Ma`rifat-e Adyan, Volume 2, Issue 3, No 7, Year 2025 , Pages 47-78

    Logos, a Myth Leading to Truth

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Javad Akbari / P.hd student of teaching Islam's theoretical principles, IKI / AJavad18@Yahoo.com
    Abstract: 
    One of the intellectual matters of concern to man is the question of God's deputies on the earth, i.e. the divine prophets who are mediators between God and men. On the other hand, it is necessary to study the role of revelation in three important Abrahamic religions because it is these mediators who deliver to man divine message through revelation and the (Logos) word is the basic element of revelation. No doubt, Mosaic and Mohammadan Shari‘ahs (Laws) are similar to one another in many respects. Although in the second millennium, i.e., after Moses (peace be upon him) and before the Holy Prophet of Islam (peace be upon him), a divine religion was revealed which is, in principle, similar to the two religious, Judaism and Islam, and it emphasizes on monotheism, but the idea of the Incarnation (of God in Jesus) (peace be upon him) was included in monotheism. In Christianity, the revealed divine word or Mosaic wisdom and Mohammadan light and reason, which was later introduced to Islam, has suddenly changed into the Incarnation. Given this, the present paper discusses and comments on Mosaic wisdom, contingent Self-disclosure of divine mediation in Islam and necessary mediation as its counterpart in Christianity, because there is an explanation of this phenomenon in ancient Greece Mosaic "wisdom", Chiristian "Incarnation", and Mohammadan "mediation of bounteousness" which seeks to underline the relationship between man and creator.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :لوگوس، اسطوره‌ای هادی به حقیقت
    Abstract: 
    * یکی از دغدغه های فکری بشر، بحث از نمایندگان خداوند در زمین است؛ یعنی پیامبران الهی که واسطه‌ی بین خدا و انسان ها هستند. از سوی دیگر، چون این واسطه ها، پیام الهی را توسط وحی به انسان ها منتقل می کنند، و اساس وحی را هم (کلمه) تشکیل می دهد، بررسی نقش وحی در سه دین مهم ابراهیمی ضروری است. البته، شریعت موسوی و محمدی(ص) از جهات بسیاری نزدیک به هم است. گرچه در هزاره دوم، پس از موسی(ع) و قبل از پیامبر اکرم(ص)، دینی الهی آمده است که اصل و نهاد آن با دو حدش، یعنی یهود و اسلام برابر است و تأکید بر توحید دارد، اما در درون مسئله توحید، بحث تجسد خدا در عیسی(ع) را مطرح نموده است. در مسیحیت، کلمه وحیانی الهی یا حکمت دین یهود و عقل و نور محمدی(ص)، که بعدها در اسلام مطرح شد، ناگهان تبدیل به تجسد شده است. با توجه به این، کوشش نموده­ایم بحث حکمت در یهود، تجلی امکانی واسطه الهی در جهان اسلام و واسطه وجوبی آن، در مسیحیت را به نقد بگذاریم؛ چراکه تبیین این پدیده در یونان باستان، روشنگر «حکمت» موسوی، «تجسد» عیسوی و «واسطه فیض» محمدی است؛ که درصدد یافتن رابطه بین انسان و خالق هستند.
    References: 
    • ارشاد، محمدرضا، گستره اسطوره، تهران، هرمس، 1382.
    • اعلم، امير جلال الدين، فرهنگ اعلام كتاب مقدس، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1367.
    • اكبري مطلق، جواد، بررسي آموزه لوگوس در اديان ابراهيمي، پايان نامه كارشناسي ارشد، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني، قم، 1385.
    • آرمسترانگ، كرن، خداشناسي از ابراهيم تا كنون، محسن سپهر، تهران، نشر مركز 1383
    • آوي، البرت، سير فلسفه در اروپا، علي اصغر حلبي، تهران، حكمت، 1368
    • برن لوسيلان ،اسطوره‌هاي يونان، عباس مخبر، تهران، مركز، بي‌تا.
    • بوكاي، مقايسه‌اي بين تورات، انجيل، قران و علم، ذبيح‌الله دبير، چ چهارم، فرهنگ اسلامي، 1368.
    • بهشتي، احمد، عيسي در قرآن، تهران، اطلاعات، 1375.
    • بي¬ناس، جان، تاريخ جامع اديان، علي‌اصغر حكمت، چ چهارم، تهران آموزش انقلاب اسلامي، 1375.
    • پورمحمد، محسن، «مسيح در عهد عتيق»، معرفت، ش 23، سال 76.
    • توفيقي، حسين، آشنائي با اديان بزرگ، قم، طه، 1384.
    • جوادي‌‌آملي، عبدالله، دين شناسي، چ سوم، قم، اسراء، 1383.
    • حسن‌زاده‌آملي، حسن، انسان و قرآن، چ سوم، قم، الزاهراء، 1374.
    • خراساني، شرف‌الدين، نخستين فيلسوفان يونان، تهران، شركت كتابهاي جيبي، 1357.
    • خميني، روح‌الله، چهل حديث، قم، موسسه تنظيم و نشر آثار، 1373.
    • دقيقيان، شيرين‌دخت، نردباني به آسمان، تهران، ويدا، 1379.
    • دورانت، ويل، تاريخ تمدن، ترجمه احمد آرام و ع. پاشائي و اميرحسين آريان پور، چ سوم، تهران، آموزش انقلاب اسلامي، 1370.
    • رابرتسون، آرچييالد، عيسي اسطوره ياتاريخ، حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب،1378.
    • ريخته¬گران، محمد رضا، حكمت هراكليتوس، بي‌جا، موسسه توسعه دانش پژوهان ايران، 1380.
    • سجادي، سيدجعفر، فرهنگ مصطلحات عرفا و متصوفه، بي‌جا، بي‌نا، 1339.
    • شنكائي، مرضيه، بررسي تطبيقي اسماء الهي، تهران، سروش، 1381.
    • صداقت، سيدعلي‌اكبر، مرموزات اسماء، قم، اشراق، بهار 1383
    • ضيمران، محمد، گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران، هرمس، 1379
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان، قم، اسماعيليان، 1339.
    • فروغي، محمدعلي، سير حكمت در اروپا، تهران، البرز، 1375.
    • كاپلستون، فردريك، تاريخ فلسفه، سيدجلال‌الدين مجتبوي، تهران، سروش 1375.
    • كليني، محمدبن يعقوب، اصول كافي، چ چهارم، تهران، انتشارات علميه، 1364.
    • كونگ، هانس، «پولس و گسترش مسيحيت»، ترجمه احمدرضا مفتاح، معرفت، ش 16، بهار 1375.
    • لين، توني، تاريخ تفكر مسيحي، روبرت اسريان، تهران، فرزان روز، 1380.
    • مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج25 و 36، بيروت، موسسه الوفاء 1403ق.
    • محمديان، بهرام، دائرة المعارف كتاب مقدس، تهران، سرخدار، 1381 .
    • مطهري، مرتضي، وحي و نبوت، مجموعه آثار ج2، چ هفتم، قم، صدرا، 1377 .
    • موسوي همداني، سيدمحمدباقر، ترجمه الميزان، چ چهارم، تهران، اميركبير، 1370.
    • ميشل، توماس، كلام مسيحي، حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب، 1377 .
    • نيكلسون، تصوف اسلامي، ترجمه محمدرضا شفيعي كدكني، تهران، توس، 1358.
    • ولفسن، فلسفه علم كلام، احمد آرام، تهران، الهدي، 1368.
    • هيوم، رابرت، اديان زنده جهان، ترجمه عبدالرحيم گواهي، چ هفتم، تهران، فرهنگ اسلامي، 1377.
    • الياده، ميرچاه، اسطوره، رؤيا، راز،رؤيا منجم، تهران، فكر روز، 1374.
    • ـــــ ، رساله در تاريخ اديان، جلال ستاري، تهران، سروش، 1372.
    • Barrett C.K, The New Testament Background, U.S. harper row publishers, 1961.
    • Bultmann Rudolf, Theology of the New Testament, 2 vols in 1, New York. v.1. 1952.
    • Crala . Edward. Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol. 5, New York, 1998.
    • Eliade. Mircea, The Encyclopedia of Religion, v 9, New York, 1993.
    • Gorden H.Clark, The Johannine logos, u. s. the trinity foundation 1989.
    • Herarty . Jack, New Catholic encyclopedia, vol.8, 1967.
    • James.Hastings, Encyclopedia of Religion and Ethics, v 9, New York, 1994-2003.
    • Kitlle.G, Theological of the N.T. losangeles. 1964.
    • O'collins. Gerald.S.J and Edvard G, A Concise Dictionary of Thealogy, New York.
    • Physics,philosophy and theology: a common guest for understanding.(Vatican observatory. Vatican city stste)therd edition.1997
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Akbari , Javad.(2025) Logos, a Myth Leading to Truth. Ma`rifat-e Adyan, 2(3), 47-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javad Akbari ."Logos, a Myth Leading to Truth". Ma`rifat-e Adyan, 2, 3, 2025, 47-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Akbari , J.(2025) 'Logos, a Myth Leading to Truth', Ma`rifat-e Adyan, 2(3), pp. 47-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Akbari , J. Logos, a Myth Leading to Truth. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(3): 47-78