Pages:
111-128
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
With many followers in the world, Islam and Buddhism are two major schools which have a lot in common despite having many differences. The first conflicts between them occurred in the first years of the emergence of Islam in the eastern borders of Iran and northern India and reached their peak a few centuries later with the invasion of the Ghaznavid Turks. Many studies so far have been conducted regarding Muslims' viewpoint about Buddhists but what needs more investigation is the view of Buddhists concerning Islam as a new religion. In the beginning of the 11th century AD, the Buddhists, for the first time, dealt with and analyzed Islam and the beliefs and customs of Muslims in a collection of texts called "Kalachakra Tantra" which belongs to the school of Vajrayana. Despite admiring Islam in some aspects, the authors of these texts present an unfair image of Islam and argue in an old myth that the religion of the Muslim invaders is a satanic system that will eventually be destroyed by the Buddhist kingdom. This research, which was carried out using the library method, is aimed at introducing the Kalachakra Tantra texts and investigating the views of the Buddhists of that time about Muslims. It is hoped that the paper provides a basis for a better understanding of these two religions.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نگاه بوداییان به اسلام با تکیه بر متون کالهچکره تنتره
Abstract:
دین اسلام و آیین بودایی، دو مکتب بزرگ با پیروان بسیار در جهان هستند که با وجود تفاوت های زیاد، نقاط مشترک فراوانی نیز دارند. اولین برخوردها میان این دو در همان سال های نخستین ظهور اسلام در مرزهای شرقی ایران و شمال هند رخ داد و چند قرن بعد با حملهی ترکان غزنوی به اوج خود رسید. تاکنون بررسی های متعددی درخصوص نگاه مسلمانان به بوداییان صورت پذیرفته است؛ اما آنچه نیاز به بررسی بیشتر دارد، دیدگاه بوداییان به اسلام به عنوان یک آیین تازه وارد است. اولین بار و در اوایل قرن یازدهم میلادی، بوداییان در مجموعهی متونی به نام «کاله چکره تنتره» که متعلق به مکتب وجره یانه است، به اسلام و عقاید و آداب مسلمانان اشاره کرده و آن را از منظر خود تحلیل نموده اند. نویسندگان این متون با وجود برخی تمجیدات، ارزیابی نامطلوبی از اسلام ارائه می دهند و در قالب یک اسطورهی قدیمی بیان می کنند که آیین مهاجمان مسلمان یک نظام شیطانی است که نهایتاً توسط پادشاهی بودایی از بین خواهد رفت. این تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام گرفته، بر آن است که ضمن معرفی متون کاله چکره تنتره، به بررسی دیدگاه بوداییان آن روزگار دربارهی مسلمانان بپردازد و امید دارد که زمینه ای را برای شناخت بیشتر این دو دین از یکدیگر فراهم آورد.
References:
- ابنفقيه همداني، احمدبن محمد، 1416ق، البلدان، بيروت، عالم الکتب.
- اندلسي، قاضي صاعد، 1376، التعريف بطبقات الامم، تصحيح غلامرضا جمشيدينژاد، تهران، هجرت.
- بيروني، ابوريحان، 1362، تحقيق ماللهند، ترجمة منوچهر صدوقي سها، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1366، غرر الحکم و درر الكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- زرينکوب، عبدالحسين، 1379، جستوجو در تصوف ايران، چ ششم، تهران، اميرکبير.
- سجادي، محمدصادق، 1385، تاريخ برمکيان، تهران، بنياد موقوفات دکتر محمود افشار.
- سمناني، علاءالدوله، 1369، مصنفات فارسي، تصحيح نجيب مايل هروي، تهران، علمي و فرهنگي.
- ضيايي، سيدعبدالحميد، 1393، «تأثيرپذيري تصوف ايراني از آيين بودا»، مطالعات شبه قاره، سال ششم، ش 21، ص 99-118.
- عدلي، محمدرضا، 1394، «شناخت مسلمانان از دين بودايي: بررسي متون اوليه اسلامي و شواهدي از دوره پيش از اسلام»، تاريخ فلسفه، سال ششم، ش 3، ص 101-126.
- عليبن موسي الرضا، 1406ق، فقه الرضا، مشهد، کنگره جهاني امام رضا.
- فريامنش، مسعود، 1385، «سمنيه، فرقهاي بودايي در جهان اسلام»، هفت آسمان، ش 31، ص 139-148.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1365، فروع کافي، چ چهارم، قم، دار الکتب الاسلامية.
- مسعودي، عليبن حسين، 1409ق، مروج الذهب و معادن الجوهر، به کوشش يوسف اسعد داغر، قم، دار الهجرة.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1410ق، المقنعه، قم، جامعة مدرسين.
- نرشخي، محمد، 1363، تاريخ بخارا، ترجمۀ احمدبن محمد قباوي، به كوشش محمدتقی مدرس رضوي، تهران، توس.
- هاکينز، برادلي، 1396، دين بودا، ترجمة حسن افشار، چ پنجم، تهران، نشر مرکز.
- ياري، سياوش، 1393، تاريخ اسلام در هند، چ دوم، قم، اديان.
- Belka, Lubos, 2003, "The Myth of Shambhala: Visions, Visualizations, and the Myth’s Resurrection in the Twentieth Century in Buryatia", Archiv Orientalni, V. 71, N. 3, p. 247–262.
- Berzin, Alexander, 2010, "Historical Survey of the Buddhist and Muslim Worlds’ Knowledge of Each Other’s Customs and Teachings", The Muslim World, V. 100, p. 187-203.
- Chattopadhyaya, Brajadulal, 1998, Representing the Other?; Sanskrit Sources and the Muslims, New Delhi, Manohar.
- Dalai Lama, 2016, Jeffrey Hopkins, Kalachakra Tantra: Rite of Initiation, Wisdom Publications, third edition.
- Doniger, Wendy, 1991, The Laws of Manu, Harmondsworth, Penguin Books.
- Elverskog, Johan, 2010, Buddhism and Islam on the Silk Road, University of Pennsylvania Press.
- ----- , 2011, "Ritual Theory across the Buddhist-Muslim Divide in Late Imperial China", Islam and Tibet: Interactions Along the Musk Routes, Anna Akasoy et al., eds.; Surrey, Ashgate Publishing.
- Ernst, Carl, 1992, Eternal Garden: Mysticism, History, and Politics at a South Asian Sufi Center, University of New York Press.
- Foltz, Richard, 2010, "Buddhism in the Iranian World", The Muslim World, V. 100, p. 204-214.
- Gyatso, Khedrup Norsang, 2004, Ornamnet a Stainless Light, translated by Gavin Kilty, Wisdom Publications.
- Halbfass, Wilhelm, 1988, India and Europe: An Essay in Understanding, University of New York Press.
- Hammar, Urban, 2005, Studies in the Kalachakra Tantra, Akademitryck, Edsbruk, Stockholm.
- Hoffmann, Helmut, 1969, "Kālachakra Studies I: Manichaeism, Christianity, and Islam in the Kālachakra Tantra", Central Asiatic Journal, V. 13, N. 1, p. 52-73.
- Newman, John, 1987, "The Outer Wheel of Time: Vajrayāna Buddhist Cosmology", in The Kalachakra Tantra, Available from UMI Dissertation Services, Madison, Wisconsin University.
- ----- , 1991, "A Brief History of the Kalachakra", The Wheel of Time: Kalachakra in Context, Snow Lion, Ithaca, New York.
- ----- , 1995, "Eschatology in the Wheel of Time Tantra", Buddhism in Practice, Ed. Donald S. Lopez, Jr., Princeton University Press.
- ----- , 1996, "Itineraries to Sambhala", Tibetan Literature: Studies in Genre, ed. Jose Ignacio Cabezon and Roger R. Jackson, Ithaca: Snow Lion.
- ----- , 1998, "Islam in the Kālachakra Tantra", Journal of the International Association of Buddhist Studies, V. 21, N. 2, p. 311-371.
- Orofino, Giacomella, 1994, "Apropos of Some Foreign Elements in the Kālachakratantra", Tibetan Studie; Proceedings of the 7th International Association of Tibetan Studies, Graz, Helmut Krasser et al. eds., Vienna.
- Pollock, Sheldon, 1993, "Ramayana and Political Imagination in India", The Journal of Asian Studies, V. 52, N. 2, p. 261-297.
- Sarao, K. T. S., 2010, Origion and Nature of Ancient Indian Buddhusm, Munshiram Manoharlal, Publishers, Pvt. Ltd.
- Scott, David, 1995, "Buddhism and Islam: Past to Present Encounters and Interfaith Lessons", Numen, V. 42, N. 2, p. 141-155.
- Thapar, Romila, 1974, A History of India, London, Penguin Books.
- Van der Kuijp, Leonard, 2006, "The Earliest Indian Reference to Muslims in a Buddhist Philosophical Text of circa 700", Journal of Indian Philosophy, V. 34, N. 3, p. 169-202.
- Wallace, Vesna, 2001, The Inner Kalachakra tantra: A Buddhist Tantric View of the Individual, Oxford University Press.
- Wijayaratna, Mohan, 1990, Buddihist Monastic life, translated by cloaude Grangier & Steven Collins, Cambrodge University Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mehran.(2025) Buddhists Perspective on Islam Based on the Texts of Kalachakra Tantra. Ma`rifat-e Adyan, 14(3), 111-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mehran ."Buddhists Perspective on Islam Based on the Texts of Kalachakra Tantra". Ma`rifat-e Adyan, 14, 3, 2025, 111-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'Buddhists Perspective on Islam Based on the Texts of Kalachakra Tantra', Ma`rifat-e Adyan, 14(3), pp. 111-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. Buddhists Perspective on Islam Based on the Texts of Kalachakra Tantra. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(3): 111-128