Pages:
85-106
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Although "logos" (Word) have not always been mentioned directly and explicitly in the Jewish tradition and Holy Hebrew Scripture, the terms "wisdom", "Memra" …appears in the Old Testament which has the same functions as that of "logos" (the Word)" in the philosophy of Greece, the New Testament and even the Quran. Philo of Alexandria, one of the greatest Jewish philosophers and earliest theologian philosophers, has an important role in the coming of this term into religious literature. He has assigned many meanings to this term, so that some scholars have counted more that 60 meanings intended by Philo. John thought in a Hellenic context. When he named Jesus in the introduction of his Gospel as "the Word", the audience of his Gospel was familiar with this term and understood it completely in a Hellenic context. Among the different approaches to the etymon of this term mentioned in the introduction of John's Gospel, the view that philosophy of Greece and Philo were more influential than other factors in the coming of this term into the literature of the New Testament and John seems to have stronger evidence.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :کلمه «خدا» در مقدمه انجیل یوحنا؛ دیدگاهها و نظریات
Abstract:
«کلمه» در سنت یهودی و متن مقدس عبری گرچه همواره به طور مستقیم و با صراحت مورد اشاره قرار نگرفته است، اما واژه های «حکمت» و «ممرا» و... در عهد عتیق دیده می شود که همان کارکردهای «کلمه» در فلسفه یونان، عهد جدید و حتی قرآن را دارد.
فیلون به عنوان یکی از بزرگ ترین فلاسفه یهودی و به عنوان یکی از نخستین متکلمان فیلسوف، نقش مهمی در ورود این واژه به ادبیات دینی دارد. وی معانی زیادی را برای کلمه برشمرده است؛ به گونه ای که برخی، معانی موردنظر فیلون از این واژه را تا بیش از 60 معنا احصا نموده اند.
یوحنا نیز در فضایی یونانی می اندیشید. زمانی که او عیسی را در مقدمه انجیلش با عنوان «کلمه» خطاب کرد، مخاطبان انجیلش با دیدن این واژه، هیچ غرابتی نداشتند و آن را در فضای فلسفی یونان کاملاً درک می کردند.
به نظر می رسد، از میان رویکردهای گوناگون به ریشه این واژه در مقدمه یوحنا، این دیدگاه که فلسفه یونان و فیلون در ورود این واژه به ادبیات عهد جدید و یوحنا، مؤثرتر از دیگر عوامل بودند، از شواهد محکم تری برخوردار است.
References:
- استید، کریستوفر (1380)، فلسفه در مسیحیت باستان، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم، مرکز ادیان و مذاهب.
- ایلخانی، محمد (آذرـ اسفند 1374)، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، معارف، ش 36، ص 73ـ100.
- تني، مريلسي (1362)، معرفي عهد جديد، ترجمه ط ميكائيليان، تهران، حيات ابدي.
- جماعة من اللاهوتيين (1990)، تفسير الكتاب المقدس، دارالمنشورات التفسير.
- جمعیة الکراریس البریطانیه (1877)، تفسیر عهد جدید، ط.الثانیه، مکتبة السائح، طرابلس.
- رابرتسون، آرچيبالد (1377)، عيسي اسطوره يا تاريخ، ترجمة توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقیقات اديان.
- رامیار، محمود (1352)، بخشی از نبوت اسرائیلی و مسیحی، مشهد، بينا.
- عزيز، قس فهيم (بيتا)، المدخل الي العهد الجديد دارالثقافة، قاهرة، بينا.
- کریمر، ساموئل (1340)، الواح سومری، ترجمة داوود رسائی، تهران، ابنسینا.
- الکساندر، فیلیپ؛ کارلفرید فرولیش (1386)، «تاریخ تفسیر کتاب مقدس»، ترجمه حامد فیاضی، هفت آسمان، ش 34، ص 105ـ127.
- المدخل لشرح انجیل القدیس یوحنا، الاب متی مسکین، قاهره، 1989، مطبعة دیر القدیس انبامقار.
- معتمدي، منصور؛ ولي عبدي (1392)، «نگرشي تحليلي و انتقادي به مفهوم لوگوس از يونان باستان تا آباء كليسا»، فلسفه و كلام، ش 90، ص 157ـ208.
- مک گراث، آلیستر (1384)، درسنامه الهیات مسیحی، ترجمة بهروز حدادی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- میلر، و.م (1319)، تفسیر انجیل یوحنا ترجمه از انگلیسی و نگارش، تهران، حیات ابدی.
- ولف، كري (1348)، درباره مفهوم انجیلها، تهران، فرهنگ.
- ولفسون، هری اوسترین (1390)، فلسفه ابای کلیسا، ترجمة علی شهبازی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
- Andreas J. Köstenberger (2002), Encountering John: The Gospel in Historical, Literary, and Theological Perspective.
- C. H. Dodd (1953), The Interpretation of the Fourth Gospel, NY: Press Syndicate of the University of Cambridge.
- C. K. Barrett (1978), The Gospel According to St. John: An Introduction With Commentary and Notes on the Greek text, 2nd ed, Westminster Press.
- David T, Runia (1993), Philo in early Christian literature A Survey, Van Goreum Fortress Press, Netherland: 1993.
- Dwight Moody Smith (1995), The Theology of the Gospel of John, Cambridge University Press.
- Ehrman, Bart D. (2008), The New Testament, (4th ed), Oxford University Press.
- Encyclopedia of Christian theology, jean- yves lacoste editor, v 3 (2005), Routledge.
- J. Jeremias (1975), Jerusalem in the time of Jesus: An Investigation into Economic and social…, Philadelphia, Fortress Press, repr.
- Jey, J. Kanagaraj, Mysticism in the Gospel of John: An Inquiry Into Its Background, T&T Clark; 1st ed.
- John Meyendorff (1983), Catholicity and the Church, USA: st. Vladimir’s Seminary Press.
- M. Hengel (1991), Judaism and Hellenism, Minneapolis: Fortress Press, 2nd Ed.
- Masanobu Endō, Creation & Christology…, Mohr Siebeck, 2002, p. 1-2. And: Gerard van Groningen, First Century Gnosticism: Its Origin and Motifs (1967), Netherlands: E. J. Brill publication.
- ODC. Cross (1954), F: The Oxford Dictionary of Christian Church, London.
- R. McL. Wilson (1953-54), Philo and the Fourth Gospel, ExpTim 65.
- Robert Horton Gundry (2002), Jesus the Word According to John the Sectarian: A Palefundamentalist..., USA: Wm. B. Erdmann’s publishing Co.
- Sacra Pagina Series (1998), The Gospel Of John, Francis J. Moloney, S.D.B Daniel J. Harrington, S.J., Editor, The Liturgical Press Collegeville, Minnesota, A Michael Glazier Book, V4.
- The international critical commentary (1999), j.h.bernard, t & t clark, Edinburgh.
- Thomas Whitelaw (1993), Commentary on John, Kregel Publications.
- Tuomas Rasimus (2010), The Legacy of John: Second-Century Reception of the Fourth Gospel, Koninklijke Brill NV.
- Wolfhart Pannenberg (1977), Jesus God and Man, 2nd Ed, Westminster Press.
-
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, Mohammad sadegh.(2025) The Term "God" in the Introduction of John's Gospel; Positions and Views. Ma`rifat-e Adyan, 3(4), 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad sadegh Ahmadi."The Term "God" in the Introduction of John's Gospel; Positions and Views". Ma`rifat-e Adyan, 3, 4, 2025, 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, M.(2025) 'The Term "God" in the Introduction of John's Gospel; Positions and Views', Ma`rifat-e Adyan, 3(4), pp. 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadi, M. The Term "God" in the Introduction of John's Gospel; Positions and Views. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(4): 85-106