Pages:
95-110
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The sacred places of worship constitute one of the fundamental topics among various religions. Explaining and analyzing the dimensions of the places of worship is always a matter of discussion from different aspects. The necessity and importance of the place of worship arises from the fact that, from the very beginning of life, man has always been trying to have a spiritual place for relation with the other world. These sacred places are discussed in different religions as centers of the universe and points of connection with God. Although different in their foundations, culture, worldview and doctrinal principles, Zoroastrianism and Buddhism have some commonalities in their moral teachings and rituals. The existence of the places of worship and their sanctity is considered among the common points in Zoroastrianism and Buddhism. In these two religions, the places of worship are sanctified because they are the locus for a sacred activity. Based on the root of this belief, only in the places of worship can man have a relationship with the other world, that is, the world of gods and ancestors. Zoroastrians and Buddhists perform their sacred rites and rituals in the places of prayer. In other words, Zoroastrians and Buddhists believe that performing sacred rituals, following the correct methods of spiritual guidance and training as well as transition from one status to another in spiritual life becomes possible in these sacred places of worship. In addition, the followers of the above-mentioned religions believe that one can experience less suffering and gain God’s satisfaction by attending the places of worship by presenting legal rulings to people. The research method used in this study is descriptive-analytical.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پرستشگاه در سنت زرتشتی و بودایی
Abstract:
پرستشگاه و فضای قدسی، یکی از مباحث بنیادین در بین ادیان گوناگون است که تبیین و تحلیل ابعاد آن، از جهات مختلفی همواره قابل بحث است. ضرورت و اهمیت پرستشگاه از آنجا ناشی می شود که به هرروی از همان آغاز حیات، آدمی همواره در کوشش بوده است تا بتواند فضایی معنوی برای ارتباط با عالم ماوراء را بنیان نهد. جایگاهی مقدس که در ادیان مختلف از آن به عنوان مرکز عالم و نقطهی اتصال با معبود سخن رفته است. دو آیین زرتشت و بودا، اگرچه در مبانی، فرهنگ و جهان بینی و اصول اعتقادی با یکدیگر تفاوت دارند، در تعالیم اخلاقی و برخی آموزه ها و مناسک دارای نقاط اشتراک اند. ازجمله نقاط مشترک در دو سنت زرتشتی و بودایی می توان به حضور پرستشگاه و قداست آن اشاره کرد. پرستشگاه در دو سنت زرتشتی و بودایی، ازآنجاکه امر مقدس را به ظهور می رساند، قداست می یابد. در دو سنت زرتشتی و بودایی، این اعتقاد ریشه دارد که انسان تنها در این فضا می تواند با جهان دیگر، یعنی جهان خدایان و نیاکان، ارتباط داشته باشد. زرتشتیان و بوداییان در پرستشگاه، مناسک و آیین های قدسی خود را برگزار می کنند. به بیانی دیگر، در دو سنت زرتشتی و بودایی، این اندیشه حضور دارد که در فضای قدسی پرستشگاه، اجرای آیین های مقدس، شیوه های درست هدایت و تربیت معنوی تحقق می یابد و گذار از مرتبه ای به مرتبهی دیگر در حیات معنوی امکان پذیر می شود. افزون بر این، در سنت زرتشتی و بودایی از طریق حضور در پرستشگاه است که با ارائهی احکامی قانونمند، زمینهی مطلوب برای تقلیل رنج و خشنودی ایزدان فراهم می شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی می باشد.
References:
- الياده، ميرچا، 1376، رساله در تاريخ اديان، ترجمة جلال ستاري، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1390، مقدس و نامقدس، ماهيت دين، ترجمة بهزاد سالکي، تهران، علمي و فرهنگي.
- آرمسترانگ، کرن، 1387، بودا، ترجمة نسترن پاشایی، تهران، فروزان.
- آسموسن، کاي بار، 1348، ديانت زرتشتي، ترجمة فريدون وهمن، تهران، بنياد فرهنگ ايران.
- بختیاری، حامد، 1362، سیری در فرهنگ نیایش در ایران باستان، تهران، توس.
- برهمند، غلامرضا و مريم صباحيفر، 1390، «روند شکلگيري و دگرگوني آتشکده در ايران از دير زمان تا فرجام روزگار پارتيان»، مسکویه، سال ششم، ش 18، ص 69-103.
- بوش، ريچارد، 1374، جهان مذهبي (اديان در جهان امروز)، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامي.
- بويس، مری، 1375، تاريخ کيش زرتشت، ترجمة همايون صنعتيزاده، تهران، توس.
- پاشايي، ع، 1375، بودا، گزارش کانون پالي، تهران، فيروزه.
- پورداوود، ابراهيم، 1375، ترجمه، شرح و تحليل اوستا، تهران، فيروزه.
- تفضلي، احمد، 1374، دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، تهران، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي.
- دادور، ابوالقاسم و مهتاب برازنده حسيني، 1389، «مطالعه تطبيقي آتشکدههاي زرتشتي و استو پاهاي بودايي»، هنرهاي تجسمي نقش مايه، سال سوم، ش 6، ص 7ـ20.
- الدنبرگ، هرمان، 1340، فروغ خاور، زندگاني آیين رهبانيت بودا، ترجمة بدرالدين کتابي، اصفهان، كتابفروشي تأييد اصفهان.
- رادا کريشنان، سرويالي، 1367، تاريخ فلسفه شرق و غرب، مترجم: خسرو جهانداري، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي.
- عدلي، محمدرضا، 1392، سيري در تصوف اسلامي و رهبانيت بودايي، تهران، هرمس.
- فرهوشي، بهرام، 1388، جهان فروري، تهران، فروهر.
- فلامکي، منصور، 1371، شکلگيري معماري در تجارب ايران و عرب، تهران، فضا.
- فولتس، ريچارد، 1386، «آیين بودا در ايران»، ترجمة ع. پاشايي، هفت آسمان، سال نهم، ش 36، ص 81ـ96.
- فيشر، رابرات اي، 1383، نگارگري و معماري بودايي، ترجمة ع. پاشايي، تهران، فرهنگستان هنر.
- کریستین سن، آرتور، 1382، نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار، ترجمة احمد تفضلی و ژاله آموزگار، تهران، چشمه.
- کوماراسوامي، آندانا، 1382، مقدمهاي بر هنر هند، ترجمة اميرحسين ذکرگو، تهران، روزنه.
- گيمن، ژاک دوشن، 1375، دين ايران باستان، ترجمة رويا منجم، تهران، فکر روز.
- مشکور، محمدجواد، 1347، تاریخ ایران در عهد باستان، تهران، دانشسرای عالی.
- مهر، فرهنگ، 1380، ديدي نو از ديني کهن، تهران، جامي.
- مهرين، مهرداد، 1362، دين بهي، فلسفه دين زرتشت، تهران، فروهر.
- نيبرگ، هتريک ساموئل، 1383، دينهاي ايران باستان، ترجمة سيفالدين نجمالديني، کرمان، دانشگاه باهنر.
- هال، جیمز، 1380، فرهنگ نگارهاي نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقيه بهزادي، تهران، فرهنگ معاصر.
- هوکينز، برادلي، 1388، آیين بودا، ترجمة محمدرضا بديعي، تهران، اميرکبير.
- هينلز، جان، 1379، شناخت اساطير ايران، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلي، تهران، چشمه.
- Alldritt, Leslie D, 2005, Religion of the World: Zoroastrianism, Editor Ann Marie B Bahr, Philadelphia, Chelsea House.
- Batchelor, Martine, 2004, The Pass of Compassion: The Bodhisattva Precepts, USA, Altamira Press.
- Bechert, Heines, 1986, "samgha: An overview", Encyclopedia of Religion, Editor Mircea Eliade, New York, Macmillan.
- Bluek, Robert, 2006, Zoroastrianism: Teaching, Practice and Development, New York, Routledge.
- Boyce, M, 2009, "temple", The World Religion, Editor Joanne O and Martine Palmer, Philadelphia, Chelsea House.
- Brereton, Joel, 1993, "Sacred Space", Encyclopedia of Religion, Editor Mirca Eliade, New York, Macmillan.
- Bunyan, Arthur, 1926, "Bodhisattva", Encyclopedia of Religion and Ethics, Editor James Hastings, New York, Edinburgh.
- Cabrol, F, 1916, "Monasticism", Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings, New York, Harvard Divinity School.
- Carter, John Ross, 1993, On Understanding Zoroastrianism, United States of America, State University of New York.
- Clemen, Carl, 2005, Religion of the World Their Nature and Their History, Tr. A. K Dallasm, New Delhi, A cosmo Publications.
- Collcutt, Martin, 1986, "Buddhist Monasticism", Encyclopedia of Religion, Editor Mircea Eliade, New York, Macmillan.
- _____ , 1995, "Buddhist Monasticism", Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed), Newyork, MacMillan publishing cpmpany.
- Conze, Edward, 2002, Buddhism:Its Essence and DeveLopment , New Delhi Munishram ManoharLaL publishers.
- Coomaraswamy, Anannda k, 2003, Buddha and The GospeL of Buddhism, New pelhi, Munshiram ManohraLaL publishers.
- Dasgupta, Shashi Bhusan, 1950, An Introduction to Hinaayana Buddhism, India, University of Calcutta.
- Dhammika, Shravasti, 2005, The Buddha and His Disiples, Srilanca, Buddhist Publication Society.
- Dutt, N, 1970, Buddhist Sects in India, Calcutta, Motilal Banarsidass.
- Dutt, Sukumar, 1924, Early Buddhist Manasticism ,London: Routledge.
- Emmanuel, Steven M, 2013, A Companion to Zoroastrian Philosophy, USA, John Wiley & Sons.
- Gombrich, Richard. F, 1988, Thravada Buddhism: A Social History From Ancient Benares to Modern Colombo, London, Routledge.
- Harvey, Michael, 1983, The Forest Monks of Srilanka: An Anthropological and Historical Study, Delhi, Oxford.
- Holt, A.S., 1916, "Monasticism (Buddhist)", Encyclopedia of Religion and Ethics, James, Hastings, New York, Harvard Divinity School.
- Humphreys, Martin, 1983, Christmas, Buddhism, England, Penguin Books.
- Kumar, nitin, 2003, The Buddhist stupa: yog's Sacred Architecture,Article of Exotic India, Februry.
- Lafleur, j , 1956, origin and Expansion of Buddhism, The path of The Buddha, Kennrth w, Morgan (ed), New York, The Ronald Press.
- Nakamura, E, 2009, The Buddhic Essence: Ten Stages to Becoming a Buddha, USA, Summit University Press.
- Prebish, charls S, 1996, Buddhist monastic Discipline: The sanskrit pratimoksa sutra of The Mahasamghikas and Mulasarvastivadiab, Delhi, MotiLaL Banarsidass.
- Rhys, Davids, T.W, 1881-1885, "vinaya Text", Oldenberg Hermon in Sacred Books of The East, Editor, Mux Muller, Oxford.
- Skorubski, Edward, 1980, Buddhism: A Short History, England, One World Oxford.
- Spiro, Melford E. 2005, Extract from Religion:problems of Definition and Explanation, HamiLton (ed), Routledge.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Geravand , Saeid, , Azam, , Samaneh.(2025) The Places of Worship in Zoroastrianism and Buddhism. Ma`rifat-e Adyan, 14(3), 95-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saeid Geravand ; Azam ; Samaneh ."The Places of Worship in Zoroastrianism and Buddhism". Ma`rifat-e Adyan, 14, 3, 2025, 95-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Geravand , S, , A, , S.(2025) 'The Places of Worship in Zoroastrianism and Buddhism', Ma`rifat-e Adyan, 14(3), pp. 95-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Geravand , S, , A, , S. The Places of Worship in Zoroastrianism and Buddhism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(3): 95-110