Pages:
85-103
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstracts
At the beginning of "Liberation theology", it was mainly dependent on Roman Catholicism and greatly indebted to the driving force of the Second Vatican Council. Liberation theologians believe that the goal of liberating the poor and the oppressed is reflected in the Bible, especially in the discussion about the "exodus" of Israelite and the life, death, and resurrection of Jesus of Nazareth. In addition to its being in line with Marxism in its struggle against exploitation, methodologically, this theological school was greatly indebted to Marxism, and it emphasized on the cycle of "action- thinking -action". The failure of socialism, the relative sovereignty of secularism and the return of neoliberation economic policy in Latin America evoked the feeling that liberation theology was collapsing. However, considering the fluid and critical epistemology of the first generation of the leaders of the movement, the second generation of its leaders expanded the scope of their studies on such issues, like globalization and capitalism, human rights, women's and children's rights, environmental ethics and so on. Using an analytical approach, this paper studies the principles of Catholic view liberation theology about the salvation of man, the status of Christ in man's salvation, liberation hermeneutics of the Bible, and redefining the duties of the church. It also evaluates the innovations of this movement in the last fifty years.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور
Abstract:
«الاهیات آزادی بخش»، در آغاز عمدتاً پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متألهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، به ویژه با بخش «خروج» بنی اسرائیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخهی «عمل ـ تفکر ـ عمل» تأکید می کرد.
شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الهیات آزادی بخش رو به نابودی است. ولی نسل دوم رهبران نهضت، با توجه به معرفت شناسی سیال و انتقادیِ نسل اول، گسترهی بررسی های خود را پیرامون موضوعات جهانی سازی و نظام سرمایه داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسئله اخلاق زیست محیطی و... تعمیق بخشیدند.
این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الهیات آزادی بخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک آزادی بخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند.
References:
- كتاب مقدس، 1987، ترجمه انجمن مقدس ايران، چ دهم، ايران.
- برنهاردت، رينهلود، 1393، كارگاه آموزشي تازهترين تحولات الهيات پروتستان، قم، اديان و مذاهب،
- http://dinonline.com/doc/report/fa/5086
- زيبايينژاد، محمدرضا، 1382، مسيحيتشناسي مقايسهاي، چ دوم، تهران، سروش.
- عسگري، ياسر و شمس الله مريجي، 1389، «الاهيات آزاديبخش امريكاي لاتين؛ ريشهها و عوامل شكل گيري»، معرفت اديان، ش 3، ص 139ـ168.
- عليجاني، رضا، 1380، ايدئولوژي: ضرورت يا پرهيز و گريز، تهران، چاپخش.
- ـــــ ، 1367، كلياتي درباره الهيات رهاييبخش، تهران، موسسه بين المللي كتاب.
- مك گراث، آليستر، 1392، درسنامه الهيات مسيحيان(بخش دوم: مفاهيم اصلي الاهيات)، ج 1، ترجمه گروه مترجمان، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- نماينده، مجتبي، 1392، الهيات آزاديبخش (زمينهها، مباني، اعتقادات، اهداف و تحولات فكري)، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه كاشان.
- يوسفيان، جواد، 1368، كليساي شورشي، تهران، ني.
- Berkey, Robert and Sarah A, 1993, Edwards, Christology in Dialogue, The Pilgrim Press, United states of America.
- Boff, Leonardo and Clodovis Boff, 1987, Introducing Liberation Theology, Translated by Paul Burns, New York, Orbis Books.
- Cadorette, Curt, 1988, From the Heart of the people: The Theology of Gustavo Gutierrez, United States, Meyer-stone Books.
- Dozeman, Thomas B, 2010, Method For Exodus, United States, Cambridge University Press.
- Hillar, Marian, 1993, Liberation theology: religious response to social problem, in Humanism and Social Issues, Houston, pp. 35-52.
- Gutierrez, Gustavo, 1974, A Theology of Liberation: History, Politics, and Salvation, translated by: Caridad Inda and John Eagleson, London SCM Press Ltd.
- Meagher, P.K, 2003, Liberation Theology (In New Catholic Encyclopedia second edition), V.8, United States, Catholic university of America press.
- Nash, Ronald (editor), 1984, Liberation Theology, Michigan, Mott Media publishers.
- Sobrino, Jon, 1993, Jesus The Liberator, Trans By Paul Burns and Francis McDonagh, Burns & Oates Press, United states of America.
- Suenens, L.J, 1980, Charismatic Renewal and Social Action: A Dialogue. Britain, Longman and Todd Ltd.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mojtaba, Heidari, Hossein.(2025) The Epistemological Record of Liberation Theology _ Half a Century after Its Emergence. Ma`rifat-e Adyan, 6(4), 85-103
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mojtaba ; Hossein Heidari."The Epistemological Record of Liberation Theology _ Half a Century after Its Emergence". Ma`rifat-e Adyan, 6, 4, 2025, 85-103
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Heidari, H.(2025) 'The Epistemological Record of Liberation Theology _ Half a Century after Its Emergence', Ma`rifat-e Adyan, 6(4), pp. 85-103
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Heidari, H. The Epistemological Record of Liberation Theology _ Half a Century after Its Emergence. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(4): 85-103