@article { author = {Ahmadi, Mohammad sadegh}, title = {کلمه «خدا» در مقدمه انجیل یوحنا؛ دیدگاه‌ها و نظریات}, journal = {معرفت ادیان 12، پاییز 1391}, volume = {3}, number = {4}, pages = {85-106}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8116}, eissn = {2980-809X}, doi = {}, abstract = { Although "logos" (Word) have not always been mentioned directly and explicitly in the Jewish tradition and Holy Hebrew Scripture, the terms "wisdom", "Memra" …appears in the Old Testament which has the same functions as that of "logos" (the Word)" in the philosophy of Greece, the New Testament and even the Quran. Philo of Alexandria, one of the greatest Jewish philosophers and earliest theologian philosophers, has an important role in the coming of this term into religious literature. He has assigned many meanings to this term, so that some scholars have counted more that 60 meanings intended by Philo. John thought in a Hellenic context. When he named Jesus in the introduction of his Gospel as "the Word", the audience of his Gospel was familiar with this term and understood it completely in a Hellenic context. Among the different approaches to the etymon of this term mentioned in the introduction of John's Gospel, the view that philosophy of Greece and Philo were more influential than other factors in the coming of this term into the literature of the New Testament and John seems to have stronger evidence.}, keywords = {the Word, Jesus, logos, John, Philo, philosophy of Greece., }, title_fa = {کلمه «خدا» در مقدمه انجیل یوحنا؛ دیدگاه‌ها و نظریات}, abstract_fa ={«کلمه» در سنت یهودی و متن مقدس عبری گرچه همواره به طور مستقیم و با صراحت مورد اشاره قرار نگرفته است، اما واژه های «حکمت» و «ممرا» و... در عهد عتیق دیده می شود که همان کارکردهای «کلمه» در فلسفه یونان، عهد جدید و حتی قرآن را دارد. فیلون به عنوان یکی از بزرگ ترین فلاسفه یهودی و به عنوان یکی از نخستین متکلمان فیلسوف، نقش مهمی در ورود این واژه به ادبیات دینی دارد. وی معانی زیادی را برای کلمه برشمرده است؛ به گونه ای که برخی، معانی موردنظر فیلون از این واژه را تا بیش از 60 معنا احصا نموده اند. یوحنا نیز در فضایی یونانی می اندیشید. زمانی که او عیسی را در مقدمه انجیلش با عنوان «کلمه» خطاب کرد، مخاطبان انجیلش با دیدن این واژه، هیچ غرابتی نداشتند و آن را در فضای فلسفی یونان کاملاً درک می کردند. به نظر می رسد، از میان رویکردهای گوناگون به ریشه این واژه در مقدمه یوحنا، این دیدگاه که فلسفه یونان و فیلون در ورود این واژه به ادبیات عهد جدید و یوحنا، مؤثرتر از دیگر عوامل بودند، از شواهد محکم تری برخوردار است.}, keywords_fa = {کلمه، عیسی، لوگوس، یوحنا، فیلون، فلسفه یونان. ,}, url = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/node/124}, eprint = {https://marefateadyan.nashriyat.ir/sites/marefateadyan.nashriyat.ir/files/article-files/5_5.pdf} }