@article { author = {, Mojtaba and Heidari, Hossein}, title = {بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور}, journal = {معرفت ادیان 24، پاییز 1394}, volume = {6}, number = {4}, pages = {85-103}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = {Abstracts At the beginning of "Liberation theology", it was mainly dependent on Roman Catholicism and greatly indebted to the driving force of the Second Vatican Council. Liberation theologians believe that the goal of liberating the poor and the oppressed is reflected in the Bible, especially in the discussion about the "exodus" of Israelite and the life, death, and resurrection of Jesus of Nazareth. In addition to its being in line with Marxism in its struggle against exploitation, methodologically, this theological school was greatly indebted to Marxism, and it emphasized on the cycle of "action- thinking -action". The failure of socialism, the relative sovereignty of secularism and the return of neoliberation economic policy in Latin America evoked the feeling that liberation theology was collapsing. However, considering the fluid and critical epistemology of the first generation of the leaders of the movement, the second generation of its leaders expanded the scope of their studies on such issues, like globalization and capitalism, human rights, women's and children's rights, environmental ethics and so on. Using an analytical approach, this paper studies the principles of Catholic view liberation theology about the salvation of man, the status of Christ in man's salvation, liberation hermeneutics of the Bible, and redefining the duties of the church. It also evaluates the innovations of this movement in the last fifty years. }, keywords = {Christianity, Catholicism, liberation theology, Second Vatican Council., }, title_fa = {بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور}, abstract_fa ={«الاهیات آزادی بخش»، در آغاز عمدتاً پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری  مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متألهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، به ویژه با بخش «خروج» بنی اسرائیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخه‌ی «عمل  ـ   تفکر ـ   عمل» تأکید می کرد.                           شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الهیات آزادی بخش رو به نابودی است. ولی نسل دوم رهبران نهضت، با توجه به معرفت شناسی سیال و انتقادیِ نسل اول، گستره‌ی بررسی های خود را پیرامون موضوعات جهانی سازی و نظام  سرمایه داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسئله اخلاق زیست محیطی و... تعمیق بخشیدند.                     این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الهیات آزادی  بخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک     آزادی بخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند.}, keywords_fa = {مسیحیت ,الهیات آزادی بخش ,شورای واتیکانی دوم ,آیین کاتولیک ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/247}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_17.pdf} }