Ma`rifat-e Adyan, Volume 14, Issue 2, No 54, Year 2025 , Pages 107-124

    A Reflection on the Historical Course of the "Yin-Yang" School of Thought

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Zeynab / Master of Religions and Mysticism, Shahid Madani University of Azerbaijan / immovabledalahou@gmail.com
    ✍️ Sajjad dehghanzadeh / Associate Professor of Religions and Mysticism at Shahid Madani University of Azerbaijan / sa.deghanzadeh@azaruniv.ac.ir
    Abstract: 
    The theory of "Yin" and "Yang" is one of the most fundamental philosophical ideas in the history of ancient China, invented to explain and justify the cosmic environment and human situations. This theory undoubtedly considers nature and man homogeneous in nature and declares that the laws dominant on nature is applicable to human. Adopting a historical and analytical approach, this article claims that the innovation of the "Yin-Yang" school is restricted to the initial collection and subsequent arrangement of ancient Chinese beliefs, and its teachings have previously existed in the hidden layers of Chinese culture. According to the results of this research, the most important religious grounds for the emergence of the Yin-Yang school are animism, believing the resemblance of man and the world, the assumption of the presence of male and female forces in all aspects of life, and the spread of occult sciences by the Fang Xie class. In addition, some like Tsien and Tong Chong Shu were not the creators, but in fact the only redactors and promoters of the traditional theories of ancient China in the form of an intellectual system.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأملی در سیر تاریخی مکتب فکری «یین‌یانگ»
    Abstract: 
    نظریه‌ی «یین» و «یانگ» از بنیادی ترین ایده های فلسفی در تاریخ تفکر چین باستان است که به منظور تبیین و توجیه محیط کیهانی و موقعیت های انسانی، ابداع شده است. این نظریه بی گمان طبیعت و انسان را ماهیتاً متجانس لحاظ می کند و قوانین حاکم بر طبیعت را ساری در انسان می داند. مقاله‌ی پیش رو با اتخاذ رهیافت تاریخی و تحلیلی، در پی طرح این ادعاست که نوآوری مکتب «یین یانگ» تنها در حد گردآوری اولیه و انتظام متعاقب باورهای باستانی چین بوده و آموزه های آن همواره در لایه های پنهانی فرهنگ چینی از قبل وجود داشته است. یافته های این پژوهش حکایت از این دارند که جان باوری، قول به همسانی انسان و جهان، فرض حضور نیروهای مذکر و مونث در تمام شئون حیات، و نیز رواج علوم و فنون غریبه به واسطه‌ی طبقه‌ی فانگ شیه از مهم ترین زمینه های اعتقادی ظهور مکتب یین یانگ است و اینکه کسانی مثل تسوین و تونگ چونگ شو نه مبدع، بلکه در اصل تنها مدوِنان و مروجان نظریات سنتی چین باستان در قالب یک نظام فکری بوده اند.
    References: 
    • ال. لاي، کارين، 1390، «سرچشمه‌هاي فلسفۀ چيني»، ترجمة مصطفي اميري، کتاب ماه فلسفه، ش 54، ص 47-54.
    • بیدی، حامد، 1390، تحلیل تطبیقی نظریۀ تناوب یین و یانگ در ادوار تاریخ هنر غرب از قرن 15 تا 19 میلادی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه هنر.
    • پناهي، مائده، 1389، «مقايسۀ نور و تائو در حکمت اشراق و مکتب تائوئيسم»، کتاب ماه فلسفه، ش 37، ص 83-92.
    • توکلي، طاهره، 1386، «متافيزيک در حکمت دائويي و کنفوسيوسي»، جستارهاي فلسفي، سال چهارم، ش 12، ص 35-62.
    • جان، وينگ زاي و ديگران، 1378، سه سنت فلسفي، گزارشي از فلسفه‌هاي هندي، چيني و يهودي، ترجمة ابوالفضل محمودي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • داگلاس، آلفرد، 1395، يي‌چينگ (کتاب تقديرات)، ترجمة سودابه فضايلي، چ يازدهم، تهران، ثالث.
    • دهقان‌زاده، سجاد و زينب ميرحسيني، 1398، «مباني کيهان‌شناسي مکتب يين‌يانگ»، پژوهشنامه اديان، سال سيزدهم، ش 25، ص 71-94.
    • راداکريشنان، سروپالي، 1367، تاريخ فلسفۀ شرق و غرب، ترجمة خسرو جهانداري، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
    • شبل، محمدفؤاد، 1359، «آثار جاويدان: کتاب تغييرات»، ترجمة محمدباقر موسوي غروي، هدهد، ش 3، ص 250-257.
    • کاظمی، افسانه، 1391، طبیعت و نظم آن در قرآن و دائو ده چینگ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
    • ناس، جان بایر، 1383، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی‌اصغر حکمت، تهران، چلچله.
    • نوري، قهرمان و سجاد دهقان‌زاده، 1393، «نظم کيهاني در اوستا و تائوته‌چينگ»، پژوهش‌‌‌هاي ادياني، سال دوم، ش 4، ص 89-116.
    • يو لان، فانگ، 1380، تاريخ فلسفۀ چين، ترجمة فريد جواهرکلام، تهران، فرزان.
    • Carus, Paul, 1902, Chinese Philosophy, Second Edition, London, The Open Court Publishing Company.
    • Chan, Wing-tsit, 2005, "Tao", Illustrated Encyclopedia Of Confucianism, V. 2, Rodney l.Taylor, New York, The Rosen Publishing Group Inc.
    • ----- , 2005, "Tung Chung-shu", Illustrated Encyclopedia Of Confucianism, V. 2, Rodney l.Taylor, New York, The Rosen Publishing Group Inc.
    • ----- , 2005, "Yin Yang", Illustrated Encyclopedia Of Confucianism, V. 2, Rodney l.Taylor, New York, The Rosen Publishing Group Inc.
    • ----- , 2005, Loewe, Michael "Ch Un Chi Iu Fang-Lu" Illustrated Encyclopedia Of Confucianism, V. 2, Rodney l.Taylor, New York, The Rosen Publishing Group Inc.
    • Cheng, Chung-Ying, 2009, "The Yi-Jing And Yin-Yang Way Of Thinking", Routledge History Of Philosophies, History Of Chinese Philosophy, V. 3, Bo Mou (ed) , New York, Routledge.
    • Dewoskin, J., Kenneth, 1983, Doctors, Diviners, And Magicians Of Ancient China, Translated From The Oriental Classic, New York, Columbia University Press.
    • Graham, A. C., 1986, Yin-Yang And Nature Of Correlative Thinking, Singapore, The Institude Of East Asian Philosophies.
    • Gu, Ming Dong, Jun, 2003, "The Taiji Diagram: A Meta-Sign In Chinese Thought", Journal Of Chinese Philosophy, Memphise, Tennessee, Rhodes College, p. 195-218.
    • Hardacre, Helen, 2005, "Ancestors", Encyclopedia Of Religion, V. 1, Lindsay Jones Editor In Chief, Thomson Gale, New York, Macmillan.
    • Hwang, Kwang-Kuo, 2012, Foundation Of Chinese Philosophy, Confucian Social Relations, New York Springer.
    • Legge, James, Loewe, Michael, 2005, "Ch Un Chi Iu", Illustrated Encyclopedia Of Confucianism, V. 2 , Rodney l.Taylor, New York, The Rosen Publishing Group Inc.
    • Liu, Jeeloo, 2006, An Introduction To Chinese Philosophy, USA, Massachusetts, Blackwell Publishing.
    • Major, S. John, 1995, "Tsou Yen", Encyclopedia Of Religion (ER) , V. 15, ed. By Mircea Eliade, New York Macmillan.
    • Martin, W. A. P., D. D., LL. D., 1881, The Chinese, Their Education, Philosophy And Letters, New York, Harper And Brothers.
    • Miller, James, 2003, Daoism, Oxford, England, One World Publications.
    • Mou, Bo, 2009, "On Some Methodological Issues Concerning Chinese Philosophy: An Introduction", Routledge History Of Philosophies, History Of Chinese Philosophy, V. 3, Bo Mou (ed), New York, Routledge.
    • Needham, Joseph, 2004, Science And Civilization In China, V. 6, Edited By: Nathan Civin, Cambridge, UK Cambrige University Press.
    • Wang, Aihe, 2005, "Yinyang Wuxing", Encyclopedia Of Religion, V. 14, Lindsay Jones Editor In Chief, Thomson Gale, New York, Macmillan.
    • Welsford, Enid, 1921, "Sun, Moon And Stars", Encyclopedia Of Religion And Ethic, V. 12, ed. By James Hastings, New York, T. & T. Clark.
    • Ying-Shih, Yu, 1995, "Tung Chung-Shu", Encyclopedia Of Religion (ER) , V. 15, ed. By Mircea Eliade, New York, Macmillan.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Zeynab, dehghanzadeh, Sajjad.(2025) A Reflection on the Historical Course of the "Yin-Yang" School of Thought. Ma`rifat-e Adyan, 14(2), 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zeynab ; Sajjad dehghanzadeh."A Reflection on the Historical Course of the "Yin-Yang" School of Thought". Ma`rifat-e Adyan, 14, 2, 2025, 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Z, dehghanzadeh, S.(2025) 'A Reflection on the Historical Course of the "Yin-Yang" School of Thought', Ma`rifat-e Adyan, 14(2), pp. 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Z, dehghanzadeh, S. A Reflection on the Historical Course of the "Yin-Yang" School of Thought. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(2): 107-124