست، بلکه رجعت به مبدایی ابدی است. دوره کامل زمان کرانمند، که دوازده هزار سال است، پس از سه هزاره آخر رستاخیز تن روی می دهد و رجعت به اصل است. نوع دوم به زمان، خطی یا آفاقی است. نکته مهم انگاره خطی، نگاه رشته ای است، که همه چیز یک آغاز و یک پایانی دارند و این دو نمی توانند شبیه هم باشند و امکان جابه جایی آنها هم وجود ندارد. پژوهش حاضر به بررسی مفهوم زمان در ودا، اتهرودا و اوپه نیشد و تقسیمات آن و همچنین مکاتب فلسفی هند پرداخته، نشان می دهد که در نهایت تاریخ (ایتی هاسا)، معنای عام و متعارف و تعریفش در ادیان خطی را از دست داده است؛ زیرا هندوها به دنبال تجربیات تاریخی و حوادث گذشته نیستند، بلکه به دنبال معنا در متون و آموزه های دینی خود هستند.
    References: 
    • استنفورد، مايکل، 1385، درآمدي بر تاريخ پژوهي، ترجمه مسعود صادقي، تهران، سمت.
    • اريکسن، تروند، 1385، تاريخ زمان، ترجمه اردشير اسفندياري، آبادان، پرسش.
    • ايونس، رورونيکا، 1373، شناخت اساطير هند، ترجمه محمدحسين باجلان فرخي، تهران، اساطير.
    • ذکرگو، اميرحسين، «زمان و اسطوره در جهانشناسي سنتي هند»، کتاب ماه هنر، مهر و آبان 1382.
    • شاتوک، سيبيل، 1380، آيين هندو، ترجمه محمدرضا بديعي، تهران، اميرکبير.
    • شايگان، داريوش، 1388، بتهاي ذهني و خاطره ازلي، تهران، اميرکبير.
    • ميکي، وال، داس، تلسي، رامايانا، 1378، کهن ترين متن حماسي عاشقانه هند، ترجمة امر سنکهه، امر پرکاش، تهران، موسسه فرهنگي هنري الست فردا.
    • Brandon, s. g. f, 1965, History, Time and Deity, Manchester university press.
    • Gangulg, dilipkuma, 1984, history and historians in ancient india, Abbinavplublications.
    • Goswami, Saurabh, 2005, Thielemann, Selina, Music and Fine Arts in the Devotional Traditions of India: Worship Through Beauty,APH Publishing.
    • Grimes, John, 1996, A Concise Dictionary of Indian Philosophy: Sanskrit Terms Defined in English, SUNY Press, 1996.
    • Society for the Study of Time, 1986, Time, Science, and Society in China and the West,Univ of Massachusetts Press.
    • K.klostermaier, Klaus, 2003 A, Hinduism: A short history, one word publication.
    • _____ , 2003 B, A concise encyclopedia of Hinduism, one word oxford.
    • Kishore mandal, kumar, 1968, A comparative study of the concepts of space and time in Indian thought, Chowkhamba Sanskrit Series Office.
    • Kloetzli, Randy and Hiltebeitel, alf, 2004, The Hindu world,” kala”, edited by sushilmittal and gene thursby, routledgetaylor and francis group.
    • Mahabharata: anusanapar, tr.Kisari Mohan Ganguli, 1883-1896, part 1,section1, p:1-6, from: sacred-texts.com.
    • Rodrigues, Hillary, 2006, IntroductingHinduism, Routledge.
    • Saha, Debika, 2009 A, The Encyclopedia of time, science, philosophy, theology, and culture, “Hinduism, Mimamsa-vedanta”,H. Birn editor, sage publications.
    • _____ , 2009 B, The Encyclopedia of time, science, philosophy, theology, and culture “Hinduism, Nyaya-Vaisesika”, H. Birn, sage publications.
    • _____ , 2009 C, The Encyclopedia of time, science, Philosophy, theology, and culture “Hinduism,Samkhya-Yoga”, H. Birn, sage publications.
    • Thaper, Romila, 2002, Time, “cycle and linear time in early india ”, Edited by ridderbos Cambridge.
    • Vishnu purana, tr.Horace hayman Wilson, 1840, from sacred-texs.com
    • Vitsaxis, Vassilis, 2009, Thought and Faith: Comparative philosophical and religious concepts in ancient Grece, India, and Christianity, Somerset Hall Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hediyeh, Tvakkoli, Tahereh.(2025) The Challenge of the Concept Time in Hinduism. Ma`rifat-e Adyan, 7(1), 69-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hediyeh ; Tahereh Tvakkoli."The Challenge of the Concept Time in Hinduism". Ma`rifat-e Adyan, 7, 1, 2025, 69-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Tvakkoli, T.(2025) 'The Challenge of the Concept Time in Hinduism', Ma`rifat-e Adyan, 7(1), pp. 69-91

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Tvakkoli, T. The Challenge of the Concept Time in Hinduism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(1): 69-91